۰

حکایتی از ضربه شدن پشتوانه‌های جودو

تاریخ انتشار
يکشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۵۴
به گزارش عصرتعادل، شش نماینده جوان جودوی ایران در حالی برای حضور در رقابت‌های جهانی 2017 جوانان عازم «زاگرب» میزبان برگزاری این دوره از پیکارها شدند که ابتدا اینگونه پیش‌بینی می‌شد، پشتوانه‌های جودوی ایران با ترکیب شش نفره خود برای کسب جایگاهی درخور شأن و نام کشورمان راهی این آوردگاه شوند اما نتایج و عملکرد ضعیف کسب شده توسط آتیه‌سازان و پشتوانه‌های جودوی ایران در رقابت‌های جهانی نشان داد که دست جودو سالهاست خالی شده و برای عرض اندام در دنیا، فدراسیون جودو فقط هر ازگاهی می‌بایست چشم انتظار درخشش تک ستاره‌های خود باشد. تک ستاره‌هایی که گویا آنها نیز بود و نبودشان در خشکسالی جودو خیلی به چشم نمی‌آید!


 همین چند روز پیش بود که کاروان شش نفره جودوی جوانان که ترکیبی تازه پاگرفته بود از جودوکاهای آتیه ساز این رشته ورزشی، برای حضور و رقابت با برترین‌های جودوی جهان در رده سنی جوانان عازم زاگرب کرواسی میزبان برگزاری این دوره از پیکارهای جهانی شد تا شانس خود را برای درخشش در جمع مدعیان جهانی آزمایش کنند.
جودوکاهای جوان اینطوری که قبل از اعزام گفته می‌شد، این‌بار برای رقابت با همتایان مدعی جهانی خود از انگیزه‌های زیادی برای کسب موفقیت در آوردگاه جهانی برخوردار بودند.
خصوصا بعد از اینکه جودوی ایران در رقابت‌های جهانی بزرگسالان موفق شد به حسرت 10ساله بی‌مدالی‌اش در دنیای حرفه‌ای این رشته پایان داده و با کسب مدال برنز سعد ملایی، روزهای خوش و روشنی را برای خود در دنیای جودو رقم بزند اما سوای فلسفه حضور جودوکاهای جوان در آوردگاه جهانی 2017 زاگرب که قطعا تجربه‌ای گرانبها و محکی عالی بود برای ملی پوشان آینده‌ساز این رشته المپیکی نتایج بسیار ضعیف و عملکرد نامطلوب جوانان جودوی ایران در رقابت‌های جهانی بیش از پیش ثابت کرد که دست جودو برای قرار گرفتن در جمع مدعیان جهانی و آسیایی خالی‌تر از همیشه است!
دست‌های خالی که برای دست اندرکاران تصمیم گیر جودو حاکی از نداشتن پشتوانه‌هایی با آتیه برای ساختن آینده تیم ملی بزرگسالان و جایگزینی تک ستاره‌های این رشته رزمی است. شکست‌های پی درپی جودوکاهای جوان در زاگرب آن هم فقط در چند ثانیه مقابل رقبای جهانی اتفاقی ناخوشایند برای جودوی ایران به شمار می‌رود.
 قطعا حذف شش نماینده جوان جودوی ایران و عدم رسیدن آنها نه به مدال؛ بلکه حتی به مراحل بالایی جدول مسابقات خبر از نبود پشتوانه غنی در این رشته برای ساختن آینده جودو می‌دهد. بحرانی جدی که سالهاست بر جودوی ایران سایه افکنده است (به جز در برخی موارد معدود که این رشته را در زمانهای حساس از سراشیبی سقوط نجات داده) همچنان مثل گذشته بر این رشته حاکم است زیرا نتایج به دست آمده در مسابقات مختلف بین‌المللی این ادعا را ثابت می‌کند.  به همین دلیل بد نیست تا عوامل تصمیم گیر و دست اندرکاران حال حاضر جودوی ایران بیش از توجه به هر موضوع دیگری «گیر اصلی» و مشکل ریشه‌ای جودوی ایران را دریابند زیرا تزریق مسکن‌های مقطعی برای درمان کوتاه مدت جودو شاید افاقه کند اما مشکل جودوی ایران قطعا مشکلی ریشه‌ای و اساسی که می‌بایست کارشناسان و اهالی فن در این رشته با همبستگی و توافق نظر بیشتر آن را جراحی کرده و درست و حسابی درمان کنند.

