۰

راست گفتار: مافیای اکران از حالا مشخص کرده کدام فیلم در نوروز ۹۷ اکران شود

تاریخ انتشار
شنبه ۱ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۴۲
به گزارش عصر تعادل،کاظم راست گفتار کارگردانی که در همه سالهای فعالیتش کوشیده محصولاتی استاندارد برای سینمای بدنه با نگاه مستقیم به مخاطب عام تولید کند به زودی با مینی سریال «آشوب» به شبکه خانگی خواهد آمد.

مینی سریال شش قسمتی «آشوب» برآمده از درام تاریخی-سیاسی «آشوب» است که تابستان امسال روی پرده رفت ولی به دلیل محدودیتهای فراوان در اکران نتوانست چنان که باید پرمخاطب باشد.

راست گفتار با اشاره به اینکه تلاش دارد ظرف یک ماه آینده مینی سریال «آشوب» را به شبکه خانگی ارائه دهد به سایت «نمایش خانگی» اظهار داشت: از آنجا که یک وام حداقلی از فارابی گرفته بودیم برای عرضه خانگی نیاز داریم که مجوزهای لازم را از فارابی بگیریم و به دنبال آن سریال را به شبکه خانگی ارائه خواهیم کرد.

این کارگردان ادامه داد: مدت زمان مینی سریال «آشوب» ۳ برابر زمان فیلم است و سعی می‌کنیم پشت صحنه کار را هم در سریال عرضه کنیم و عرضه کار هم از طریق موسسه تصویردنیای هنر صورت خواهد گرفت. متأسفانه به علت غلبه انحصارگرایان، «آشوب» با کمبود سالن سینمایی روبرو بود و برای همین دیده نشد؛ امیدوارم در شبکه خانگی که نسبتا خالی از انحصارگرایان است سریال بهتر دیده شود.

کاظم راست گفتار درباره اینکه به تازگی تولید سریالی با نام «آشوب» در سازمان هنری-رسانه ای اوج در حال انجام است بیان داشت: به هر حال در تلویزیون هرچیزی را میتوانید انتظار داشته باشید و اینکه در میان این همه عنوان به سراغ عنوانی رفته اند که به تازگی معادلی در سینما داشته است عجیب است. تلویزیون دیگر به مانند قبل مخاطب ندارد و شاید اگر به شهروندان روزی ۵۰ هزار تومان بدهی که فقط ۵ ساعت پای تلویزیون بنشینند قبول نخواهند کرد چون زایشی که پیشتر در رسانه ملی وجود داشت ابدا در تلویزیون نیست و همه چیز به روتین ترین شکل ممکن پیش می رود. البته شنیده ام تئاتری به نام «آشوب» هم روی صحنه خواهد رفت ولی «آشوب»سینمایی را ما ساخته ایم که هر پلانش قابل دفاع است.

این کارگردان که به دنبال تولید سریالی با نام «شوهر آهوخانم» به تهیه کنندگی هومن کبیری برای مدیوم شبکه خانگی است پیرامون روند تولید این سریال به «نمایش خانگی» گفت: مشغول نگارش فیلمنامه هستیم و برنامه مان طوری پیش خواهد رفت که ظرف دو ماه آینده این سریال را کلید بزنیم.

راست گفتار که عمده فعالیتش در سینما بوده درباره رویکرد به سمت مدیوم شبکه خانگی اظهار داشت: تولید سریال برای شبکه خانگی برای چهره های مستقل مانند خودم بهتر از سینماست. سینمای این سالها اسیر مافیای اکران و قرار و مدارهای پشت پرده ای است که تصمیم میگیرد فلان فیلم را بالا ببرد و بهمان فیلم را به زمین بزند. شک نکنید که این مافیا از همین حالا در حال چینش اکران۹۷ است و دقیقا مشخص کرده که مثلا در نوروز۹۷ کدام فیلم را روی پرده بفرستد و اکران را ببلعد و کدام فیلم اکران عیدفطر را قبضه کند.

