۰

چرا تقاصا برای خرید سکه در بازار زیاد است؟

تاریخ انتشار
چهارشنبه ۳ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۳۵
به گزارش عصر تعادل، رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر، تقاضای خُرد خانوارها برای حفظ ارزش دارایی‌ها، هزینه ضرب و حدود ریسک معاملات در بازار سکه را از عوامل اصلی وجود شکاف بین ارزش ذاتی سکه با بهای معاملاتی آن دانست.

محمد کشتی‌آرای ، در خصوص وضعیت قیمت‌ها در بازار سکه اظهار داشت: هم‌اکنون حدود 70 هزار تومان تفاوت قیمت میان ارزش واقعی و بهای معاملاتی سکه فاصله وجود دارد که البته در یک مقطعی این فاصله کاهش یافته بود، اما مجدداً افزایش یافته است.

وی افزود: یکی از علت‌های اصلی تفاوت قیمت، تقاضای محدود خانوارها برای سکه است و این تقاضا موجب ایجاد تفاوت قیمت و اصطلاحاً حباب قیمت می‌شود.

وی در خصوص حباب شدید سکه یک گرمی گفت: وضعیت سکه یک گرمی متفاوت از سکه امامی است و از همان ابتدا برای عرضه این سکه‌ها این مسئله وجود داشت، چرا که هزینه ضرب این سکه‌ها بیشتر از دیگر سکه‌هاست.

کشتی‌آرای اضافه کرد: سکه امامی یکبار ضرب می‌خورد اما نیم سکه دو بار، ربع سکه چهار بار و سکه گرمی هشت بار ضرب می‌خورد و این اتفاق هزینه ضرب را برای سکه گرمی افزایش می‌دهد.

رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر در پاسخ به این سؤال که آیا این تقاضای خرد خانوارها در بخش مصنوعات طلا هم وجود دارد، گفت: خیر، همچنان در بازار مصنوعات طلا رکود حاکم است و همانطور که می‌دانیم رکود قیمت طلا را کاهش یا افزایش نمی‌دهد، بلکه تغییرات انس جهانی و نرخ ارز است که موجب تغییر بهای مصنوعات طلا می‌شود.
 
وی همچنین تصریح کرد: هزینه ضرب سکه 5 هزار تومان نیست و در سال‌های اخیر بهای تمام شده آن رشد کرده و حتی به 30 هزار تومان هم می‌رسد، بنابراین اگر این مورد را درنظر بگیریم و همچنین به این نکته هم توجه داشته باشیم که بازار سکه دارای ریسک است و معاملات مکرر با هدف حفظ ارزش دارایی و یا افزایش آن، به طور طبیعی فاصله‌ای بین ارزش ذاتی طلای سکه و بهای معاملاتی آن ایجاد می‌کند.
 
 
کشتی‌آرای در خصوص آینده بازار جهانی طلا اظهار داشت: فعلاً دورنمای بازار طلا آرامش و ثبات است، مگر اینکه در حوزه سیاسی اتفاق خاصی رخ دهد.
 
وی با اشاره به اثرات چالش‌های به وجود آمده بین آمریکا و کره شمالی، افزود: دقیقاً در همان زمان بهای انس به 1350 دلار رسید و پس از فروکش کردن التهاب‌های به زیر 1300 دلار بازگشت، بنابراین تحولات سیاسی و اقتصادی به طور مستقیم بر بازار جهانی طلا اثر می‌گذارد.
 
 
کشتی‌آرای تأکید کرد: هرگاه بهای طلا روند صعودی به خود گرفت، مطمئن باشید اتفاقی در حوزه سیاسی یا اقتصادی رخ داده است.
کد مطلب : ۱۳۴۵۰۱
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.