حذف از گردونه جهانی فقط در چند ثانیه
ملی پوشان جودوی کشورمان که با ترکیب شش نفره خود عازم زاگرب شده بودند با پذیرش شکست و حذف از گردونه جهانی نتوانستند در این دوره از پیکارها عملکردی قابل قبول داشته باشند. به همین دلیل جودوکاهای جوان کشورمان در نهایت با دست خالی مجبور به خداحافظی با رقابت‌های جهانی 2017 زاگرب شدند.
حمیدرضا ملک زاده نماینده وزن 100+ کیلوگرم تیم ملی جودوی کشورمان در دومین مبارزه خود مقابل نماینده هلند ایپون شد و از گردونه رقابت‌ها حذف شد تا با این شکست تنها نماینده کشورمان که در نخستین مسابقه خود موفق شده بود حریف آمریکایی‌اش را از پیش رو بردارد نیز درگام دوم ناکام مانده و با حذف او از گردونه جهانی به‌عنوان تنها شانس باقیمانده ایران در جدول مسابقات جهانی؛ پرونده جوانان ایران در زاگرب برای جودوی کشورمان بسته شود. حمیدرضا ملک زاده در وزن 100+ کیلوگرم ابتدا با جودوکای ایالات متحده آمریکا مبارزه کرد و با شکست حریف خود در دور دوم به مصاف نماینده هلند رفت اما در مدت ٤٩ ثانیه مقابل این جودوکا ایپون شد تا به‌عنوان آخرین نماینده تیم ملی ایران با شکست او برابر حریف هلندی کارنامه جودوی ایران در این دوره از رقابت‌ها بدون مدال و کسب موفقیت باشد.
همچنین پیش از ملک زاده در وزن 100- کیلوگرم که با حضور 31 جودوکار برگزار شد، علی پرهیزکار در گام نخست برابر نماینده اتریش به میدان رفت اما او نیز فقط در مدت یک دقیقه ایپون شد تا آرزوی مدال آوری در این دوره از رقابت‌های جهانی برای کشورمان به هیچ تبدیل شود.
 درنخستین روز از مسابقات جهانی جوانان نیز نتایج ضعیفی برای ملی پوشان جوان جودوی کشورمان رقم خورد. جعفر فیروز آبادی نماینده وزن 60- کیلوگرم تیم ملی کشورمان به مصاف حریفان خود رفت. فیروز آبادی در نخستین دیدار خود به مصاف نماینده قزاقستان رفت و حریف خود را ایپون کرد. ملی پوش کشورمان در دور دوم نیز جودوکایی از کشور مراکش را شکست داد اما در سومین دیدار خود با نماینده برزیل، شکست خورد و از گردونه رقابت‌ها کنار رفت. قاسم باغچقی دیگر نماینده جودوی جوانان نیز در جدول 45 نفره وزن منهای 90 کیلوگرم ابتدا جودوکای برزیلی را شکست داد و به دور دوم راه یافت. این جودوکای جوان در دومین مبارزه خود مقابل نماینده پرتغال در 46 ثانیه ایپون و حذف شد. جواد مرادی دیگر نماینده کشورمان در وزن 81- کیلوگرم کشورمان در گام نخست برابر جودوکایی از کشور فرانسه به میدان رفت و مقابل این جودوکا ایپون شد تا او نیز ناکام مسابقات جهانی جوانان لقب بگیرد. علیرضا خجسته نماینده وزن 66- کیلوگرم کشورمان در نخستین گام حریف نپالی را از پیش رو برداشت. او در مبارزه دوم جودوکایی از ایتالیا را پیش رو داشت که با شکست مقابل نماینده ایتالیا از گردونه رقابت‌ها حذف شد. مرادی مدال نقره آسیا و برنز کشورهای اسلامی و چند مدال نوجوانان و جوانان آسیا را در کارنامه داشت و در واقع یکی از شانس‌های اصلی کسب مدال در این مسابقات بود اما او هم با ناکامی خداحافظی تلخی را با رقابت‌های جهانی 2017 تجربه کرد.
منبع: روزنامه ایران ورزشی
کد مطلب : ۱۳۴۱۹۰
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.