۰

تصویر خالکوبی از کتاب دبیرستانی ها حذف شد

تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۵۶
به گزارش عصرتعادل، مدیرکل دفتر تالیف کتاب های درسی ابتدایی و متوسطه نظری با اشاره به اینکه بررسی دلایل انتشار تصویر خالکوبی ورزشکار خارجی در درس ششم کتاب تفکر و سواد رسانه ای پایه دهم به آبان سال 95 باز می گردد، گفت: این تصویر برای سال تحصیلی جدید، حذف و عکس مناسب تری جایگزین شد.
 
محمود امانی طهرانی اظهار داشت: موجی که به تازگی در رابطه با این تصویر در فضای رسانه ای و مجازی به راه افتاد، تکراری است زیرا در همان زمان تصمیم گرفته شد در نسخه بعدی کتاب، تصویر اصلاح شود.
 
 
وی اضافه کرد: گروهی عنوان کرده اند که تصویری از یک فرد خارجی در درس ششم کتاب تفکر و سواد رسانه ای پایه دهم وجود دارد که بر روی بدن او یک نقش نامناسب و غیراخلاقی خالکوبی شده است.
 
 
مدیرکل دفتر تالیف کتاب های درسی ابتدایی و متوسطه نظری توضیح داد: این تصویر در ابعاد کوچک هفت در هشت سانتیمتر چاپ شده و از آنجا که کیفیت چاپ کتاب های درسی معمولی است، جزییات عکس به طور عادی قابل دیدن نیست.
 
تصویر خالکوبی از کتاب دبیرستانی ها حذف شد 
 
 
 
امانی طهرانی افزود: اما در این میان عده ای با پیدا کردن فایل اصلی تصویر خالکوبی، روی قسمت موردنظر تمرکز کرده اند که این مساله منجر به کنجکاوی دانش آموزان برای کشف ابعاد نهان تصویر در فضای کتاب درسی شد.
 
 
وی بیان داشت: باید توجه داشت که این تصویر شفاف نیست و در حالت عادی هیچ مساله اخلاقی منفی ندارد زیرا در بافت درس و برای آگاهی بخشی به دانش آموزان درباره موضوع مورد بحث ارائه شده است.
 
 
مدیرکل دفتر تالیف کتاب های درسی ابتدایی و متوسطه نظری یادآور شد: از ابتدای مهرماه سال 95 شاهد موجی از خبرسازی ها و ایرادات نسبت به کتاب های درسی در فضای رسانه ای و مجازی بودیم که این موج هر چند مقاصد سیاسی کوتاه مدت برخی گروه ها را تعقیب می کرد اما نتیجه کلی آن سلب اعتماد عمومی نسبت به نظام تعلیم و تربیت کشور است.
 
 
امانی طهرانی ادامه داد: این موضوع در فرمایشات رهبر معظم انقلاب نیز مورد تاکید قرار گرفته و ایشان هشدار دادند نباید طرح مساله ها به گونه ای باشد که فضای عمومی کشور را نسبت به نظام رسمی آموزش و پرورش بی اعتماد کند.
 
 
وی ارزش های انقلاب اسلامی، ملی و ایرانی را از مهمترین موضوعات مورد توجه در برنامه درسی دانست و اضافه کرد: پژوهش های مستقلی که در این زمینه صورت گرفته نشان می دهد در بیش از 500 نقطه از کتاب های درسی، مفاهیم ارزشی مثل دفاع مقدس، شهیدان، جانبازان و استکبارستیزی پررنگ است و به صورت کاملا منطقی مطرح شده است.
 
 
مدیرکل دفتر تالیف کتاب های درسی ابتدایی و متوسطه نظری یادآور شد: فهرست کارهایی که در این زمینه انجام شده برای افرادی که بخواهند به صورت منصفانه موضوع را بررسی کنند،‌ موجود است.
 
 
امانی طهرانی کارنامه و سابقه کتاب های درسی را از منظر رعایت کیفیت و استانداردهای کلی نظام آموزشی کشور درخشان توصیف کرد و افزود: این در حالیست که در این فضا نکته های خلاف واقع رد و بدل می شود از جمله اینکه شهید فهمیده از کتاب های درسی حذف شده و این مساله که چرا عکس رئیس جمهوری وقت در کتابهای درسی آمده و آن را یک تبلیغ انتخاباتی قلمداد کردند.
 
 
به گفته وی در پاسخ به این ایراد اعلام شد که در طول بیش از 25 سال گذشته در همه دوره ها و در بحث معرفی قوه مجریه، همواره تصویر رئیس جمهوری وقت وجود داشته و این منحصر به دوره کنونی نمی شود اما هنگامی که این خبرها منتشر می شود شاید پاسخ آن به گوش افرادی که خبر را شنیده اند، نرسد و ابهامات همچنان باقی بماند.
کد مطلب : ۱۳۰۰۹۵
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.