حواشی‌جذاب نشست خبری نمایشگاه فرانکفورت/ باران بهانه نظم بیشتر

20 مهر 1396 ساعت 8:10

حاشیه‌های نشست خبری نمایشگاه فرانکفورت بسیار جذاب‌تر از متن سخنانی بود که می‌شد بدون حضور در این نشست نیز آن را مطالعه کرد


به گزارش عصرتعادل،روزهای بارانی شاید برای ایرانی‌ها روزهای نوستالژیکی باشد، روزهایی که سر ذوق می‌آییم و دوست داریم دست از کار روزانه بکشیم و دل بدهیم به باران و بهارانه‌هایش اما باران گاهی هم بهانه‌ای است برای سنجش میزان توانایی‌ برای کشف راز چند مرده حلاج بودن‌؛ مثل باران صبح سه‌شنبه فرانکفورت در آستانه افتتاح شصت و نهمین دوره از نمایشگاه بین‌المللی کتاب در این شهر.

باران اینجا بهانه‌ای نیست برای تاخیر و تعطیلی و هر چه که فکرش را می‌شود کرد که باران با خود می‌آورد.
نشست خبری شصت و نهمین دوره نمایشگاه کتاب فرانکفورت صبح سه‌شنبه ۱۸ مهر ماه و با وجود باران پاییزی این شهر بدون حتی چند دقیقه تاخیر و از راس یازده به وقت محلی شروع شد. سالن محل برگزاری، سالنی در محوطه مرکز خبری نمایشگاه کتاب بود؛ سالنی با بیش از ۱۵۰ صندلی و البته محوطه‌ای باز به همان میزان برای قرار گرفتن دوربین‌های فیلم‌برداری و خبرنگارانی که ترجیح می‌دادند به روی زمین به پوشش این برنامه بپردازند.
نشست خبری نمایشگاه کتاب فرانکفورت شاید برای اهل رسانه در ایران نشستی است مانند سایر برنامه‌هایی از این دست اما پروسه حضور در این نشست و در نهایت آنچه در آن می‌گذرد، تجربه‌ای است کاملا متفاوت از مواجهه با چنین اتفاقی

از نزدیک به چهار ماه قبل پایگاه اطلاع رسانی نمایشگاه، روز و ساعت این نشست و مهمانان حاضر در آن را اعلام کرده و به اهالی رسانه خبر داده است که برای حضور در این نشست می‌توانند از طریق نامه الکترونیکی ثبت نام کنند و اگر این اتفاق رخ دهد، نامه‌ای دریافت خواهند کرد برای تایید این ثبت نام و در نهایت نامه دومی حاوی یک بارکد. صبح روز نشست تنها صاحبان این بارکدها می‌توانند در نشست شرکت کنند.
تمامی خبرنگاران حاضر در این مراسم پیش از ورود به سالن می‌توانند در محوطه ستاد خبری، انواع بروشورهای تهیه شده برای نمایشگاه را در اختیار گرفته و مطالعه کنند. چند قدم جلوتر آنها به خوردن یک سیب کوچک مهمان می‌شوند و چند متری جلوتر بسته‌ای دریافت می‌کنند شامل متن سخنرانی حاضران در این نشست خبری به زبان انگلیسی.
داخل سالن اما سخنرانی‌ها به زبان آلمانی است. نخست «هاینریش ریته مولر» رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان آلمان به سخنرانی می‌پردازد و در ادامه یورگن بوس رئیس نمایشگاه کتاب فرانکفورت و هر دو نیز به معرفی نمایشگاه و ویژگی‌های آن می‌پردازند. سخنرانی پایانی اما مدیر انتشارات پنگوئن رندوم هوس است که با بذله گویی منحصر به فردی از این رویداد خبر می‌دهد.
نکته جالب در این نشست خبری حضور خاص خبرنگاران در آن است. بیش از ۹۰ درصد خبرنگاران حاضر در این رویداد از خبرنگاران میانسال هستند و بخش قابل توجهی از آنها بدون نیاز به کاغذ به پوشش رسانه‌ای مراسم دست می‌زنند.
از سوی دیگر دکور طراحی شده برای مراسم نیز بسیار ساده است: سه مبل روی سن برای نشستن سخنرانان و سه بطری آب برای آنها؛‌ یک تریبون ساده برای سخنرانی و یک بنر سفید مزین به آرم نمایشگاه.
این سادگی اما به دنبال خود نظمی دارد و برنامه‌هایی که بزرگترین رویداد نمایشگاهی جهان را از دلش می‌توان بیرون آمده دید.


کد مطلب: 133051

آدرس مطلب: http://www.asretaadol.ir/news/133051/حواشی-جذاب-نشست-خبری-نمایشگاه-فرانکفورت-باران-بهانه-نظم-بیشتر

عصر تعادل
  http://www.asretaadol.ir