۰

جانشین فرمانده ناجا: جرائم خشن افزایش نیافته است/ خودروسازان در تغییر قوانین قدرت زیادی دارند

تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۴۵
جانشین فرمانده ناجا: جرائم خشن افزایش نیافته است/ خودروسازان در تغییر قوانین قدرت زیادی دارند
به گزارش عصر تعادل، سردار اسکندر مومنی در مورد آمار سرقت گفت: با قرارگاهی که در سال 93 راه اندازی شد در این سال جلوی رشد سرقت گرفته شد و در سال‌های 94 و 95 به ترتیب حدود چهار و پنج درصد کاهش سرقت داشتیم. در حال حاضر ریل‌گذاری شده و اقدامات خوبی صورت گرفته اما اگر بخواهد کاملا محسوس شود و تاثیر خود را بگذارد برنامه ما این است که حدود یک دهه این وضعیت را ادامه دهیم. در قرارگاه مبارزه با سرقت از تمامی ظرفیت‌های نیروی انتظامی استفاده می‌شود.
وی افزود: در سال 94 و 95 سرقت‌های کوچک و سرقت‌های مهم ما کاهش داشته، در ماه‌های اخیر سرقت خرد ما اندکی افزایش داشت اما سرقت‌های مهم ما کاهش نشان می‌دهد.
مومنی درباره علت یابی سرقت ها نیز گفت: یکی از دلایل آن آسیب‌های اجتماعی و دیگر انواع آسیب‌ها در جامعه است.
جانشین فرمانده ناجا درباره اثرگذاری طرح‌های ضربتی پلیس گفت: پلیس ماموریت‌های متنوعی دارد، برخی از جرائم در مقاطع خاصی افزایش پیدا می‌کند و نیاز هست که طرح خاصی اجرا شود، مثلا یک دفعه در محله‌ای اوباش زیاد می‌شوند یا معتادان متجاهر افزایش می‌یابند که این طرح‌ها در همین راستا اجرا می‌شوند.
مومنی با بیان اینکه عملکرد پلیس روبه جلو هست، گفت: موضوع پاکسازی محیط از اوباش یا معتادان و دیگر عوامل ناامن کننده جامعه از نوع پاکسازی انسانی است، مانند پاکسازی محیط زیست نیست، قوانین باید مجازات و بازدارندگی لازم را داشته باشد و در حال حاضر این وضعیت نسبی است و باید بازدارندگی بیشتر داشته باشد، مخصوصا مجازات‌ها باید برای افرادی که بارها جرمی را مرتکب شده‌اند بازدارنده‌تر شود. تا زمانی که بستر جرم و مجرم هست ما برخورد می‌کنیم اما باید مجازات‌ها بازدارنده باشد و دیگر دستگاه‌ها نیز مسئولیت خود را انجام دهند.
به گفته جانشین فرمانده ناجا، موضوع جرم و از بین بردن بسترهای جرم یک کار جمعی و فرابخشی است.
وی با بیان اینکه در یک دهه گذشته روندی کاهشی در جرائم مهم مانند قتل و ... وجود داشته گفت: در سال 84 در کشور 2374 قتل داشتیم که این تعداد تا پایان سال 95 به 1775 نفر رسید که کاهش نشان می‌دهد و همین تعداد هم زیاد است. در مورد قتل من فکر می‌کنم با روندی که پیش می‌رویم سالی چهار تا پنج درصد را بتوانیم کاهش دهیم و طی دو برنامه پنج ساله آن را به حداقل ممکن برسانیم.
مومنی با بیان اینکه نرخ جرم در ایران از بسیاری از کشورهای اروپایی پایین‌تر است، گفت: در گذشته اینترپل آمارها را اعلام می‌کرد و طبق همین آمارها ما وضعیت خوبی داریم. جرائم جنایی در کشور ما کاهش داشته اما در گذشته شبکه‌های اجتماعی اینقدر در کشور ما نمود نداشت در حالی که امروزه اخبار سریع منتشر می‌شود.
وی تاکید کرد: جرائم خشن در کشور افزایش نیافته اما انعکاس اخبار آن بیشتر شده است و از همین رو لازم است که حتما دستگاه‌های مختلف از جمله رسانه‌ها در تامین آرامش و امنیت عینی و ذهنی کمک کنند.
