۰

مشکل جدید جت جنگنده پر حاشیه F35

تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۲۰:۵۰
به گزارش عصر تعادل، هواپیمای جنگنده F35 که پر هزینه ترین پرژه نظامی تاریخ ایالات متحده ی آمریکا است بعد از برطرف کردن مشکلات متعدد این بار به دلیل مشکل کمبود اکسیژن و احتمال آسیب رساندن به خلبان، مجددا زمین گیر شد.
 
 مشکل جدید جت جنگنده پر حاشیه F35
 
جنگنده ی F35 که اولین جنگنده ی چند منظوره ی نسل پنجمی به حساب می آید توسط شرکت های بزرگ هواپیماسازی مانند لاکهید مارتین و نورثروپ گرومن ساخته شده است و برای سرمایه گذاری در این پروژه ی بزرگ کشورهای متعددی از جمله انگلستان، دانمارک،استرالیا، کانادا، اسرائیل و ..مشارکت کرده اند. از ویژگی های این هواپیما می توان به رادار گریزی، نشست و برخاست عمودی، پرواز با سرعت مافوق صوت، چابکی بسیار و توانایی نشست روی باندهای کوتاه اشاره کرد. در کنار قابلیت های ذاتی این پرنده تجهیزات و تسلیحات پیشرفته ای قرار دارد که آن را به یکه تازی در نبرهای هوایی تبدیل میکند تیربار GAU-22A، حمل انواع موشک های هوا به زمین و رادارفوق پیشترفته که در قلب این پرنده جای گرفته است نمونه ای از آن ها است.

این برای نخستین بار نیست که هواپیمای F35 به دلیل مشکلات فنی زمین گیر می شود. اولین مشکل به آذر ماه سال ۹۳ برمیگردد که اعلام شد گرم شدن سوخت منقل شده، خاموش شدن موتور را به همراه دارد، مشکلی که پایگاه های موجود در مناطق کویری با آن دسته و پمجه نرم می کردند.  یک ماه بعد از رفع این مشکل مجددا اعلام شد که بروز مشکلات نرم افزاری سبب از کار افتادن توپ اتوماتیک این جنگنده شد این در حالی بود که سیستم عامل OS ساخت شرکت Green Hills با حدود هشت میلیون کد خط یکی از پیچیده ترین نرم افزار های نوشته شده برای هواپیماهای نظامی بوده است. در اوخر سال ۹۴ نیز چند تن از خلبانان گزارش کردند که هنگام پرواز رادارها از کار افتاده و برای راه اندازی مجدد خلبان مجبور به خاموش روشن کردن سخت افزارهای رادار است.

این جنگنده محبوب همواره به دلیل هزینه های بسیاری که بابت ساخته آن شده است زیر ذره بین بوده است و به موجب کوچکترین نقص در سامانه ی خود بزرگترین بازخوردهای خبری را دربردارد. در آخرین نقص به وجود آمده که توسط تعدادی خلبان در یک ماه گذشته گزارش شده است علایم هیپوکسی (کاهش اکسیژن رسانی به بافت های بدن) مشاهده شده است. البته این مشکلات به دلیل وجود سیستم پشتیبانی و اکسیژن دخیره نمی تواند برای خلبانان خطر آفرین باشد اما برای ایمنی هرچه بیشتر، موقتا از پرواز آن ها جلوگیری می شود. دلیل کمبود اکسیژن در کابین خلبان به طور دقیق مشخص نشده اما قوانین سرسخت نیروی هوایی آمریکا تا شناسایی و رفع این نقص مجوز پرواز صادر نخواهد کرد تا این غول آهنین ۱۶۰ میلیون دلاری همچنان چشم انتظار پرواز باشد.
کد مطلب : ۱۳۰۱۲۶
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.