۰

مسکوفسکی: هدف از مجازات قطر؛ ایران است

تاریخ انتشار
شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۲۲:۵۹
به گزارش عصرتعادل، یک تحلیلگر روس بر این باور است که هم هدف و هم دلیل اصلی از تنبیه کشور کوچک اما ثروتمند حوزه خلیج فارس، ایران است.

میخائیل راستوفسکی مفسر روزنامه مسکوفسکی در این تحلیل می نویسد:  سخنان قلمبه کشورهای عرب حین توجیه قطع رابطه با قطر نباید کسی را گمراه کند. اتهامات عربستان سعودی علیه همسایه نزدیک آن نسبت به خود سعودیها هم وارد است. ولی علت مجازات قطر این امور نیست. هر کسی در خاورمیانه علت اقدام شدید ریاض نسبت به قطر را می‌داند. ایران. علت واقعی درگیری همین است.

عربستان سعودی ایران را دشمن و رقیب شماره یک خود تلقی می‌کند. ایران قدرت برتر شیعه مذهب جهان است اما سعودیها مدعی ایفای نقش رهبران اهل سنت هستند. در این رابطه سعودیها همه امور جهان را از منشور رقابت با ایران بررسی می‌کنند. اما مقامات قطر برغم اشتراک مذهبی با سعودیها نسبت به اوضاع دیدگاه واقع بین‌تر داشته و با تهران روابط تنگاتنگی دارند.

چرا عربستان سعودی امروز چنین اقدامی کرد؟ قبلاً سعودیها تا این حد احساس اعتماد به نفس نداشتند ولی پس از دیدار اخیر ترامپ قوت قلب گرفتند. و امروز سعودیها سعی می‌کنند پیروزی دیپلماتیک خود را تقویت کرده، قطر را سرجایش نشانده، آن را به تجدید نظر در روابط با ایران وادار کرده و نشان بدهند "برادر بزرگ" کیست.

همین واقعیت اتحاد با ایران باعث مي‌شود بشار اسد که تنها نیروی سیاسی لائیک در حال مبارزه با داعش می‌باشد از طرف غرب دشمن تلقی شود. ضمناً نباید تصور شود که غرب اینجا بازیچه دست سعودیها شده است. غرب با ایران حسابهای خود را دارد. در نتیجه امروز غرب و روسيه در سوریه بجای اشتراک مساعی برای نابودی داعش به خنثی کردن مساعی یکدیگر پرداخته‌اند. و هرچند من نسبت به قطر احساس محبت نمی‌کنم ولی مجازات نمایشی امیرنشین کوچک ولی پرخاشجو در بخش سیاسی بدشواری باعث تندرست شدن اوضاع سیاسی خاورمیانه شود.
کد مطلب : ۱۲۹۹۶۹
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.