جانشین فرمانده ناجا درباره قاچاق مواد مخدر به کشور نیز اظهار کرد: همچنان بیشترین مواد مخدر قاچاق شده به کشور را مواد سنتی تشکیل می‌دهند اما مواد صنعتی همچون شیشه هم در حال رشد هستند که عدد مطلق آن به مواد سنتی نرسیده است.
مومنی استقرار کشورهای غربی در کشورهای منطقه و همسایه را یکی از دلایل افزایش تولید مواد مخدر در این کشورها دانست و گفت: ما یک تنه در برابر قاچاق موادمخدر ایستاده‌ایم و ماموران ما هم با تولید و هم با توزیع و هم با ترانزیت آن به شکل یکسان برخورد می‌کند. حدود 76 درصد کشفیات مواد مخدر ما در پنج استان مرزی کشور است و این نشان می‌دهد که تمرکز ما در مرز است و اجازه نمی‌دهیم که مواد مخدر به عمق بیاید.
وی با بیان اینکه قاچاق مواد مخدر یکی از چند تجارت پرسود در دنیا است، گفت: آمار معتادان در کشور ما به نسبت جمعیت کاهش پیدا کرده است اما مبارزه به تنهایی کافی نیست، ما حتی یک لحظه هم در مبارزه کوتاه نمی‌آییم و خسته نمی‌شویم. باید سه مولفه مبارزه با عرضه، پیشگیری و درمان همزمان در دستورکار قرار بگیرد. در هیچ جای دنیا برخورد به تنهایی جواب نمی‌دهد.
جانشین فرمانده ناجا با بیان اینکه امروز اقدامات ماموران پلیس ایران در مبارزه با مواد مخدر به نفع اروپایی‌ها نیز هست، گفت: ما خیر زیادی در حوزه عملی و مصداقی از اروپایی‌ها ندیدیم و جمهوری اسلامی درمبارزه با مواد مخدر تنهاست.
مومنی درباره جمع آوری معتادان و حضور این افراد در معابر نیز گفت: ما هرچقدر هم که معتادان را جمع آوری کنیم اما مردم بازهم آنها را ببینید آمارهای ما را باور نمی‌کنند، در حال حاضر البته تعداد معتادان کمتر شده است. برای نگهداری معتادان باید یک نهاد و متولی مشخص داشته باشیم و مشخص شود که مسئولیت نگهداری معتادان با چه کسی است؟ اینکه در زندان‌ها بمانند تجربه‌ای است که جواب نداده و به نظرم مجلس و دیگر سازمان‌ها در کشور باید متولی اصلی نگهداری این افراد باشد. در حال حاضر بخشی از مسئولیت با قوه قضاییه است، در جایی دیگر مانند تهران، شهرداری هم مسئولیت دارد، بهزیستی هم هست و در برخی جاها سمن‌ها هم وارد شده‌اند، به نظرم صریح و روشن باید در این زمینه اقدام شود. البته این را بگویم که مظاهر معتادان متجاهر در شهر کمتر شده است.
جانشین فرمانده ناجا از ضرورت حمایت از معتادان پس از بهبود نیز گفت: باید این افراد بتوانند کار کنند و مشکلاتی نداشته باشد، وگرنه وارد چرخه اشتباهی می‌شویم.
وی درپاسخ به سوالاتی در مورد پلیس راهور و دلیل تغییر ناگهانی زمان چراغ‌های راهنمایی گفت: این چراغ‌ها هوشمند هست و ما سنسورهایی را قرار داده‌ایم که اینها را بررسی می‌کند و با توجه به حجم ترافیک زمان تایمر را کم و زیاد می‌کند. اما نباید زمان از چند ثانیه به یک ثانیه برسد و باید فرصت عکس العمل مناسب به راننده داده شود.
مومنی در مورد فضای مجازی و اقدامات پلیس فتا نیز گفت: بیش از 43 درصد از جرائم در فضای مجازی رشد داشته است، اما کشفیات ما هم حدود 80 درصد رشد داشته است.
