۰

میراث بزرگ کی‌روش برای فوتبال ایران

تاریخ انتشار
شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۳۷
به گزارش عصر تعادل،چهارشنبه بعدازظهر کارلوس کی‌روش پس از کنفرانس خبری‌اش برای خبرنگاران حاضر در آن کنفرانس یک برنامه ویژه دیگر هم تدارک دیده بود. سرمربی تیم ملی پس از تشریح برنامه‌هایش برای آماده‌سازی تیم ملی، آنها را به ساختمانی برد تا نشان دهد چه اهداف بزرگی برای فوتبال ایران ترسیم کرده است. در شش‌سالی که کی‌روش در ایران حاضر بوده بارها سخت‌گیری‌ها و انتقادهایش از کمبودها خبرساز شده است؛ اما او همیشه تأکید داشته این امکانات را برای فوتبال ایران می‌خواهد نه شخص خودش. چهارشنبه این موضوع را همه از نزدیک دیدند.

کی‌روش چهارشنبه همه را به ساختمانی برد به نام «PEC» که مخفف performance elite center (مرکز نمایش بازیکنان ممتاز) است.

ساختمانی که نشان می‌دهد یک تیم ملی مدرن باید چگونه کار کند. ساختمال «PEC» در نزدیکی ساختمان پزشکی فوتبال (ایفمارک) از سوی فدراسیون فوتبال ساخته و تجهیز شد. این ساختمان بزرگ دارای دو طبقه است. در طبقه دوم که در آخرین روزهای تکمیلش قرار دارد، تمامی کادرهای فنی وسرپرستی تیم‌های فوتبال آقایان و بانوان مستقر می‌شوند. همان‌طور که کارلوس کی‌روش در این طبقه اتاقی دارد در کنارش برای سرمربیان تیم‌های امید، زیر ٢٠ سال و زیر ١٨ سال هم اتاق‌هایی در نظر گرفته شده است. سرمربی تیم ملی در این باره گفت: «در گذشته تیم‌های ملی ایران به صورت جدا از هم کار می‌کردند. ما هیچ ارتباطی با هم نداشتیم. تیم نوجوانان برای خودش یک فدراسیون بود. این مرکز این فرصت را ایجاد می‌کند که مربیان تمامی رده‌های ملی در کنار هم کار کنند و اطلاعات بازیکنان را به هم منتقل کنند. هماهنگی فنی و تاکتیکی به وجود بیاید.» مربیان و سرپرستان تیم‌های بانوان هم در این طبقه اتاق دارند. در واقع تمامی تیم‌های ١١ نفره فوتبال ایران از ساختمان "PEC” مدیریت می‌شوند.

مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال ایران پس از صعود ایران به جام جهانی تأکید کرد از این به بعد کارلوس کی‌روش به تمامی تیم‌های فوتبال ایران نظارت خواهد کرد. ساختمان «PEC» این بستر را ایجاد می‌کند که کی‌روش تیم‌های دیگر را نیز زیر نظر بگیرد. او برای این پروژه هم برنامه خود را تحویل فدراسیون فوتبال داده است. براساس برنامه کارلوس کی‌روش، تیم‌های ملی به سه بخش تقسیم می‌شوند. در رأس این هرم تیم ملی بزرگسالان قرار دارد. در بخش دوم تیم امید و جوانان قرار می‌گیرند. تیم‌های نوجوانان و نونهالان هم در بخش پایین هرم حضور دارند. هر یک از این سه بخش یک جام جهانی دارند. کی‌روش برای اینکه بازیکنان از همان شروع کار در یک سیستم یکپارچه قرار بگیرند، برای هر بخش یک مدیر هم تعریف کرده است و خودش مدیر اصلی این سیستم مدرن خواهد بود. قرار است سرمربیان تیم‌های امید، جوانان و نوجوانان هم با هماهنگی کی‌روش انتخاب شوند. در طبقه دوم ساختمان «PEC» علاوه بر دفاتر مربیان و سرپرستان تیم‌های ملی، اتاق کنفرانس و یک مرکز پزشکی پیشرفته وجود دارد. این مرکز پزشکی با مرکز ایفمارک متفاوت است و فقط برای ملی‌پوشان در نظر گرفته شده است.