کارگردان «نقاب» و «چک» ادامه داد: البته این مافیا می‌تواند به شبکه خانگی هم رسوخ کند اما نکته آنجاست که مافیای اکران نمی‌تواند شبکه خانگی را ببلعد چون در شبکه خانگی توزیع محصول نسبتا عادلانه است و انحصار سینما و سالن در شبکه خانگی وجود ندارد و کافیست محصول شما به درستی توزیع شود تا مخاطب به انتخاب دست زند که چه چیزی را انتخاب کند برای دیدن. در سینما تا سالن نداشته باشی نمیتوانی نظر مخاطب را بسنجی اما در شبکه خانگی تقریبا همه محصولات میتوانند فرصت عرضه به مخاطب داشته باشند و به بیان بهتر در شبکه خانگی رقابت منصفانه‌تر است.

کاظم راست گفتار درباره اینکه فعالیت مستقل در سینما و حالا شبکه خانگی برایش دردسرساز بوده به «نمایش خانگی» گفت: استقلال مشی در این سینما نتیجه اش میشود بایکوت از سوی حلقه هایی که سینماگران را به عنوان اپراتور میخواهند. من از اواخر دهه ۶۰ این فرصت را داشتم که به سراغ تولیدات ارگانی بروم ولی تکلیفم از همان موقع مشخص بود یعنی دنبال پول نبودم چون اگر به فکر کسب درآمد بودم راههای بهتر از سینما بود. فیلمساز دارای اندیشه به ابزار دست ارگانها بدل نخواهد شد. در دهه هفتاد من یکی از موفق ترین و پرکارترین شرکتهای تبلیغاتی را داشتم ولی دوست داشتم به سینما بیایم و آمدم!

راست گفتار با اشاره به ورود برخی افراد بی ریشه به سینما و شبکه خانگی آن هم با حمایتهای ارگانی خاطرنشان ساخت: فیلمسازی ارگانی اگر بدان اعتقاد نداشته باشی ابلهانه ترین روش تولید فرهنگی است. محصولات یک یا دو یا چندارگانی که توسط افرادی بدون علقه تولید می‌شود انتهای بی‌شرافتی در تولید هنری است. ارگانی‌ها عاقبت ندارند؛ کافیست رزومه فیلمسازان ارگانی دهه های مختلف و نابودی آنها در دهه های بعد را ببینیم تا دریابیم چقدر تاریخ مصرف این نوع فیلمسازان و تهیه کنندگان پایین است.

این کارگردان درباره اقبالی که برخی سران صنف سینما به ارگانیها نشان میدهند گفت: طبیعی است که آقایان چندارگانی که رانت پشتشان است مطلوب سران صنف باشد. صنف سینما به خاطر پول و سود مادی این جماعت را تحویل میگیرد و حتی ممکن است به آنها در حلقه های بسته صنفی، مقام و موقعیتی هم بدهد اما داشن مقام در حلقه ای شامل بیکارالدوله‌های سینما چه سودی دارد. امروز اینها هستند و به محض اینکه آبشخور رانتشان حذف شود فردی دیگر جایشان را میگیرد.

کاظم راست گفتار در انتهای گفتگوی خود با «نمایش خانگی» تأکید کرد: انصافا ۴ فیلمی که در دو سال اخیر بالای ۱۵ میلیارد فروخته اند را تحلیل محتوایی کنید و ببینید کدامیک از اینها اصول ابتدایی هنرهای نمایشی را رعایت کرده اند. امیدواریم یا سینمای ما اصلاح شود یا تکلیف آن روشن شود. ما می توانیم به جای سینما از واژه «سیرک» استفاده کنیم تا مخاطبان بدانند دارند به تماشای دلقک بازی می روند اما وقتی تأکید داریم بر داشتن سینما واقعا باید قدری هم دارای رشد و بینش در تولید و ارائه محصول باشیم.
کد مطلب : ۱۳۰۶۸۹
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.