چرا الکاف داور بازی پرسپولیس - الهلال شد!

26 مهر 1396 ساعت 14:12

قضاوت نامناسب داور عمانی در بازی تیم های الهلال و پرسپولیس در نیمه نهایی لیگ قهرمانان آسیا آنقدر ضعیف بود که صدای همه را دربیاورد.


به گزارش عصر تعادل، قضاوت نامناسب داور عمانی در بازی تیم های الهلال و پرسپولیس در نیمه نهایی لیگ قهرمانان آسیا آنقدر ضعیف بود که صدای همه را دربیاورد. با محسن ترکی تماس گرفتیم تا نظر این داور بازنشسته را در مورد داور عمانی و قضاوتش بدانیم:


* انتخاب داور عمانی برای بازی تیم های الهلال و پرسپولیس از جهت اینکه داور با یکی از تیم ها هم زبان و هم نژاد بود،  مشکلی ایجاد نمی کرد؟ معمولا در چنین دیدارهایی داورانی از منطقه دیگری انتخاب می شوند. شما در این مورد چه نظری دارید؟
 
- ببینید حرفی که می زنید اصلا غلط نیست. معمولا در انتخاب ها، چه در ایران و چه در آسیا ملاحظاتی در نظر گرفته می شود. این ملاحظات هم می توانند نژادی، زبانی، مذهبی و حتی سیاسی باشند. منتها اجازه بدهید این نکته را بیان کنم که با تجربه ای که من از سطح چنین مسابقاتی دارم، می توانم با اطمینان بگویم که هیچ داوری خودش را خراب نمی کند که بخواهد عمدا بد قضاوت کند. رسیدن به چنین مسابقه و مرحله ای بسیار دشوار است و یک داوری بد می تواند پرونده یک داور را ببندد.
 
 
همچنین اشتباه داور در سرنوشت تیم داوری اثر دارد؛ در نتیجه خود داورها به هم فشار می آورند که در قضاوت دقت بیشتری داشته باشند.

* در این مورد چطور؟
 
-ایده خوبی بود که داور از کشور میزبان باشد. یادمان باشد بازی در زمین بی طرف بود نه در زمین یکی از دو طرف بازی. حسن انتخاب داور از کشور میزبان این بود که برای مسافرت نیاز به سفر نداشت و خسته نمی شد. با جو زمین و ورزشگاه آشنا بود و همین هم خودش نکته مهمی است.
 
 
اگر می خواستم خوشبینانه نگاه کنم این دلایل برای سپردن قضاوت چنین مسابقه ای به داور عمانی کافی بود.
 
 
این نکته را اضافه کنم که این انتخاب ها قبلا صورت نمی گرفت؛ مثلا ما خودمان در ایران میزبان عراق و سوریه بودیم و بازی های ملی این دو کشور در زمین ما صورت می گرفت؛ اما هیچ وقت قضاوت این بازی ها را به تیم داوری ایران ندادند.

* بنابراین برای شما هم جای تعجب داشت؟

-بله. من قبل از بازی هم تعجب کرده بودم. با دوستان که بحث می کردیم صحبت از این بود که آیا این داور صرف نظر از ملیتش ، توان قضاوت بازی سنگینی در این سطح را دارد یا نه؟
باز هم تاکید می کنم. من مطمئنم که ای اف سی این انتخاب را از سر مسائل و ملاحظات منطقه ای انجام داده. عمان کشور بی طرفی است که هم با ایران رابطه دارد هم با عربستان. حتی در مقام سیاسی هم می بینید که بی طرفند و میانجیگری می کنند. احتمالا این انتخاب هم با همین تحلیل ها صورت گرفته.من متاسفانه نتوانستم بازی را ببینم یا صحنه های داوری را چون درگیر کلاس هستیم. نمی توانم در مورد صحنه های داوری اش قضاوتی انجام دهم اما خودم هم قبل از بازی خیلی شانسی برای موفقیتش در چنین مسابقه ای قائل نبودم.

*آیا همزمانی این مسابقات با بازی های مقدماتی جام جهانی هم در انتخاب داور اثر داشته؟
 
- قطعا داشته. مثلا آقای ایرماتوف هفته قبل قضاوت داشتند. نمی شود دو بار به ایشان در دو هفته قضاوت داد. ای اف سی هم مثل ما در حال پوست اندازی و جوانگرایی است و به شدت از اتکا به داوران نامدار هراس دارد. آنها هم در این زمینه کمبودهایی دارند. به هر حال ما خودمان هم در چنین مسابقاتی انتخاب می شدیم و از میزان گزینه هایی که می توانند در طول سال کمک حال باشند، با خبریم.
 
 
انتخاب داوران عمانی برای آنها یک فرصت طلایی بود. این بازی می توانست سکوی پرتابی برای آنها باشد.

* اتفاقا یکی از دلایل بدبینی به این انتخاب هم این است که شاید هواداران فوتبال یک پیش زمینه ای در مورد جانبداری ای اف سی از تیم عربستانی داشته باشند.

- برای من قابل درک است اما نمی پذیرم. مطمئنم ای اف سی جانبداری نمی کند. همین الان در بحث مجوزهای حرفه ای گری دارید می بینید که باشگاه های عربستانی هم برای ورود به لیگ قهرمانان مشکل دارند. یک نکته دیگر در مورد انتخاب این داور عمانی بگویم و به کلاسم برگردم. حتما انتخاب این داور دلیلی داشته. شاید در آخرین مسابقه اش نمره بالایی گرفته بوده. شاید گزینه های دیگر در دسترس نبوده اند. همه این عوامل هست. بازهم تاکید می کنم دست ای اف سی در انتخاب ها همیشه باز نیست ضمن اینکه آنها هم در داوری آسیا مشغول جوانگرایی هستند.


کد مطلب: 133730

آدرس مطلب: http://www.asretaadol.ir/news/133730/چرا-الکاف-داور-بازی-پرسپولیس-الهلال

عصر تعادل
  http://www.asretaadol.ir