۰

۲۵۸ واحد تولیدی استانداردسازی شده در فهرست صادرکنندگان نفتی

تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۵۲
به گزارش عصر تعادل، این اقدام در چارچوب ماده ۴۵ آئین نامه مواد ۵ و ۶ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز صورت گرفت و این در حالی است که در دستورالعمل گذشته ابتدا باید ماهیت فرآورده‌های نفتی از سوی استاندارد و کارگروه مربوطه درخصوص وجود مواد یارانه‌ای بررسی و اعلام نظر و سپس مجوز صادرات داده می‌شد.
در این دستورالعمل به جز محموله‌های تولیدکنندگان خوش‌نام که با تعهد مدیر عامل ارسال می‌شد، بقیه فرآورده‌های نفتی باید ۲۰ تا ۳۰ روز در گمرک می‌ماند تا ماهیت آن تعیین شود.
در اصلاحیه اخیر، همه واحدهای تولیدی خوش‌نام هستند مگر اینکه خلاف آن ثابت شود و هر واحد تولیدی که کالایش کد استاندارد سازی سازمان استاندارد را دریافت کرده باشد، می‌تواند صادرات کند و پس از آن آزمایش استاندارد انجام خواهد شد.
بر اساس این گزارش، دو ماه پیش وزیر نفت و رئیس کل وقت گمرک ایران با هدف تسهیل صادرات و استفاده بهینه از پتانسیل واحدهای تولیدی مشتقات نفتی و پتروشیمی، دستورالعمل جدید بهبود فرآیندهای صادرات، واردات، ترانزیت و سوآپ نفت خام، میعانات گازی و فرآورده‌ها و مشتقات نفتی را نهایی و ابلاغ کردند.
 بر اساس دستورالعمل جدید، سوآپ نفتی از سر گرفته شد و خوشنامی از  تشریفات گمرکی صادرات فرآورده‌های نفتی حذف شد. در واقع ابلاغ این دستورالعمل طی هفته‌های اخیر به منظور از سرگیری سوآپ نفتی و تسهیل و توسعه صادرات فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی و همچنین تسهیل ترانزیت سوخت، میان گمرک و وزارت نفت انجام شد که محور اصلی آن آسان سازی و دربرگیری تسهیلات صادراتی برای تمام صادرکنندگان فرآورده ها و مشتقات نفتی است و فصل نوینی در حمایت از بخش خصوصی به شمار می‌رود و منجر به تسهیل و تسریع انجام تشریفات گمرکی مربوط به صادرکنندگان به ویژه واحدهای تولیدی صادراتی شده است.
از سوی دیگر، فرود عسگری، رئیس کل گمرک ایران نیز قول داده بود که این دستورالعمل عملیاتی شود و جلسات منظمی را با سازمان‌های همکار از جمله استاندارد جهت اجرایی شدن دستورالعمل یاد شده برگزار کند که با توجه به اعلام اداره کل دفتر صادرات گمرک ایران، دستورالعمل یاد شده در گمرکات اجرایی عملیاتی شد و در  تازه‌ترین اقدام فهرست ۲۵۸ واحد تولیدی که محصولات آن‌ها استانداردسازی شده، جهت بهره مندی از تسهیلات جدید صادرات فرآورده‌های نفتی به گمرکات کشور ابلاغ شد.
کد مطلب : ۱۳۲۰۳۳
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.