۰

«نه» سوئیسی‌ها با افزایش سن بازنشستگی زنان

تاریخ انتشار
يکشنبه ۲ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۲۲:۰۱
به گزارش عصرتعادل، مردم سوئیس با شرکت در همه پرسی آمروز (یکشنبه) به افزایش سن بازنشستگی زنان به 65 سال، نه گفتند.

به گزارش خبرگزاری رویترز از زوریخ، مقام های سوئیس که برای اولین بار از دو دهه پیش تاکنون درصدد اعمال اصلاحاتی جدی در سیستم بازنشستگی این کشور هستند، هشدار داده اند که مزایای کهنسالی به دلیل افزایش میانگین عمر و پایین بودن نرخ های بهره، در معرض خطر قرار دارد.

با این حال، همه پرسی برگزار شده در سوئیس با 53 درصد آرا مخالف در برابر 47 درصد آرا موافق همراه بود و دولت این کشور را وادار به عقب نشینی در مورد این مبحث اجتماعی کرد.

به موجب طرح دولت سوئیس که پذیرفته نشد، قرار بود سن بازنشستگی بین 62 تا 70 سال در نظر گرفته شود و نرخ مالیات بر ارزش افزوده از سال 2021 افزایش یابد تا کمکی به تامین هزینه های سیستم بازنشستگی این کشور شود؛ همچنین قرار بود در صورت اجرای این طرح، میزان مقرری بازنشستگی بازنشستگان تا سال 2030 با کاهش هزینه ها و افزایش درآمدهای مازاد، حفظ شود.

یک شهروند 49 ساله سوئیسی در اعتراض به طرح دولت این کشور گفت: این دیگر زندگی نیست، یک راست از محل کار به قبرستان می روید.

برخی منتقدان، افزایش سن بازنشستگی زنان را غیرمنصفانه خوانده اند و سایرین نیز ضمن مخالفت با افزایش بهره های دولتی، اصلاحات را موقتی عنوان کرده و راه حلی برای مشکلات مالی سیستم بازنشستگی این کشور ندانسته اند.

نتیجه مطالعه ای که در سال 2014 انجام شد، نشان داد که در سوئیس که یک کارگر به طور میانگین بیش از 91 هزار دلار درآمد دارد، تنها 6.6 درصد از تولید اقتصادی صرف بازنشستگی عمومی می شود. میانگین عمر در بدو تولد در سوئیس 82.5 سال بود و بیش از 15 درصد از جمعیت این کشور در آن سال بیش از 65 سال سن داشتند.
کد مطلب : ۱۳۰۸۷۷
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.