۰

سوال از روحانی؛ حربه جدید برای فشار به دولت

تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۷:۱۹
به گزارش عصر تعادل، طرح سوال از رئیس جمهور دور روزی است که نقل محفل بهارستانی ها شده و منتقدان دولت با کلید زدن آن به دنبال ایجاد فصل جدیدی در روابط میان مجلس و دولت هستند. علیرضا رحیمی از نمایندگان مردم تهران در رابطه با اساس طرح سوال از رئیس جمهور به خبرآنلاین گفت: موضوع سوال از رئیس جمهور بحث موسسات مالی اعتباری غیر مجازی است که برای مردم مشکلاتی ایجاد کرده بودند و چندبار در مجلس در این خصوص از وزیران اقتصاد و کشور سوال شد که به طور مشخص می توان به سوال از طیب نیا در خصوص موسسه کاسپین اشاره کرد و یا سوالی که در مورد پددیده شاندیز از آقای رحمانی فضلی وزیر کشور شد.

او افزود: با توجه به اینکه در عمل، تعدد این موسسات غیر مجاز موجب درگیر شدن میلیون ها نفر با این معضل شدند نمایندگان احساس کردند ممکن است این موضوع تبدیل به یک معضل جدی اجتماعی و اقتصادی شده است و از آنجایی که جواب هایی که وزرا دادند چندان قانع کننده نبوده است لذا نمایندگان به دنبال آن هستند که علاوه بر رفع ابهام، اقدامات جبرانی هم نسبت به خسارتی که وارده شده است صورت بگیرد. باید توجه داشت همانطور که انتظار داریم سرمایه گذاری خارجی در فضای امن اتفاق بیفتد به طریق اولی انتظار هست که سرمایه گذاری در سطح خرد نیز صورت بگیرد .

تعداد امضای سوال از رئیس جمهور تامین نمی شود

رحیمی در پاسخ به این سوال که چقدر این امکان وجود دارد طرح سوال از رئیس جمهور به جهت تخریب دولت باشد گفت: البته ضرورتا نمی توان گفت صرف سوال از رئیس جمهور به جهت تخریب دولت است؛ از آنجایی که موضوع ظهور و بروز موسسات مالی اعتباری فراگیر شده و افرادی را مورد آسیب قرار داده است، علاوه بر نگاه سیاسی نگاه جغرافیایی و استانی نیز با این موضوع همراهی می کند.

او افزود: به لحاظ زمانی و موقعیتی سوال از رئیس جمهور را به صلاح نمی دانم چراکه هم زمانی برای طرح این سوال وجود ندارد و هم چنین میزان آرایی که برای طرح سوال از رئیس جمهور نیاز است بعید می دانم چنین رایی بتواند تامین شود.

سوال از رئیس جمهور نه موثر است و نه زمان طرح آن مناسب است

نماینده مردم تهران در پاسخ به این سوال که چقدر سوال از رئیس جمهور می تواند در حل مشکلات موثر باشد گفت : قطعا این سوال نه می تواند موثر باشد و نه اساسا زمان طرح آن مناسب است.
 
او ادامه داد: اگر وزیر اقتصاد با درایت و اقتدار بیشتری در این زمینه برخورد می کرد و اقدات جبرانی هم در نظر می گرفت قاعدتا امروز شاهد گستردگی این موضوع نبودیم لذا رئیس جمهوری نیز مهمترین ابزاری که در دست دارد همان وزارت اقتصاد و دارایی و بانک مرکزی است لذا از آنجایی که این دو ارگان و همینطور وزارت کشور مهمترین ارگانی هستند که با مشکل موسسات مالی اعتباری در ارتباط هستند شاید بهتر بود در شرایط کنونی موضوع از طریق این ارگان ها پیگیری می شد.
 
نقش صداوسیما در تبلیغ موسسات مالی بی تاثیر نبود

علیرضا رحیمی به نقش صداوسیما در تبلیغ این موسسات اشاره کرد و گفت: متاسفانه صدا و سیما هم به جهت تبلیغات اغواگرانه و فریب بخشی که نسبت به این موسسات انجام داد نقش موثری در گرایش مردم نسبت به این موسسات داشت و بدون تردید این سازمان نیز قصور تقصیر دارد اما به هر صورت این مهم است که عزم جدی وجود داشته باشد برای جبران خسارت خانواده ها و همینطور از تبدیل شدن این موضوع به یک بحران اجتماعی پیشگیری شود.

رحیمی در پاسخ به این سوال که چرا طرح این سوال به بعد از تشکیل کابینه دوازدهم موکول نشد درحالی که تنها نزدیک به یک ماه تا پایان دولت یازدهم باقی نمانده است گفت: در این زمینه نمی توان فشارهای سپرده گذاران، شهروندان و ... نادیده گرفت البته موضوع عدم شناخت نسبت به فضای کنونی کشور نیز می تواند موضوعی است که موجب شده تا در این مقطع سوال از رئیس جمهور کلید بخورد در حالی که می توانستند تا تشکیل دولت دوازدهم صبر کنند.
 
مجلس بدترین زمان را برای طرح سوال انتخاب کرد
 
او افزود: البته دولت از جمله وزرای اقتصادی به همراه رئیس بانک مرکزی باید به دنبال تدوین راهکاری فراتر از راهکارهای عادی باشند تا بتوانند جوابگوی مجلس و مردم باشند اما به هر ترتیب مجلس به لحاظ زمانی بدترین زمان ممکن برای طرح این سوال انتخاب کرده‌اند.

حدود 400 سوال از وزرا در دستورکار کمیسیون ها

رحیمی با تاکید دوباره بر نامناسب بودن زمان طرح سوال از رئیس جمهور گفت: به جای سوال از رئیس جمهور باید موضوع از طریق وزرا پیگیری می شد اما از آنجایی که سوال از وزرا در برخی موارد به صورت غیر ضروری استفاده شده است و همین الان حدود 400 سوال از وزرا در کمیسیون های مختلف در انتظار مطرح شدن است لذا کارایی خود را از دست داده است .

برخی با سوال از رئیس جمهور به دنبال کسب وجهه هستند

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در پاسخ به این سوال که آیا این تعبیرکه برخی از نمایندگان با طرح سوال از رئیس جمهور به دنبال کسب وجهه هستند صحیح است گفت: هیچ بعید نیست باتوجه به سیاه نمایی که نسبت به دولت یازدهم از سوی برخی گروه ها و از برخی تریبون ها صورت گرفت و همینطور رایی که در انتخابات به حسن روحانی داده شد مخالفان دولت که خط سیاه نمایی آنها جواب نداد بخواهند از مسیر سوال از رئیس جمهور اقداماتی را انجام دهند که در افکار عمومی به عنوان منتقد رسمی رئیس جمهور مطرح شوند و سپس بتوانند از این فضا بهره برداری های دیگری بکنند.

سوال از رئیس جمهور را امضا نکردم

علیرضا رحیمی در پایان خاطر نشان کرد: من به دلیل فضای نامناسب امروز برای طرح این سوال آن را امضا نکردم.
کد مطلب : ۱۳۰۱۹۶
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.