۰

مخالفت اسپانیا با اعلام استقلال "ضمنی" کاتالونیا/دولت مادرید امروز جلسه فوق‌العاده تشکیل می‌دهد

تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۰۶
مخالفت اسپانیا با اعلام استقلال "ضمنی" کاتالونیا/دولت مادرید امروز جلسه فوق‌العاده تشکیل می‌دهد
به گزارش عصر تعادل، به نوشته روزنامه ایندیپندنت، کارلس پوجدمون، رئیس منطقه خودمختار کاتالونیا در سخنرانی خود بر "مشروعیت" رفراندوم اول اکتبر تاکید کرد و گفت کاتالان‌ها "حق خودشان را برای تشکیل یک کشور مستقل به دست آوردند" اما او گفت که اول به دنبال گفت‌وگو با مادرید خواهد بود.
در پی اظهارات پوجدمون معاون نخست وزیر اسپانیا به خبرنگاران گفت که رهبر کاتالونیا نمی‌داند که کجاست و با این اقدام به کجا می‌رود؟
وی افزود: دولت اسپانیا امروز (چهارشنبه) نشست فوق العاده‌ای را راس ساعت هشت صبح به وقت محلی برگزار می‌کند تا تدابیری در پاسخ به جدایی طلبان کاتالونیا برگزار کند.
سخنگوی نخست وزیر اسپانیا درخواست پوجدمون برای میانجیگری با مادرید را رد کرد.
روزنامه ای‌بی‌سی اسپانیا به نقل از منابعی از دولت مرکزی گزارش داد، بیانیه پوگدمون "تبعات حقوقی" دارد. منابعی از سکونتگاه رسمی ماریانو راخوی، نخست‌وزیر اسپانیا ظاهرا گفته‌اند: دولت تسلیم اخاذی نمی‌شود و اجازه چنین کاری را هم نمی‌دهد.
دولت اسپانیا می‌گوید هرگونه اعلام استقلال یکجانبه غیر قانونی خواهد بود و متعهد شد اگر این پارلمان منطقه خودمختار و مرفه در شمال‌شرقی اسپانیا به حرکاتش ادامه دهد، اقدامی برای "احیای قانون و دموکراسی" انجام خواهد داد.
احتمال دارد راخوی در اقدامی بی‌سابقه پارلمان کاتالونیا را منحل کرده و استارت انتخابات منطقه‌ای جدید را بزند. دولت مادرید همچنین می‌تواند از دادگاه‌ها بخواهد تا این اعلامیه استقلال را مغایر قانون اساسی اعلام کنند.
به‌رغم درخواست‌های جدید برای مذاکره با مادرید، این اعلامیه یک راه‌حل مذاکره شده را سخت‌تر کرد چرا که راخوی تا زمانی که رهبران کاتالان از طرح‌های استقلال دست نکشیده باشند، با آنها مذاکره نمی‌کند.
کد مطلب : ۱۳۲۹۳۲
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.