صدای مردم مظلوم میانمار را به دنیا برسانیم/ رنجی که پایان ندارد

2 آبان 1396 ساعت 12:27

نمایشگاه عکس «مرز تنهایی» با موضوع آوارگان میانمار در مرز بنگلادش به همراه نقاشی «یالثارات الحسین(ع)» اثر حبیب صادقی عصر روز گذشته اول آبان در حوزه هنری افتتاح شد.


به گزارش عصر تعادل، عصر روز گذشته یکم آبان ماه در حالی نمایشگاه عکس «مرز تنهایی» با موضوع آوارگان میانمار با حضور ابراهیم رحیم پور معاون آسیا و اقیانوسیه وزیر امور خارجه، مسعود شجاعی طباطبایی مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری، احسان باقری مدیر خانه عکاسان ایران، نور عالم عکاس بنگلادشی و جمعی از هنرمندان در گالری شماره یک خانه عکاسان در حوزه هنری افتتاح شد که پیش از آن از نقاشی «یالثارات الحسین (ع)» اثر حبیب الله صادقی نیز رونمایی شد.

با گشت و گذار در میان ۱۰۰ عکسی که با موضوع آوارگان میانمار توسط دو عکاس بنگلادشی ثبت شده است به وضوح می شود عمقی از فاجعه را دریافت و حتی به سختی می شد بیش از ۱۰ عکس این نمایشگاه را در فاصله کوتاه و پشت هم مشاهده کرد و البته عکسی با موضوع پیکر بی جان ۱۸ کودک که از دریا به مرز بنگلادش می آمدند یکی از تاثربرانگیزترین عکس های نمایشگاه بود.
در نشست افتتاحیه این نمایشگاه احسان باقری رییس خانه عکاسان ایران که بانی برگزاری نمایشگاه از سوی حوزه هنری است، گفت: حدود یک ماه پیش مذاکرات خود را برای برگزاری چنین نمایشگاهی با عکاسان مختلف ایرانی و بنگلادشی آغاز کردیم و درنهایت با ۲ عکاس بنگلادشی به این توافق رسیدیم که آنها کمی به سمت مرز نزدیک شوند و از آنجا عکس هایی تهیه کنند.
باقری ادامه داد: البته تصمیم داریم بعد از برگزاری این نمایشگاه، نمایشگاهی از عکس های عکاسان ایرانی از وضعیت مردم مظلوم میانمار برگزار کنیم.
این عکاس در پایان با بیان اینکه آثار این نمایشگاه از میان ۲۵۰ عکس انتخاب شده که شامل ۳۴ پرتره مستند است، گفت: عکس‌هایی که از نور عالم و سومان پائول به دست ما رسید زیاد بود و برخی از این عکس ها بسیار تلخ بود و خون و جراحت نیز در آنها دیده می شد که ترجیح دادیم عکس هایی با خون و جراحت را حذف کنیم چون معتقد هستیم همین عکس ها به خوبی گویای رنج مردم میانمار هست. ضمن اینکه با توافق عکاسان عکس ها را سیاه و سفید گرفتیم چراکه فضای بنگلادش فضایی سبز و رنگی است و این رنگ تلخی و حس رنج مردم را تحت الشعاع خود قرار می داد و ما می خواستیم روی حس چهره افراد تمرکز بیشتری داشته باشیم.

همچنین در ادامه این مراسم نور عالم عکاس بنگلادشی با ابراز خرسندی از حضور در ایران گفت: من بعد از آخرین درگیری‌هایی که در میانمار پیش آمد و تا امروز به خروج بیش از نیم میلیون نفر از مردم مسلمان روهینگیایی منجر شده در منطقه حضور یافتم.
وی با اشاره به اینکه وقتی آوارگان به مرز میان بنگلادش و میانمار می رسند فضای تلخ و غم انگیزی ایجاد می شود، توضیح داد: این فضا بسیار ناراحت کننده است و متاسفانه بیشترین آسیب و رنج را کودکان و سالمندان در این فاجعه متحمل می‌شوند.
نور عالم با بیان خاطره‌ای گفت: یکی از روزهایی که برای سرکشی به کمپ و یا اردوگاه خودساخته میانماری‌ها در مرز رفتم با صحنه متولد شدن یک نوزاد در شرایطی بسیار ناراحت کننده مواجه شدم. این اتفاق آنچنان من را متاثر کرد که چند ساعتی دست از کار کشیدم و حتی چند روز حس حضور در منطقه را نداشتم.
این عکاس بنگلادشی بیان کرد: من و دوربینم تنها کاری که می‌توانیم برای این مردم انجام دهیم رساندن صدای ناله‌های کمک‌خواهی‌شان به جهانیان است. بیایید دور هم جمع شویم و فریادهای مردم مظلوم میانمار را به همه دنیا برسانیم.
باقری نیز در همین راستا گفت: بسیاری از رسانه‌های خبری فاجعه میانمار را بایکوت خبری کرده و درباره آن خبرهایی کوتاه و نامفهوم ارسال می کنند. عکس هایی که از این فاجعه در رسانه های رسمی دنیا مخابره می شود بیشتر شبیه یک کوچ عادی و متداول است.

نور عالم در ادامه مراسم در پاسخ به خبرنگار مهر با اشاره به اینکه پیش از این تجربه عکاسی بحران را دارد، درباره تجربه عکاسی در این فضا گفت: هر لحظه موقع عکاسی از این صحنه ها در حال یادگرفتن بودم. یاد گرفتم قوی تر باشم و بتوانم هر لحظه آن احساسات را موقع عکس گرفتن به مخاطب هم منتقل کنم.
وی درباره ویژگی های یک عکاس بحران بیان کرد: یک عکاس بحران باید احساسات داشته باشد و موقعیت را بفهمد و فقط دوربین را سمت افراد بحران زده نگیرد بلکه باید زمانی را در آن فضا بگذراند تا به تمامی احساس انسانیت در وجودش به جریان بیفتد.
این عکاس ادامه داد: عکاس بحران اولین کسی است که با آن فاجعه رو به رو می شود اگر عکاس خوب باشد به خوبی می تواند واقعیت را منتقل کند. من خوشحالم این عکس ها را گرفتم تا بخشی از فاجعه را منتقل کنم. در میانه عکاسی کردن احساس خوبی نداشتم و یک حس عصبانیت و غمی داشتم و همین باعث شد بتوانم به عکاسی کردن ادامه بدهم.  
علاقه‌مندان برای بازدید از نمایشگاه عکس «مرز تنهایی» می‌توانند به گالری شماره یک خانه عکاسان ایران به نشانی خیابان سمیه، نرسیده به پل حافظ، حوزه هنری مراجعه کنند.


کد مطلب: 134363

آدرس مطلب: http://www.asretaadol.ir/news/134363/صدای-مردم-مظلوم-میانمار-دنیا-برسانیم-رنجی-پایان-ندارد

عصر تعادل
  http://www.asretaadol.ir