۰

بن‌بست سیاسی کنیا همچنان حل نشده باقی مانده است

تاریخ انتشار
شنبه ۶ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۳۵
به گزارش عصر تعادل، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، خیابان‌های کیسمائو، سومین شهر بزرگ کنیا و یکی از مقرهای تحت نفوذ اپوزیسیون و نیز چندین مورد از محله‌های پرجمعیت نایروبی آرام است. با این وجود، بی‌ثباتی سیاسی پس از آنکه رایلا اودینگا، رهبر اپوزیسیون کنیا تکرار انتخابات ریاست جمهوری در روز پنج‌شنبه را بایکوت کرد، همچنان ادامه دارد.  
کمیسیون انتخاباتی کنیا رای‌گیری در چهار بخش از ۴۷ بخش را به دلیل خشونت تا به امروز به تعویق انداخته بود اما این تعویق جدید، آن را "تا اطلاع ثانوی" به تاخیر انداخت چرا که نگرانی‌هایی درباره امنیت جانی ماموران حوزه‌های انتخاباتی وجود داشت.
انتخابات پنج‌شنبه گذشته در واقع تکرار انتخابات هشتم اوت بود که به دلیل تخلف از سوی دادگاه عالی کنیا لغو شد. این اولین باری است که یک دادگاه در آفریقا نتایج انتخابات ریاست جمهوری را ملغی اعلام می‌کند. اودینگا که چالش حقوقی‌اش منجر به صدور این حکم شد، از انتخابات جدید کنار کشید و گفت که این روند معتبر نیست چرا که فاقد اصلاحات انتخاباتی است.
به گفته پلیس،‌ دست‌کم شش تن در جریان خشونت‌های مرتبط با این رای‌گیری اخیر کشته شدند. بسیاری از ناظران می‌گویند سیاست مبتنی بر قومیت در کنیا بر وعده دموکراسی آن سایه افکنده است. اوهورو کنیاتا، رئیس‌جمهوری کنیا که در اوت توانست ۵۴ درصد رای کسب کند، از جامعه کیکویا است و اودینگا که در انتخابات پیشین حدود ۴۵ درصد رای به دست آورده بود از جامه لوئو است.
مشارکت مردمی در انتخابات پنج‌شنبه گذشته به شدت پایین بود چرا که اپوزیسیون آن را بایکوت کرده بود. حدود ۶.۵ میلیون تن یا به عبارتی یک‌سوم از رای‌دهندگان به پای صندوق‌های رای رفته بودند. طبق گزارش کمیسیون انتخاباتی، در انتخابات ماه اوت حدود ۸۰ درصد از رای‌دهندگان شرکت داشتند.
کد مطلب : ۱۳۴۸۰۶
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.