۰

کم‌کاری مادرزادی تیروئید از شایع‌ترین علل عقب‌ماندگی ذهنی نوزدان

تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۷:۲۶
به گزارش عصر تعادل، محسن مرادی چهارشنبه 24 خرداد در کارگاه آموزشی سه روزه با عنوان برنامه غربالگری نوزادان که ویژه بهورزان مرکز بهداشت ملایر برگزار شد، افزود: به منظور تشخیص به موقع این بیماری‌ها لازم است همه نوزادان در 3 تا 5 روزگی پس از تولد، به روش غربالگری به صورت تهیه نمونه خون از ته پاشنه پای نوزادان غربالگری شوند.
وی با بیان اینکه کم‌کاری مادرزادی تیروئید از شایع‌ترین علل عقب‌ماندگی ذهنی نوزدان است، عنوان کرد: در زمانی‌که عقب‌ماندگی ظاهر می‌شود درمان بی‌فایده است اما در زمان تولد به راحتی با یک آزمایش ساده روز سوم تا پنجم بعد از تولد قابل شناسایی بوده و با درمان سریع می‌توان از بروز این معضل پیشگیری کرد و هر گونه تأخیر در درمان آن از ضریب هوشی و سلامتی نوزادان خواهد کاست.
مرادی در رابطه با علت بیماری اظهار کرد: هرگاه به علتی غده تیروئید نوزاد قادر به تولید هورمون تیروئید به اندازه کافی نباشد یا در بدن بدرستی فعالیت نکند، کم‌کاری تیروئید اتفاق می‌افتد.
این کارشناس مرکز بهداشت و درمان ملایر ادامه داد: هورمون تیروئید یکی از هورمون‌های مهم در رشد و تکامل نوزاد است و کمبود این هورمون عوارضی مانند عقب‌ماندگی ذهنی، کوتاهی قد، ناشنوایی، لالی و بعضی از بیماری‌های مغزی و عصبی را به دنبال دارد بنابراین با انجام یک آزمایش ساده در فاصله روزهای ۳ تا ۵ بعد از تولد می‌توان به وجود کم‌کاری مادرزادی تیروئید پی‌برد.
وی اضافه کرد: این آزمایش با گرفتن چند قطره خون از پاشنه پای نوزاد انجام می‌شود، این نمونه‌گیری ساده، بی‌خطر و به حدی کم درد است که گاه حتی نوزاد از خواب بیدار نمی‌شود.
مرادی خاطرنشان کرد: نتیجه این آزمایش ۴۸ ساعت بعد مشخص شده و در صورت وجود کم‌کاری مادرزادی تیروئید در نوزاد بلافاصله اقدامات درمانی آغاز می‌شود بنابراین والدین باید در روز سوم بعد از تولد فرزندان، به نزدیک‌ترین مرکز بهداشتی درمانی محل زندگی خود مراجعه کنند.
وی تأکید کرد: زمان در جلوگیری از عقب‌ماندگی ذهنی نوزادان مبتلا به کم‌کاری مادرزادی تیروئید، بسیار با ارزش و تعیین‌کننده است.
در ادامه دیگر کارشناس مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت ملایر درباره بیماری تب کریمه کنگو، گفت: این بیماری یک بیماری حاد ویروسی خونریزی‌دهنده قابل انتقال از حیوان به انسان است.
محمد حسنی با بیان اینکه این بیماری در دام‌ها علائم قابل توجهی ندارد و پس از گزش کنه آلوده، ویروس کمتر از یک هفته در بدن دام باقی می‌ماند، افزود: در سال‌های اخیر بیماری در استان‌های مختلف کشور مشاهده شده اما بیشترین موارد ابتلا به تب کریمه کنگو از سیستان و بلوچستان، اصفهان و گلستان گزارش شده است.
وی خاطرنشان کرد: راه انتقال تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو از طریق تماس با دام‌های آلوده، تماس با خون و ترشحات لاشه دام آلوده در زمان ذبح، گزش کنه یا دستکاری و له کردن آن، تماس با خون، ترشحات و نمونه‌های بافتی بیمار آلوده است.
حسنی با اشاره به اینکه احتمال ابتلا به بیماری در صورت مسافرت به یک منطقه روستایی حتی بدون سابقه تماس آشکار با حیوانات یا گزش کنه، وجود دارد، گفت: دوره کمون، مرحله قبل از خونریزی، خونریزی و دوره نقاهت از جمله مراحل مختلف این بیماری است.
کد مطلب : ۱۳۰۱۹۷
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.