۰

قدرت‌نمایی نوجوانان، کار بزرگ معلم مشهدی

تاریخ انتشار
دوشنبه ۱ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۰۰
به گزارش عصرتعادل،تیم فوتبال نوجوانان ایران روز گذشته با قبول شکست ۳ بر یک مقابل نوجوانان اسپانیا از مرحله یک چهارم نهایی جام جهانی کنار رفت تا این اتفاق پایانی بر عملکرد خوب و تحسین‌برانگیز شاگردان عباس چمنیان باشد.
قبل از اعزام این تیم به مسابقات جام جهانی کمتر کسی عملکرد نوجوانان را بررسی می‌کرد اما با شروع این رقابت‌ها و پیروزی طوفانی تیم نوجوانان مقابل گینه تمامی توجهات معطوف به این تیم شد
* کار بزرگ چمنیان 
با تصمیم فدراسیون ۲ماه قبل از آغاز رقابت‌های نوجوانان آسیا در سال ۲۰۱۶ چمینان به عنوان سرمربی جدید این تیم انتخاب شد. کمتر کسی فکر می‌کرد این تیم بتواند عملکرد خوبی از خود ارائه کند اما پیروزی طوفانی مقابل عربستان پیام‌آور تشکیل تیمی قوی و قدرتمند بود که در نهایت توانست به مقام نایب قهرمانی آسیا دست یابد.
در فاصله یک سال مانده تا شروع جام جهانی اردوهای تیم نوجوانان به صورت مستمر برگزار می‌شد و کادر فنی تفکرات تاکتیکی خود را به بازیکنان گوشزد می‌کرد تا تیمی آماده و قدرتمند تشکیل شود.
فوتبال ایران دارای استعدادهای بسیار زیادی است که از دیرباز این مسئله وجود داشته است اما کسی که توانست این استعدادها را به شکوفایی برساند مربی با دانش مشهدی بود که نقش عمده موفقیت‌های این تیم را باید به نام وی نوشت.
چمنیان علاوه بر گوشزد کردن امور فنی نقش یک معلم را در این تیم ایفا می‌کرد و بازیکنانی بسیار با انگیزه، با روحیه و با هدف مشخص را روانه مسابقات کرد. بازی تاکتیکی و با برنامه تیم نوجوانان ایران تحسین همگان را برانگیخت و خیلی‌ها دلیل این مهم را دانش بالای سرمربی این تیم بیان کردند.
* تدارکات مناسب و بازی‌های دوستانه قوی رمز موفقیت نوجوانان بود
در عملکرد خوب تیم نوجوانان نقش فدراسیون فوتبال را هم نباید نادیده گرفت. در یک سال اخیر اردوهای بسیار خوبی برای این تیم تدارک دیده شد و بازیکنان بارها با حضور در تورنمنت‌های خارج از کشور و سفر به شهرهای مختلف ایران تمرینات بسیار خوب و دیدارهای دوستانه قوی را پشت سر گذاشتند.
مهم‌ترین اردوی تیم نوجوانان هم به سفر مقابل اسپانیا بازمی‌گشت که ایران در آن مسابقات طی دو دیدار مقابل فرانسه و مکزیک ۴ بر صفر و ۳ بر صفر رسید تا همگان نسبت به آینده این تیم خوش‌بین شوند.
* از گلباران آلمان تا شکست مقابل اسپانیا
پیروزی ۴ بر صفر تیم نوجوانان مقابل آلمان باعث شد نگاه جهانیان به این تیم دوخته شود و در داخل کشور انتظارات به شکل خیلی زیادی از این تیم بالا برود و همه انتظار رقم خوردن اتفاقی خارق‌العاده را داشته باشند.
سه پیروزی مقابل گینه، آلمان و کاستاریکا در مرحله گروهی و شکست مکزیک در مرحله یک هشتم نهایی اتفاقی بود که باعث شد نمره بسیار بالایی به عملکرد شاگردان چمنیان داده شود تا کسی با شکست مقابل اسپانیا خط بطلانی بر تلاش‌های شبانه‌روزی کادر فنی و بازیکنان نکشد.
نباید فراموش کرد بازیکنان تیم نوجوانان اسپانیا پرورش یافتگان باشگاه‌های بزرگ فوتبال این کشور مثل بارسلونا، رئال مادرید، والنسیا و... بودند که بدون شک در آینده به عنوان مطرح‌ترین بازیکنان فوتبال جهان به فعالیت خود ادامه خواهد داد.
تیمی که بیشترین انتظار از آن صعود از مرحله گروهی بود توانست تحسین جهانیان را برانگیزد و نباید با شکست مقابل اسپانیا همه چیز را به دست فراموشی کشید.
* تیم نوجوانان را رها نکنید
در گذشته بارها تیم‌های پایه ایران عملکرد بسیار خوبی در مسابقات آسیایی و جهانی داشتند اما بعد از اتمام مسابقات این بازیکنان به حال خود رها شدند و دیگر کسی از سرنوشت شان باخبر نشده است.
بسیاری بازیکنان خوب و سرشناس تیم نوجوانان سال ۲۰۰۹ و ۲۰۱۳ از چرخه فوتبال جدا شدند و الان ملعوم نیست چه وضعیتی دارند. تیم نوجوانان فعلی که نشان داده پتانسیل بسیار بالای دارد و می‌تواند نویدبخش روزهای خوبی در سال‌های آینده فوتبال ایران باشد نباید به حال خود رها شوند.
این بازیکنان باید در قالب همین تیم به تیم‌های ملی زیر ۱۸ سال منتقل شوند و در کنار سایر استعدادهایی که در این رده سنی حضور دارند کار خود را پیش ببرند. 
نقش فدراسیون فوتبال و کمیته جوانان در این مورد بسیار حیاتی است. فدراسیون می‌تواند با تشکیل اردوها و تورنمنت‌های مختلف و تشکیل پرونده‌های جداگانه برای هر کدام این بازیکنان شرایط آنها را زیر نظر بگیرند و با اعزام به تورنمنت‌ها و اردوهای مختلف سیر پیشرفت این مهره‌ها را در نظر بگیرند.

* پایانی دوست نداشتنی اما امیدوار کننده
شاید عملکرد خوب نوجوانان انتظارات را از این تیم بالا برده بود و همگان به دنبال صعود تیم به جمع چهار تیم برتر جام جهانی بودند اما همین عملکرد خوبی می‌تواند روزهای خوشی را برای فوتبال ایران رقم بزند. 
شکست ۳ بر یک مقابل اسپانیا همان آب سردی بر آرزوهای فوتبال دوستان برای اولین صعود نوجوانان به جمع چهار تیم برتر جهانی و تاریخ‌سازی آنها بود اما همگان را به آینده امیدوار کردند. این پایان دوست نداشتنی اما امیدوارکننده بود.
در این بین باشگاه‌های فوتبال ایران که در رده پایین فعالیت می‌کنند و حتی باشگاه‌های لیگ برتری با جذب این مهره‌ها می‌توانند به مسیر رشد و پیشرفت این بازیکنان کمک کنند و روزهای خوشی را برای فوتبال ایران رقم بزنند.
منبع: فارس
کد مطلب : ۱۳۴۲۴۵
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.