۰

مرحله دوم عملیات آزادسازی «الحویجه»؛ تکفیری‌ها در ایستگاه پایانی

تاریخ انتشار
جمعه ۷ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۲۱:۴۹
مرحله دوم عملیات آزادسازی «الحویجه»؛ تکفیری‌ها در ایستگاه پایانی
به گزارش عصر تعادل،«حیدر العبادی» نخست وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق صبح امروز دستور آغاز مرحله دوم عملیات آزادسازی شهر الحویجه واقع در استان کرکوک را صادر کرد. پس از صدور دستور آغاز مرحله دوم عملیات الحویجه چندین کاروان از نیروهای نظامی عراق اعم از نیروهای ارتش، حشد الشعبی، نیروهای پلیس فدرال و همچنین نیروهای دستگاه مبارزه با تروریسم عراق عازم الحویجه شدند. در ساعات اولیه این عملیات، نیروهای عراقی موفق شدند بر سه روستای استراتژیک در غرب الحویجه مسلط شوند. طبق اعلام رسانه های عراقی، روستاهای «الشجره»، «حمود الخلف» و «العبلات» در غرب الحویجه از تصرف داعشی ها خارج شدند. علاوه بر این، شاکر جودت فرماندهی نیروهای پلیس فدرال عراق اعلام کرد: «پرچم عراق بر فراز مجتمع دولتی العباسیه در الحویجه برافراشته شده است». وی همچنین اعلام کرد که در جریان فاز دوم عملیات آزادسازی الحویجه ۱۰ روستای استراتژیک از لوث داعش پاکسازی شده است. 
موقعیت جغرافیایی الحویجه برای تروریست های تکفیری از اهمیت بسزایی برخوردار است؛ از همین روی، با آزادسازی کامل این شهر ارتباط تروریستها با استان های شمالی به طور کامل قطع خواهدشهر حویجه در غرب استان کرکوک واقع شده است. این شهر به دلیل موقعیت جغرافیایی که دارد، از اهمیت استراتژیکی برخوردار است. حضور تروریست های تکفیری در شهر حویجه موجب شده تا آنها به استان های مختلف عراق اشراف داشته باشند؛ استان هایی همچون صلاح الدین، دیالی و نینوا. درست به همین دلیل است که موقعیت جغرافیایی شهر الحویجه برای تروریست های تکفیری از اهمیت بسزایی برخوردار است. از همین روی، با آزادسازی کامل شهر الحویجه در غرب استان کرکوک، ارتباط تروریست های تکفیری داعش با استان های شمالی مذکور به طور کامل قطع خواهد. اهمیت این شهر به قدری است که حتی چندی پیش، «میثم علی حسین الحمدانی» یکی از شیوخ عرب استان کرکوک تداوم حضور گروه تروریستی داعش در حویجه را تهدیدی برای استان های شمالی دانست و از «حیدر العبادی» نخست‌ وزیر عراق خواست برای آزادی سازی شهر حویجه اقدام کند.

