۰

درخواست دبیرکل سازمان ملل از بغداد و اربیل

تاریخ انتشار
شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۳۸
به گزارش عصر تعادل، «فرحان حق» معاون سخنگوی رسمی «آنتونیو گوترش» امروز در مقر سازمان ملل در نیویورک به خبرنگاران گفت: دبیر کل سازمان ملل از دولت فدرال عراق و حکومت اقلیم کردستان خواسته برای رفع تنش و حل و فصل اختلافات موجود میان خود و در چارچوب قانون اساسی عراق، گام های عملی اتخاذ کنند.

وی در باره وضعیت انسانی غیرنظامیان در منطقه نیز گفت: کمیساریای امور پناهندگان و همکاران خود در عراق، به خانواده هایی که در روزهای اخیر از استان کرکوک و دیگر مناطق درگیری فرار کرده اند، آب،غذا و سرپناه ارائه کرده است.

فرحان حق گفت: ما معتقدیم که اغلب این خانواده ها در روزهای آینده به خانه و کاشانه خود باز خواهند گشت اما به احتمال زیاد برخی خانواده ها نیز در منطقه باقی خواهند ماند.

نیروهای مسلح عراق از نخستین ساعات بامداد دوشنبه گذشته عملیات پیشروی خود را برای بازپس گیری مناطق مورد منازعه میان اربیل و بغداد موضوع ماده 140 قانون اساسی این کشور از جمله استان کرکوک و چاه های نفت آن آغاز کردند و بسرعت توانستند بر همه این مناطق و مراکز مهم و حساس آن سیطره پیدا کنند.

ناظران مسائل منطقه می گویند: در پی موفقیت ارتش عراق در تحت کنترل درآوردن همه مناطق مورد اختلاف، برخی منادیان جدایی طلبی و همه پرسی استقلال، بدنبال متشنج کردن اوضاع و ایجاد دو قطبی عرب - کرد هستند تا بتوانند از آن برای برون رفت از بن بست کنونی بهره ببرند.

حیدرالعبادی نخست وزیر عراق از روز چهارشنبه تاکنون چند بار تحت کنترل بودن اوضاع در سراسر این مناطق را مورد تاکید قرار داد و گفت: نیروهای پلیس محلی دراین مناطق مستقرند و اوضاع تحت کنترل بوده و دستور داده است ارتش از این مناطق خارج شود.

وی درعین حال به برخی جریانات که دنبال تنش آفرینی هستند هشدار داد.
کد مطلب : ۱۳۴۰۶۰
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.