۰

چرا پرسپولیس قادر به تکرار معجزه بارسا نشد؟

تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۰۷:۱۸
به گزارش عصر تعادل، گرچه پیش از آغاز دیدار برگشت برابر الهلال نیز شانس صعود پرسپولیس به فینال بسیار کم بود، اما شروع رویایی تیم برانکو همه را به آنچه چند ماه قبل در دیدار بارسا برابر پاری سن ژرمن دیده بودند امیدوار کرد.
 
اما نباید فراموش کرد که برای رقم خوردن معجزه، علاوه بر احساسات فرازمینی به ابزاری نیز لازم است که پرسپولیس امسال از آن بی بهره بود.
 
-شخصیت بازی های بزرگ: سالها غیبت در سطح اول فوتبال آسیا باعث شده بود تا به نوعی این تیم شخصیت حضور در بازی های بزرگ را از دست داده و برای بازگشت به جمع مدعیان کمبودهای فراوانی داشته باشد.
 
فراموش نکنیم حریف پرسپولیس سالهای سال است در بالاترین سطح آسیا حضور داشته و معمولا پای ثابت مراحل نهایی لیگ قهرمانان است.
 
اما در آن سو پرسپولیس بعد از نسل طلایی دهه 70 خود تیمی بی آزار در آسیا بود که هراز چندگاهی به مرحله گروهی می رسید و خیلی زود بلیت بازگشت را رزور می کرد. دلیلی که بی شک عامل اصلی رقم خوردن معجزه بارسا برابر پاری سن ژرمن بود همین شخصیت در برابر تیم نوپای فرانسوی بود.
 
-تماشاگران: در خاطرمان است که در معجزه نوکمپ، تماشاگران نقش مهمی را ایفا کردند و همان هایی که در دقیقه 87 و پیش از آن سه گل تاریخی به قول فردوسی پور آن قدر حوصله داشتند که هنوز با تشویق ایسلندی به بلوگرانا روحیه می دادند، در نهایت نقش مهمی در صعود تیم انریکه ایفا کردند.
 
اما به هر دلیلی، پرسپولیس در فصل جاری از نعمت تماشاگر بی بهره بود و فقط در 2 بازی مرحله گروهی توانست از امتیاز ویژه خود نسبت به اعراب در فوتبال آسیا بهره ببرد.
 
تصور اینکه بعد از گل دقایق ابتدایی منشا آزادی تبدیل به چه جهنمی برای الهلال می شد خیلی هم دشوار نیست.
 
-ستارگان بزرگ: در معجزه بارسا، نقش ستارگان بیش از هر چیز دیگری روی نمایش بلوگرانا تاثیر داشته و آنها بودند که توانستند بارسا را راهی مرحله بعد کنند.
 
بسیاری از گل های نماینده اسپانیا در آن دیدار روی خلاقیت فردی و درخشش ستارگان بارسا به ثمر رسید که گرچه مقایسه آن با فوتبال آسیا کاملا مع الفارق است، اما به هر حال نبود ستاره ای مانند طارمی که با سهل انگاری پرسپولیس را در چنین مرحله ای تنها گذاشت و غیبت 3 عنصر مهم خط دفاعی مانند انصاری، سیدجلال و کامیابی نیا در بازی رفت باعث شد تا الهلال با توشه ای 4 گله راهی مسقط شده تا کار برای جبران به شدت دشوار باشد.
 
رفتار حرفه ای: مرور چهره مصمم نیمار در دقیقه 88 بازی با پی اس جی و قبل از قرار گرفتن پشت ضربه ایستگاهی که منتج به گل چهارم بلوگرانا شد شاید یکی از پنهان ترین وجوه بازگشت تاریخی بلوگرانا باشد اما شاید چنین روحیه ای در پرسپولیس دیده نشد.
 
اما شاید پرسپولیس باید در ادامه فصل همانند فصل اول حضور برانکو در لیگ ایران باید با روحیه فداکاری، از خودگذشتگی و فدا شدن برای تیم به میدان برود تا روزهای شیرین قرمزها استمرار پیدا کند.
 
***
پرسپولیس امسال بعد از مدت ها حضور در سطح بالای فوتبال را تجربه کرده که این موفقیت را باید بیش از همه مدیون درایت، مبارزه با بازیکن سالاری و هوش برانکو باشد و هواداران این تیم امید دارند حالا که رگه هایی از شورش شبه ستاره ها در این تیم نمایان شده، پروفسور مانند همیشه برخورد قاطعی داشنه باشد.
 
پرسپولیس گرچه امروز به دنبال معجزه بود، اما رقم خوردن هر معجزه ای ابزار می خواهد و قرمزها امشب و در مسقط از آن بی بره بودند.
 
آریا فاطمی مقدم
کد مطلب : ۱۳۳۶۹۱
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.