۰

بارزانی: به دنبال درگیری با ایران و ترکیه نیستیم

تاریخ انتشار
يکشنبه ۲ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۲۲:۲۸
به گزارش عصرتعادل به نقل از المیادین، مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق در امروز در یک نشست خبری اعلام کرد: ما در سال ۲۰۰۳ میلادی امید زیادی به تاسیس عراق جدید بر پایه مبانی فدرالی و تعدد احزاب و هم‌زیستی مسالمت‌آمیز داشتیم و در همین مسیر کردها به قانون اساسی در سال ۲۰۰۵ میلادی رای قابل قبولی دادند.

وی در ادامه مدعی شد: قانون اساسی و مبانی مشارکت توسط دولت مرکزی زیر پا گذاشته شده و بودجه مربوط به نیروهای پیشمرگه قطع شده است. ما خواهان یک حاکمیت مدنی بودیم نه یک حاکمیت مذهبی همان طور که امروز در بغداد شاهد آن هستیم. ماده ۱۷۰ قانون اساسی عراق که باید در سال ۲۰۰۷ میلادی اجرا می‌شد، تاکنون اجرا نشده است.

رئیس اقلیم کردستان عراق با این ادعا که ما بارها به همه اعلام کردیم که به سمت برگزاری همه‌پرسی حرکت می‌کنیم، گفت: بر اساس تجربه گذشته نمی‌توانیم روند مشارکت کنونی با بغداد را ادامه دهیم و اگر این کار را انجام دهیم شکست خواهیم خورد.

بارزانی ادامه داد: مشارکت و همکاری با بغداد به پایان رسیده و دیگر نتیجه نخواهد داد. این مساله را به مسئولان اطلاع دادیم. چه اشکالی دارد که مردم ما نظر خود را اعلام کنند؟

وی با طرح این ادعا که فرهنگ سیاستمداران در بغداد این است که حقوق کردها را به رسمیت نشناسند، اظهار داشت: همه‌پرسی یک گام اولیه برای اعلام نظر کردها در خصوص آینده و درخواست‌های خود است. بعد از همه‌پرسی یک روند طولانی مدت اجرا خواهد شد که بر اساس آن با بغداد گفت‌وگو خواهیم کرد که ممکن است یک سال یا دو سال زمان ببرد. این گفت‌وگوها با بغداد برای ایجاد یک رابطه خوب میان دو همسایه صورت خواهد گرفت. ما در پی برقرار ماندن روابط خوب میان پیشمرگ ها و ارتش عراق هستیم.

رئیس اقلیم کردستان عراق افزود: پس از همه‌پرسی نیز قانون اساسی برای دولت کردستان تدوین خواهد شد و پس از آن به همه‌پرسی گذاشته خواهد شد.

بارزانی با بیان اینکه ما خواستار درگیری میان عراق و کردستان نبوده و هرگز اجازه وقوع درگیری میان دو ملت را نخواهیم داد، تصریح کرد: ما با اعراب و ترکمن‌ها برادر بوده و اختلافات سیاسی در جایگاه خود پابرجاست. ما تلاش می‌کنیم تا هر گونه دید منفی به همه‌پرسی را تغییر داده و نظام آتی خود را بر اساس قانون اساسی و توافق کردها بسازیم. برای تحقق یک روند شفاف به پای صندوق‌های رای خواهیم رفت. تنها استقلال می‌تواند درخواست‌ها و اهداف ما را محقق سازد.

بارزانی همچنین با تاکید به روابط خوب کردستان با ایران و ترکیه خاطرنشان کرد: ما به دنبال درگیری با ایران و ترکیه نبوده و همچون ۲۴ سال گذشته به روابط حسنه خود با آن‌ها ادامه خواهیم داد.

وی تاکید کرد بر اساس نتیجه نشست برگزار شده بین احزاب کردستان قرار بر این شده است که در کرکوک نیز همه‌‌پرسی برگزار شود.

رئیس اقلیم کردستان در پاسخ به سوالی در خصوص حضور سردار قاسم سلیمانی در کردستان پاسخ داد: بله آقای سلیمانی در عراق و اقلیم حضور داشتند و مذاکراتی نیز با یکدیگر داشتیم.

بارزانی مدعی شد: بسیاری از اظهارات تند قبل از برگزاری همه‌‌پرسی با آنچه‌ در عمل واقع می‌شود تفاوت دارد، ما امیدواریم که‌ هیچ کدام از همسایگان ما به‌ دنبال جنگ نباشند، چراکه این امر به نفع هیچ‌ یک از دوطرف نخواهد بود، ما منتظر می‌مانیم تا ببینیم روز ۲۶ سپتامبر جهان چه‌ گامی در پیش خواهد گرفت.
 
کد مطلب : ۱۳۰۸۸۵
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.