۰

آقای مطهری این 4 مورد را هم مدنظر قرار دهید

تاریخ انتشار
دوشنبه ۱ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۳۲
به گزارش عصر تعادل، اخیرا یکی از نمایندگان سرشناس مجلس (علی مطهری) در مصاحبه‌ای گفته است: «قانون اساسی خوبی داریم ولی دایما آن را دور می‌زنیم.» خودش در این گفت‌وگو برخی از روش‌های دور زدن قانون اساسی را هم برشمرده است اما در این مختصر بد نیست بنده هم به مواردی اشاره کنم.

نخستین و مهم‌ترین روش دور زدن قانون اساسی، «تفسیر مخالف با روح آن» است. قانون اساسی فلسفه‌ای دارد و اهدافی را پی می‌گیرد و طراحان آن درصدد تحقق اهداف معینی از جمله تامین حقوق مردم و علی‌السویه قرار دادن همگان در مقابل قانون بودند. حال اگر قانون را به گونه‌ای تفسیر کنیم که برخی افراد و نهادها در ذیل این میثاق مشترک نگنجند بلکه حاکم بر قانون اساسی قلمداد شوند، در واقع تفسیری کرده‌ایم که با روح قانون اساسی در تباین است. در واقع با تفسیر نمی‌توان و نباید قانون اساسی را تغییر داد یا تعطیل کرد.

دومین راه این است که همه این قانون را به صورت یک کل در نظر نگیریم و برخی از اصول را مهم‌تر و برخی را دارای اهمیت کمتر بدانیم. مثلا تصور کنیم که اصول مرتبط با اسلامیت نظام مهم‌تر از اصول مربوط به جمهوریت نظام هستند و این در حالی است که هر کدام از اجزای «جمهوری اسلامی» را تضعیف کنیم، کل نظام را زیر سوال برده‌ایم. به خاطر همین اولویت قائل شدن نارواست که کمترین اظهارنظری درباره حوزه دین و اسلام منجر به برانگیختن اعتراض خیلی از افراد می‌شود ولی نفی جمهوریت نظام اصلا سرزنش نمی‌شود. در همین راستا برخی اصل ولایت فقیه را مهم‌تر از فصل حقوق ملت جلوه می‌دهند در حالی که در قانون اساسی هر دو مهم هستند.

سومین راه هم این است که با تفسیری خاص از قانون اساسی، رییس‌جمهوری را مسوول اجرای قانون اساسی ندانیم. معلوم است که وقتی متولی اجرای قانون مشخص نباشد، دور زدن آن آسان می‌شود.

چهارمین راه همان است که دکتر مطهری گفته است یعنی نهادهایی درست کنیم که با کمک آن قانون را نادیده بگیریم یا مسائل غیرمربوط را به نهادی خاص ارجاع ‌دهیم. مصداق آن، ارجاع برخی تصمیمات قضایی به نهادی مانند شورای عالی امنیت ملی است./ اعتماد
کد مطلب : ۱۳۴۲۷۱
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.