۰

ایران کشور مهمی در منطقه است/ دوحه خواهان روابط خوب با تهران است

تاریخ انتشار
جمعه ۱۴ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۱۰
ایران کشور مهمی در منطقه است/ دوحه خواهان روابط خوب با تهران است
به گزارش عصر تعادل،شیخ "سعود بن عبدالرحمان آل ثانی"، از اعضای خانواده سلطنتی قطر و سفیر این کشور در برلین در گفت وگو با هفته نامه "اشپیگل"، درباره تحریم های عربستان و برخی کشورهای عربی علیه قطر گفت: این تحریم ها منجر به نقض حقوق بشر می شود. این تحریم ها از جمله شامل خانواده های قطری می شود که در بسیاری از کشورهای عرب حوزه خلیج فارس زندگی می کنند. دانشجویان قطری در این منطقه از دانشگاه های خود اخراج می شوند. کارگران قطری از کارشان در این کشورها برکنار شده و حتی بیماران قطری باید بیمارستان های این کشورها را ترک کنند. این در حالی است که هم زمان بیش از 300 هزار مصری در قطر زندگی می کنند و همچنان می توانند به زندگی خود در کشور ما ادامه دهند.
وی در ادامه گفت: این تحریم ها نه تنها به قطر بلکه به هر کسی که در منطقه در زمینه تجاری فعال است آسیب می رساند. این تحریم ها عواقب اقتصادی برای همه دارد. به عنوان مثال کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس حدود 40 درصد انرژی بقیه دنیا را تامین می کنند و شما در نظر بگیرید چه اتفاقی می افتد اگر این تحریم ها مدت زمان طولانی پا برجا باشد.
وی در ادامه گفت: همه اختلاف نظرهای بین کشورها باید از طریق گفتگو و بر سر میز مذاکره حل شود.
آل ثانی درباره موضوعاتی که کشورش آماده است درباره آن با عربستان و کشورهای عربی منطقه مذاکره کند نیز گفت: ما نمی توانیم استقلال خود را هدف قرار دهیم.
وی درباره درخواست عربستان و اعراب برای تعطیلی شبکه الجزیره گفت: تصور کنید ما از آلمان درخواست کنیم که دویچه وله و یا انگلیس بی بی سی را تعطیل کند. این امکان پذیر نیست. ما نمی توانیم آزادی بیان کشورهای دیگر را کنترل کنیم.
سفیر قطر در آلمان همچنین درباره لیست درخواست های اعراب از قطر از جمله توقف دوحه از روند حمایت از تروریست ها نیز گفت: تنها کسی  که می تواند اصطلاح تروریست را تعریف کنند سازمان ملل متحد و شورای امنیت است. برخی کشورها نمی توانند به راحتی فهرستی از گروه ها را تنظیم کرده و آن ها را تروریست بنامند. این قابل قبول نیست.
وی در ادامه گفت: قطر از حماس در فلسطین و اخوان المسلمین حمایت نمی کند اما علیه آن ها هم نیست.
سفیر قطر در آلمان همچنین درباره درخواست های عربستان و اعراب از کشورش برای کاهش مناسبات با ایران نیز گفت: ایران یک کشور مهم در منطقه است اما ما اختلاف نظرهایی با این کشور داریم. ایران همسایه ما است، ما باید با آن ها در شرایط گفتگو باقی بمانیم و با این کشور روابط تجاری داشته باشیم. ما می خواهیم البته مناسبات خوبی با این همسایه خود داشته باشیم حتی زمانی که در برخی مسائل با سیاست های آن ها مخالفیم.
وی در ادامه در پاسخ به این پرسش که آیا شما از توافق هسته ای با ایران حمایت می کنید گفت: موضع ما منطبق با موضع اروپا است. ما ا ز مذاکره و عدم گسترش سلاح های اتمی حمایت می کنیم.
وی در بخش پایانی این گفت و گو از آلمان خواست که برای حل بحران قطر بر کشورهای عربی فشار وارد کند.
کد مطلب : ۱۳۲۲۵۴
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.