۰
برنی سندرز:

آمریکا، به آل سعود اجازه داده هر کاری بکند

تاریخ انتشار
جمعه ۲۶ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۹:۱۷
به گزارش عصر تعادل، در همان روزی که یک سناتور جمهوریخواه در صحن سنا تاکید کرد، عربستان سعودی حامی داعش است، یک سناتور دموکرات هم اظهارات تندی علیه ریاض مطرح کرده بود.

سناتور «رند پال» در حالی که عکسی از کودک یمنی با خود به سنا آورده بود، درباره حمایت‌های واشنگتن از ریاض گفته بود: «من از این موضوع خجالت می‌کشم»(اینجا).

در همان جلسه «برنی سندرز» سناتور دموکرات هم از حمایت بی قید و شرط آمریکا از عربستان سعودی انتقاد کرده بود.

سندرز فیلمی منتشر کرده که در آن علاوه بر سخنانش در سنا، تصاویری دردناکی از کشتار غیرنظامیان یمنی و همچنین رقص شمشیر ترامپ دیده می‌شود.

محتوای این فیلم را در متون زیر بخوانید:

سندرز: زمان دیگر دارد می‌گذرد که ما شروع به ملاحظه سخت و جدی به روابطمان با عربستان سعودی بیاندازیم.

«دولت ترامپ درنظر دارد که 110 میلیارد دلار سلاح به عربستان سعودی بفروشد. در سنا اخیرا قطعنامه‌ای برای محکوم کردن فروش برخی از این تسلیحات ارائه شد اما با 53 رای مخالف در برابر 47 رای موافق، این قطعنامه رد شد».

سندرز: مهم است که اینجا در صحن سنا شروع به بحث درباره تلاش‌های چند دهه‌ای عربستان سعودی برای صادر کردن یک مکتب ارتجاعی از اسلام را به سراسر جهان بکنیم.

«مخالفان توافق فروش تسلیحات معتقدند که این سلاحها در جنگ یمن علیه غیرنظامیان استفاده خواهد شد».

سندرز: علاوه بر اینکه از منظر اخلاقی، غیر قابل دفاع و از منظر استراتژیک هم کوته نظرانه است، حمایت بی قید و شرط دولت ترامپ از ائتلاف سعودی شامل میلیاردها دلار فروش سلاح، خطر کشیدن پای آمریکا به یک جنگ دیگر در خاورمیانه را به دنبال دارد.

«سناتور سندر همچنین معتقد است که زمان آن فرا رسیده که ارزیابی مجدد درباره روابطمان با پادشاهی سعودی داشته باشیم».

سندرز: این کشوری است که توسط یک پادشاهی موروثی اداره می‌شود؛ کشوری که در آن با زنان به عنوان شهروندان درجه سوم رفتار می‌شود.

 «عربستان سعودی بمیاران و حمله به یمن را از سال 2015 شروع کرد وقتی که شورشیان حوثی کنترل پایتخت یمن را در اختیار گرفتند و حاکم مورد حمایت سعودی را بیرون کردند».

سندرز: جنگ ائتلاف به رهبری سعودی در یمن، در یکی از فقیرترین کشورهای منطقه فاجعه انسانی درست کرده است. طبق گفته آژانس امور پناهندگان سازمان ملل، هزاران نفر از غیرنظامیان کشته شدند، بسیاری بی خانمان شدند و میلیونها نفر در معرض گرسنگی هستند.

«عربستان سعودی از زمان آغاز حملاتش به یمن، محاصره دریایی را باقی نگهداشته است موضوعی که سبب شده 19 میلیون یمنی به کمکهای انسانی نیازمند باشند».

سندرز: همه ما می‌دانیم که برای پیش بردن و گسترش اهداف امنیتی‌مان زمان‌هایی پیش می‌آید که ما باید با دولتهایی دردسرساز کار کنیم اما برای مدت‌های بسیار بسیار طولانی، به دولت عربستان سعودی که حامی ایده‌ها و سیاستهایی که در تضاد با ارزش‌های آمریکایی است، اجازه دادیم هر کاری که می‌خواهد بکند که این موضوع به پیامدهای شدیدا منفی برای امنیت آمریکا  منجر شده است.
کد مطلب : ۱۳۰۲۴۳
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.