وی با بیان اینکه ما هرگز مخالف فضای مجازی نیستیم، ادامه داد: البته تهدیدات در فضای مجازی واقعا جدی است. اما روی صحبت من با مسئولان است، ببنید وقتی یک روزنامه بخواهد چاپ شود یا یک کتاب بخواهد منتشر شود چقدر مجوز می‌گیرد؟ حالا همین اندیشه‌هایی که در کتاب و روزنامه منتشر شده بود در فضای مجازی هم منتشر می‌شود و سوال اینجاست که چرا این فضا و کانال‌های آن ساماندهی نشود؟ مگر ما اجازه می‌دهیم که در یک کتاب یا روزنامه هر مطلبی منتشر شود؟ حالا چطور بدون نظارت این مطالب در فضای مجازی منتشر می‌شود؟ شاید اگر این فضا نبود تعداد قتل‌های ما هم کمتر می‌شد. یک نوجوان تحت تاثیر همین شبکه‌ها کودکی را به قتل رساند.
وی با بیان اینکه به موضوع فضای مجازی نباید بخشی و جناحی نگاه کرد، تصریح کرد: فضای مجازی منافعی دارد اما تهدیدات آن جدی است. گرچه این فضا بسیاری از سفرهای غیر ضروری را کاهش داده است، اما معضلاتی هم دارد که باید مورد توجه قرار بگیرد.
جانشین رییس پلیس کشور درباره شماره‌گذاری خودروها نیز خاطرنشان کرد: پلیس مجری کار است و ما به عنوان مجری در مرحله آخر قرار داریم. این سوال را باید از دیگران پرسید. جرا باید مصوبه‌ای که در مرداد ماه آمده حالا تغییر کند؟ این قدرت بالای خودروسازان هم هست که قوانین و مقررات را تغییر می‌دهند. ما چون در دسترس هستیم از ما سوال می‌پرسند اما پلیس نمی‌تواند بگوید چون ممکن است یک قانونی تغییر کند پس ما آن را اجرا نکنیم. ما موظف به اجرای قانون هستیم اما آن را از دیگر مسئولان هم بپرسید. شماره گذاری خودروها یک سری قانون دارد که باید طبق آن عمل شود.
وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا خودروسازان در وضع قوانین نقش دارند یا خیر؟ گفت: اگر در وضع قوانین هم نقش نداشته باشند در تغییر قوانین و شرایط نقش دارند و نمونه‌اش همین تغییر درباره شماره گذاری خودروها و تغییر دوباره مصوبه مربوط به آن است.
مومنی درمورد ایمنی خودروها نیز گفت: البته انصافا ایمنی خودروها تغییرات خوبی کرده اما کافی نیست. وقتی صنعتی انحصاری است، ما باید به عنوان یک فرصت طلایی به موضوع نگاه کنیم.
وی با بیان اینکه قاچاق کالا اجازه نمی‌دهد که کالای ایرانی رونق جدی پیدا کند، ادامه داد: یکی از دغدغه‌های جدی همه ما قاچاق کالاست. با پیشنهاد فرمانده ناجا و نیروهای مسلح ساختار پلیس گمرک و بنادر تصویب شد و ما در حال راه اندازی آن هستیم. امکان ندارد بدون کنترل مبادی بتوانیم قاچاق کالا را ساماندهی کنیم. بعضی از کالاها در مسیر قاچاق نیست در گمرک و بندر تغییر می‌کند و تبدیل به کالایی گران می‌شود و مثلا یک پارچه‌ای با قیمت ارزان وارد کشور می‌شود و در گمرک طور دیگری می‌شود، پارچه‌ای معمولی تعرفه‌اش 10 درصد است و پارچه چرم 100 درصد، این هاست که تغییر می‌کند و حدود چند هفته پیش که 20 کانتینر را گرفته بودند اکثرا به همین شیوه بود و پارچه‌ها متفاوت بود.
به گفته جانشین فرمانده نیروی انتظامی  نفس حضور پلیس بازدارنده است و در این مورد نیز به گمرک کمک خواهد کرد.
مومنی با بیان اینکه بیش از 60 درصد واردات کالا از بندر شهید رجایی است، گفت: خب ما باید در این فضا نظارت داشته باشیم و منتظر حضور نهادهای مربوطه هستیم و حتما اگر اجرایی نشود آن را با مردم در میان خواهیم گذاشت.
کد مطلب : ۱۳۲۹۲۱
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.