۰

اقدامات شهرداری برای کنترل سفید بالک‌ ها

تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۷:۴۸
به گزارش عصرتعادل، مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران گفت: شهرداری کلیه اقدامات را برای کنترل سفیدبالک‌ها در زمستان ۹۵ انجام داده است.
 
علی محمد مختاری در خصوص اقدامات پیشگیرانه و کنترلی انجام شده در زمستان ۱۳۹۵ گفت: کنترل آفت سفید بالک به دلیل استقرار آن در پشت برگ ها و عدم امکان رویت مراحل اولیه زندگی با چشم غیر مسلح و سرعت تکثیر فراوان و افزایش تصاعدی جمعیت نیاز به اقدامات ویژه و هماهنگ دارد. لذا  بدنبال اقداماتی که از آغاز ظهور این آفت توسط شهرداری و مراکز ذیربط به انجام رسید ، در زمستان سال گذشته نیز با توجه به اینکه با سرد شدن هوا حشرات پروازی سفید بالک از بین رفته و به صورت فرم زمستان گذران (شفیره) در سطح زیرین برگ های درختان به سر می برند، این سازمان اقدام به تهیه دستور العمل های اقدامات ویژه به منظور کنترل سفید بالک در ۶ ماهه دوم سال با هماهنگی موسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور و ابلاغ آن به مناطق ۲۲ گانه کرد.

همچنین هماهنگی درون بخشی (ادارات فضای سبز، حوزه خدمات شهری و سازمان مدیریت پسماند) به منظور جمع آوری، حمل و معدوم نمودن برگ های آلوده به فرم زمستانی آفت و جلوگیری از استفاده آنها جهت تولید خاکبرگ و کمپوست با نظارت دقیق و مستمر کارشناسان فضای سبز به عمل آمد. از طرفی برنامه ریزی های لازم جهت انجام عملیات هرس به ویژه روی درختان پهن برگ از جمله توت و زیتون به منظور افزایش تبادل هوا در بین شاخه ها و حذف پاجوش، تنه جوش و تغییر فرم گیاه از درختچه به درخت به منظور کاهش جمعیت زمستان گذران آفت با جدیت به انجام رسید.

وی با با بیان اینکه توجه به خطرات زیست محیطی کاربرد سموم شیمیایی و همچنین در راستای حفظ سلامتی شهروندان کلیه اقدامات کنترلی بر پایه مدیریت تلفیقی (IPM) و با هماهنگی و مشاوره اساتید موسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور صورت پذیرفته است، گفت: از جمله اقدامات صورت گرفته می توان به روغن پاشی گسترده درختان و درختچه های همیشه سبز آلوده به فرم زمستان گذران آفت، با استفاده از روغن های امولسیون شونده پارافینی، طی زمستان و بهار، استفاده از سموم گیاهی مجاز و یا در مواقع ضروری کاربرد سموم شیمیایی کم خطر بصورت لکه ای در نقاط طغیانی (HOT SPOT) اشاره کرد.

مدیرعامل سازمان بوستان ها و فضای سبز شهر تهرانادامه داد: در ارتباط با کنترل بیولوژیکی (استفاده از حشرات و میکروارگانیسم های مفید) به دلیل خشکی هوا و عدم رطوبت کافی در تهران نتایج مثبتی از کاربرد قارچ های بیمارگر آفت (با نام علمیBeauveria bassiana) حاصل نشده اما با اقدامات حمایتی از جمعیت دشمنان طبیعی (به ویژه کفشدوزک ها) حفظ و یا افزایش یافته است. همچنین در سال جاری برای اولین بار در چندین منطقه تهران حشرات مفید بال توری به صورت مصنوعی رها سازی شده است.

مختاری در تشریح دیگر اقدامات صورت گرفته اظهارکرد: آماده سازی و کنترل دقیق و مستمر تجهیزات پیمانکاران به منظور تأمین دستگاه هایی مانند واترپمپ و بهینه سازی تانکرهای آبشویی، تهیه تله های زرد چسبنده و تأمین ترکیبات آبشویی از جمله این موارد است. ضمن اینکه جلسات مستمر و منظم با مسئولین گیاه پزشکی مناطق بیست و دوگانه با مدیریت این سازمان به منظور ایجاد هماهنگی اقدامات و تبادل اطلاعات و تجربیات هر ۲۰روز یکبار برگزار می شود.

وی  افزود: افزایش برقراری ارتباط با ادارات، صاحبان باغات، مجموعه های مسکونی و مراکز درمانی، نظامی، آموزشی، ورزشی و... جهت انجام اقدامات کنترلی در محوطه باز آنها و انجام برنامه ریزی وسیع آموزشی در مراکز تحقیقات، آموزش و مشاوره فضای سبز مناطق ۲۲ گانه جهت ناظرین، کارشناسان و عوامل کارگری پیمانکاری، شهروندان، دانش آموزان و ... به منظور اطلاع رسانی و آگاه سازی عمومی دیگر اقداماتی است که طی شش ماهه دوم سال گذشته به اجرا درآمده است.

مدیرعامل سازمان بوستان ها و فضای سبز تهران با بیان اینکه کلیه اقدامات کنترلی جمعیت  آفت سفید بالک در زمستان ۱۳۹۵ توسط شهرداری به اجرا درآمده است، گفت: عوامل شهرداری تمامی امکانات خود را برای کنترل آفت مزبور بسیج کردند تا  امسال با کاهش جمعیت این آفت در حدی قابل قبول، رضایت شهروندان  نیز تامین شود. 
کد مطلب : ۱۳۰۰۱۳
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.