مدرن‌ترین مرکز  بدنسازی فوتبال

طبقه اول ساختمان چیزی است که سال‌ها می‌تواند به فوتبال ایران خدمت کند. یک بخش آن استخر و سوناست که برای ریکاوری ملی‌پوشان ساخته شده است. این بخش هم‌اکنون دایر است و بازیکنان تیم ملی از آن استفاده می‌کنند. رختکن‌ها و امکانات مطلوب باعث شده تا این بخش ریکاوری در حد استانداردهای جهانی باشد. هم‌اکنون اولویت کاری فدراسیون فوتبال، تکمیل بخش بدنسازی است. کارلوس کی‌روش در این باره گفت:«ما اینجا می‌خواهیم یکی از بهترین مراکز بدنسازی دنیا را بسازیم. مرکزی که کار بدنسازی فوتبال در آن انجام خواهد شد». برای تکمیل و تجهیز سالن بدنسازی، فدراسیون فوتبال نیاز به یک بودجه قابل توجه دارد. به هر حال به زودی تمامی بخش‌های ساختمان «PEC» تکمیل خواهد شد و از آن می‌توان به عنوان میراث بزرگ کی‌روش برای فوتبال ایران نام برد. در کشورهای اروپایی چنین مراکزی سال‌هاست کار می‌کنند، اما در ایران نبود چنین مرکزی به چشم می‌آمد و معلوم نیست اگر سخت‌گیری‌های کارلوس کی‌روش نبود چه زمانی فدراسیون فوتبال ایران به فکر ساخت چنین ساختمانی می‌افتاد.

نبود چمن مناسب

یکی از دغدغه‌های اصلی کارلوس کی‌روش نداشتن زمین مناسب برای تمرین است. چمن زمین‌های تمرینی کمپ تیم ملی سال‌هاست که شرایط خوبی ندارند و بعید است که تا شروع جام جهانی هم وضعیت مطلوبی پیدا کنند. تیم ملی در ماه‌های اخیر زمانی که در ایران تمرین داشت از چمن ورزشگاه پژوهشگاه نفت استفاده می‌کرد که آن هم زمین کوچکی است. کی‌روش در این باره می‌گوید.«خیلی‌ها موفقیت‌های ما را از دور می‌بینند، اما نمی‌دانند که ما با چه مشکلاتی به این موفقیت‌ها می‌رسیم. آیا کشورهای دیگری آسیایی می‌دانند که ایران تیم اول آسیا در یک زمین ٦٠ متری تمرین می‌کند؟ البته اگر متوجه شوند شاید آنها هم بروند و تمامی زمین‌هایشان را کوچک کنند و به ٦٠ متر برسانند. شاید فکر کنند رمز موفقیت ما تمرین در زمین ٦٠ متری است». سرمربی ایران برای بازیکنان ٩٩ روز تمرین تا شروع جام جهانی در نظر گرفته است. بی‌شک بیشتر این تمرینات در اردوهای خارج از کشور است، اما مشخص نیست تمرینات داخل کشور قرار است کجا انجام شود؟ کی‌روش عنوان کرد که راه‌حل مناسب را پیدا خواهد کرد.

پروژه بزرگ مرکز فوتبال ملی

تکمیل ساختمان «PEC» هدف کوتاه‌مدت فدراسیون فوتبال است، اما فدراسیون فوتبال ایران یک هدف بلند‌مدت هم دارد؛ آن هم تکمیل پروژه مرکز فوتبال ملی در مجموعه ورزشی آزادی است. مسئولان فدراسیون نقشه‌ای برای این پروژه تهیه کردند. به گفته محمدرضا ساکت، مدیر تیم‌های ملی فدراسیون فوتبال، تهیه این طرح شش ماه زمان برده است. در این طرح پیش‌بینی شده در کنار ساختمان کنونی «PEC» تیم ملی پنج زمین اصلی تمرینی و دو زمین کوچک‌تر داشته باشد. در آینده ساختمان فدراسیون و سازمان لیگ هم به این مکان منتقل می‌شود. یک هتل پنج ستاره برای ملی‌پوشان ساخته شود. موزه فوتبال، ساختمان فوتسال هم در همین مرکز دایر می‌شود. در واقع باید تمامی خانواده فوتبال در همین مرکز دور هم جمع شوند و تمامی امکانات هم در همین جا در دسترس باشد. برای تکمیل این پروژه بزرگ علاوه بر اینکه به یک بودجه چند ده‌میلیارد تومانی نیاز است، باید وزارت ورزش و جوانان چند هکتار از زمین مجموعه ورزشی آزادی را هم در اختیار فدراسیون فوتبال قرار بدهد.
کد مطلب : ۱۳۰۲۶۰
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.