۰

بزرگ‌ترین بزم کتاب جهان باطعم اقتصاد/ اینجا نظم حرف اول را می‌زند

تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۲۸
بزرگ‌ترین بزم کتاب جهان باطعم اقتصاد/ اینجا نظم حرف اول را می‌زند
به گزارش عصر تعادل، اهالی شهر ۸۵۰ هزار نفری فرانکفورت در گفتگوهای خود با تازه‌واردهایی که این روزها همه با نام «مسه» (Messe) به این شهر وارد شده‌اند، می‌گویند دو زمان در سال این شهر شلوغ می‌شود و آرامش ذاتی آن کاهش پیدا می‌کند. نخست در زمان برگزاری نمایشگاه بین‌المللی خودرو و دیگری در زمان برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب.
این روزها در این شهر وقتی اسمی از مسه می‌بری، بسیاری ناخودآگاه با لبخندی بر روی لب و تکان دادن سر از کتاب و نمایشگاهش یاد می‌کنند؛ انگار شور و شوقی ذاتی در میان مردم روییده و کتاب توانسته محور نوعی همدلی در میان آن‌ها شود با این همه حتی برگزاری این نمایشگاه با بیش از یک میلیون و دویست هزار بازدید کننده در پنج روز نیز نمی‌تواند نظم ذاتی حاکم بر این شهر و نمایشگاهش را خدشه‌دار کند؛ گویی اینجا هیجان نیز بر مبنای قاعده‌ای تعریف شده و خط و مرز مشخصی دارد.
در یک کلام ساده نظم حرف اول و آخر را برای برگزاری نمایشگاه کتاب در فرانکفورت می‌زند. نظمی عجیب که جزئی ذاتی از این نمایشگاه و البته مایه سرپا ماندن اقتصادی، فرهنگی و بومی آن تا به امروز شده است.
بر اساس زمان‌بندی صورت گرفته برای برگزاری این نمایشگاه تمامی غرفه‌های کشورهای حاضر در این دوره، تا عصر روز دوشنبه بیش از ۹۵ درصد مراحل ساخت و چینش را به انتها رسانده‌اند و ۵ درصد باقی مانده هم به تتمه چینش کتاب در درون غرفه‌ها اختصاص دارد.
غرفه ایران در نمایشگاه کتاب فرانکفورت امسال نیز از این قاعده مستثنی نبوده و این غرفه که نماینده‌ای از نمایشگاه بین المللی کتاب تهران و ناشران و تشکل‌های حاضر در آن به شمار می‌رود، بر خلاف سلف بزرگ خود، اینبار به موقع و در راستای زمان‌بندی پیش بینی شده آماده بهره‌برداری شده است.

غرفه ایران در سال جاری نیز در مجاورت غرفه کشورهای ترکیه و روسیه و اسلواکی است با این همه سالن ۵ این نمایشگاه که غرفه ایران در آن قرار دارد به دلیل تجمیع بیشر غرفه‌های کشورهای به طور عمده اروپایی و مجاورت با یکی از بزرگترین غرفه‌های کشور فرانسه که مهمان ویژه این دوره از نمایشگاه است به نظر می‌رسد روزهای شلوغی را سپری خواهد کرد.
یکی از نکات قابل توجه در بحث طراحی و اجرای این غرفه‌ها فعالیت و حضور پیمانکاران از کشورهای مختلف برای اجرای ایده‌هاست. فرآیندی که یکی از نخستین حلقه‌های اقتصادی این نمایشگاه را شکل می‌دهد.
اما جلوه نظم در بخش‌های دیگر این نمایشگاه نیز خود را نشان می‌دهد. با وجود اینکه نشست خبری و مهمانی افتتاحیه نمایشگاه با فاصله نسبتا کمی از یکدیگر و در دو سطح متفاوت برگزار می‌شود، اما برنامه‌ریزی انجام شده و اطلاع رسانی و حتی هماهنگی حضور مهمانان در این دو مراسم از نزدیک به یک ماه قبل انجام شده و در فاصله چند ساعتی مانده تا برگزاری آن، همه افراد حاضر و نوع و شیوه حضور آنها در این مراسم کاملا مشخص است.
در بخش روابط عمومی نمایشگاه تمام برنامه‌های پنج روزه اعم از میزگردها، مهمانان ویژه و ساعات حضور آن‌ها، مکان‌های دسترسی به اینترنت رایگان و سایر ملزومات اطلاع رسانی از دو روز پیش از آغاز نمایشگاه در دسترس علاقه‌مندان و مدیرانی است که برای هر ساعت از حضور در این رویداد دارای برنامه ویژه‌ای هستند.
یکی از جالب توجه‌ترین جلوه‌های این اقدام تولید و چاپ کتابچه‌ای با حجم تقریبی ۱۰۰۰ صفحه است که با قیمت ۷۵ یورو در نمایشگاه به فروش می‌رسد. این کتابچه که به کاتالوگ نمایشگاه معروف است به مانند یک دایره‌المعارف اطلاعات و لینک‌های ارتباطی با تمامی ناشران حاضر در این رویداد را در اختیار مخاطبان قرار می‌دهد و در کنار این مساله، کاتالوگ دیگری نیز طرحی و با قیمت ۲۵ یورو در این نمایشگاه به فروش می‌رسد که محل استقرار تمامی ناشران را با طبقه‌بندی الفبایی به نمایش می‌کشد.

اما رویکرد اقتصادی نمایشگاه در شیوه اختصاص دادن غرفه‌ها به ناشران نیز خود را نشان می‌دهد. هر غرفه به ازای متراژ، حداقل به ازای هر متر بیش از ۳۸۰ یورو برای ناشران هزینه بر می‌دارد که این غرفه‌ها شامل یک دیواره با حدود چهار ردیف برای چینش کتاب، دو محفظه کوچک برای نگهداری وسایل، یک میز و دو صندلی و یک سطل زباله است. به این مبلغ در صورت تمایل برای داشتن لامپ‌های ال ای دی، میز یا صندلی بیشتر و مواردی از این دست هزینه‌های دیگری هم افزوده می‌شود.
پارکینگ‌های نمایشگاهی نیز با وجود اینکه بیشتر بازدیدکنندگان از این نمایشگاه از طریق حمل‌و نقل عمومی خود را به آن می‌رسانند، در دو سطح اجاره داده می‌شود. اجاره بهای کارت تردد به پارکینگ برای پنج روز و در پارکینگ‌های نمایشگاه ۸۰ یورو و برای پارکینگ‌های مجاور و با اندکی فاصله ۶۵ یورو است که در این زمینه شاتل‌هایی برای آوردن صاحبان خودروها تا نمایشگاه تدارک دیده شده است.
ورود به نمایشگاه کتاب فرانکفورت نیز مستلزم تهیه بلیطی با بهای حدود ۵ یورو برای هر نوبت ورود است و برای حضور در بخش‌های جانبی نمایشگاه مانند بیزینس کلاب «Bussines club» نیز مبالغ قابل توجهی دریافت می‌شود.
تابلوهای تبلیغی بخش‌های مختلف نمایشگاه در سطح شهر و نیز درآمدزایی از تمامی محل‌های ممکن و خدمات ارائه شده در نمایشگاه حاکی از نظمی دارد که پله پله نشر را به چنان صنعتی در آلمان و صدالبته جهان مبدل کرده است که مردمانی از پنج قاره جهان را ناگزیر از حضور و همراهی در این آوردگاه و تن دادن به نقش‌آفرینی در چرخه هزینه و فایده آن کرده است.
کد مطلب : ۱۳۲۷۸۲
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.