۰

ترامپ مهربان درکاخ الیزه!/بازی مشترک اروپاوآمریکا با دولحن متفاوت

تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۰۱
ترامپ مهربان درکاخ الیزه!/بازی مشترک اروپاوآمریکا با دولحن متفاوت
به گزارش عصر تعادل،وزیر خارجه فرانسه در تازه ترین اظهارات خود درباره برجام، با بیان اینکه می‌توان رایزنی درباره دوران پسا برجام را آغاز کرد، از کنگره آمریکا خواست تا توافق هسته‌ای با ایران را حفظ کند.
 «ژان ایو لودریان» در این رابطه عنوان کرده است: «ما به طور جدی امیدواریم که کنگره که اکنون مسئول از بین رفتن احتمالی توافق هسته‌ای است آن را نابود نکند. از نظر ما توافق وین یک توافق خوب است، اشاعه هسته‌ای را محدود می‌کند و مانع از دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای می‌شود. این توافق قوی و منسجم است. درهای مذاکرات برای زمان پس از پایان توافق هسته‌ای، وقتی که محدودیت‌های غنی سازی اورانیوم در ایران منقضی می‌شود، باز است، اما واشنگتن مایل است که زمان این محدودیت‌ها افزایش یابد. اگر توافق حفظ شود، ما می‌توانیم مذاکرات اولیه با تهران درباره آنچه پس از سال 2025 اتفاق می‌افتد را آغاز کنیم! ایران نیز می‌تواند به طور کامل از حقوق خود طبق معاهده منع اشاعه بهره‌مند شود. اگر پادمان‌ها یا بازرسی ها در این تاریخ ضروری باشند ما می‌توانیم مذاکرات درباره آنها را آغاز کنیم»!
اظهارات وزیر امور خارجه فرانسه را می توان نسخه مهربانانه سخنان اخیر ترامپ در تقابل با برجام دانست! دونالد ترامپ در حاشبه برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک، با امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه در خصوص امکان مذاکره مجدد بر سر برجام دیدار و گفت و گو کرد.
در آن دیدار، ترامپ خواستار اعمال بازرسی از اماکن نظامی ایران، اعمال محدودیت های دائمی بر سر برنامه هسته ای ایران و گنجاندن مسئله توان موشکی ایران در برجام شد.
هم اکنون مقامات فرانسوی در سخنان به ظاهر آرام خود، عملا دو خواسته از سه خواسته ترامپ را به عنوان موضوعی «کاملا عادی» پذیرفته اند!
مقامات فرانسوی به گونه ای در خصوص امکان مذاکره بر سر تمدید محدودیت های زمانی پیش بینی شده در برجام ـ برای پس از سال 2025 ـ یا بازرسی های گسترده تر از ایران سخن به میان می آورند که گویا اساسا در این خصوص مذاکره ای صورت نگرفته و فرانسوی ها نیز در آن مذاکرات نقشی نداشته اند!
طبیعی جلوه دادن خواسته های جدید ایالات متحده آمریکا به عنوان مصادیق تغییر توافق هسته ای، تاکتیکی است که مقامات فرانسوی نیز به مانند مقامات انگلیسی و آلمانی آن را به کار گرفته اند.
نکته آنکه؛ در بین سالهای 2013 تا 2015 میلادی، زمانی که مذاکرات هسته ای میان ایران و اعضای 1+5 در ژنو، لوزان و وین صورت می گرفت، لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه به عنوان شخصیتی جنجالی مورد توجه بسیاری از رسانه ها و تحلیلگران مسائل مربوط به برجام قرار گرفته بود.
 او حتی یکبار مانع از امضای توافق موقت ژنو شد تا مواضع سرسختانه فرانسه در مذاکرات هسته ای را بر همگان اثبات کند. اکنون اما؛ فابیوس در راس دستگاه دیپلماسی و سیاست خارجی فرانسه حضور ندارد لکن جانشینان وی، ترجمان همان رویکرد گذشته، البته با چهره ای آرام و مهربان هستند.
آنچه مسلم است اینکه؛ دستگاه دیپلماسی و سیاست خارجی کشورمان باید همچنان بر روی این موضع تاکید کند که اساسا امکان مذاکره مجدد بر سر هیچ یک از بندها و مفاد توافق هسته ای وجود ندارد و اعمال هر گونه تغییری در برجام، چه در قالب الحاقیه، چه در قالب اصلاحیه و چه در قالب باز تفسیر بندهایی مانند بندT  ضمیمه اول توافق هسته ای، مترادف با خروج طرف مقابل از برجام محسوب می شود.
کد مطلب : ۱۳۳۴۶۴
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.