پیشروی های نیروهای عراقی در نبرد با تروریست های تکفیری داعش در شهر الحویجه و محور شرقی شهر الشرقاط صلاح الدین در حالی همچنان با قدرت ادامه دارد که تکفیریها تاکنون به حربه های مختلفی جهت متوقف ساختن روند پیشروی ها و یا حداقل کُند کردن آن، متوسل شده اند. ازجمله این حربه ها می توان به اقدام تروریست های تکفیری داعش در به آتش کشیدن چاه ها و میادین نفتی واقع در استان الحویجه اشاره کرد. تکفیریها با این اقدام خود تلاش کردند تا مسیر پیشروی نیروهای عراقی به سمت مناطق استراتژیک الحویجه را مسدود کنند. با این حال، تمامی حربه های تروریست های تکفیری داعش برای مقابله با نیروهای عراقی و عقب راندن آنها تاکنون یکی پس از دیگری با شکست مواجه شده و تروریست های داعش در این عرصه موفق به تحقق دستاورد چشمگیری نشدند. این همان چیزی است که موجی از ناامیدی را اکنون بر صفوف آنها حاکم ساخته است. 
از سوی دیگر، نکته قابل تأمل در خصوص عملیات آزادسازی شهر الحویجه واقع در استان کرکوک و صدور دستور آغاز دومین مرحله از عملیات توسط «حیدر العبادی» فرمانده کل نیروهای مسلح کمتر کسی گمان می کرد که نیروهای عراقی تحت تأثیر فضای تنش آلود قرار نگرفته و بتوانند با همان صلابت و قدرت سابق خود به نبرد با داعش ادامه دهندعراق، این است که این عملیات، درست در گیرودار منازعات سیاسی انجام می شود. همین چند روز پیش بود که مقامات اقلیم کردستان عراق به ریاست «مسعود بارزانی» اقدام به برگزاری همه‌پرسی غیرقانونی در این اقلیم کردند؛ مسأله ای که سرآغاز ظهور و بروز بسیاری از منازعات و کشمکش های سیاسی در عراق بود. با توجه به وجود چنین منازعات و کشمکش هایی کمتر کسی گمان می کرد که نیروهای عراقی تحت تأثیر این فضای تنش آلود قرار نگرفته و بتوانند با همان صلابت و قدرت سابق خود به نبرد با داعش ادامه دهند. تداوم دستاوردهای چشمگیری نیروهای عراقی در بحبوحه کشمکش های سیاسی در این کشور، حاکی از قدرت سرشار آنهاست.
در این میان، اما برخی تلاش می کنند تا ضمن کوبیدن بر طبل فتنه و تفرقه افکنی، حضور نیروهای حشد الشعبی در استان کرکوک را به منازعات سیاسی اخیر گره بزنند. استان کرکوک ازجمله مناطق مورد مناقشه میان دولت بغداد و اقلیم کردستان عراق محسوب می شود؛ به همین دلیل برخی در اقدامی شیطنت آمیز مدعی شدند که حضور نیروهای حشد شعبی در استان کرکوک درست در شرایطی که بغداد و اربیل در یک فضای بحرانی به سر می برند به معنای اعلام جنگ حشد الشعبی علیه اقلیم کردستان است. این درحالی است که نیروهای حشد الشعبی پیش از ظهور و بروز بحران کنونی در مواضع خود در کرکوک مستقر بودند، چراکه عملیات آزادسازی الحویجه اساسا پیش از برگزاری همه پرسی غیرقانونی در اقلیم کردستان، آغاز شده بود. 

سخنگوی حشد شعبی: حضور ما در استان کرکوک کاملا طبیعی بوده و این موضوع به عملیات آزادسازی شهر الحویجه مربوط می شود و به مسأله دیگری ارتباط ندارددرهمین ارتباط، «أحمد الأسدی» سخنگوی نیروهای حشد الشعبی تصریح می کند: «حضور ما در استان کرکوک کاملا طبیعی بوده و این موضوع به عملیات آزادسازی شهر الحویجه مربوط می شود و به مسأله دیگری ارتباط ندارد». سخنگوی حشد الشعبی در ادامه اظهارات خود در خصوص احتمال اتخاذ گزینه نظامی علیه اقلیم کردستان عراق به دلیل برگزاری همه پرسی استقلال اقلیم کردستان می گوید: «ما در اینجا از شهروندان کُرد خود سخن می گوییم. بنابراین راهکار نظامی آخرین راه حلی است که برای مقابله با جدایی طلبان به آن متوسل خواهیم شد. از دیدگاه ما برگزاری همه پرسی یک اقدام غیرقانونی بوده است و دولت بغداد از ابزارهای سیاسی کافی و لازم برای مقابله با آن برخوردار است». الاسدی با این اظهار نظر خود عملا تلاش برخی فتنه گران برای القاء احتمال مواجهه نظامی میان حشد شعبی و پیشمرگه در شرایط حساس نبرد با تروریسم را ناکام گذاشت.
افزون برآنچه که ذکر شد، نقش آفرینی بزرگ و تعیین کننده حشد شعبی در عملیات آزادسازی الحویجه نباید به راحتی فراموش شود. نیروهای حشد شعبی از آغاز عملیات آزادسازی الحویجه تاکنون نقش مهم و مؤثری ایفا کرده اند. طبق اطلاعات منتشر شده بیش از ۴۰ روستا و منطقه استراتژیک واقع در شهر الحویجه در استان کرکوک از زمان آغاز این عملیات، توسط نیروهای حشد شعبی آزاد شده اند. «أحمد الأسدی» سخنگوی نیروهای حشد شعبی در آخرین اظهارنظر خود در خصوص زمان آزادسازی این شهر از لوث تروریست های تکفیری داعش اظهار داشت: «عملیات الحویجه با قدرت پیش می رود و داعش در این شهر به پایان راه خود رسیده است. پیش بینی می شود که تا پیش از پایان سال جاری میلادی آزادسازی کامل عراق از لوث گروه تروریستی ـ تکفیری داعش اعلام شود». برهمین اساس، تمامی شواهد و قرائن دال بر این هستند که تروریست های تکفیری داعش در شهر الحویجه به ایستگاه پایانی خود رسیده اند.
کد مطلب : ۱۳۱۴۹۳
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.