۰

بررسی جزئیات تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران

تاریخ انتشار
يکشنبه ۷ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۲۷
به گزارش عصر تعادل،روز چهارشنبه کنگره آمریکا مصوبه‌ای را با اکثریت آرا به تصویب رساند که به عقیده برخی رسانه‌های منتقد دولت، این مصوبه که به سنا نیز ارسال شده است، تحریم‌های جدیدی را به همراه خواهد داشت و به نوعی آمریکایی‌ها نقض برجام کرده اند اما گویا این نوعی جنگ روانی از سوی منتقدان و مخالفان برجام در داخل است و ماجرا به گونه دیگری است.

هفته گذشته مجلس نمایندگان کنگره آمریکا چهار قطعنامه را علیه ایران و حزب الله لبنان به تصویب رساند و این مصوبه با هدف متوقف ساختن برنامه موشکی بالستیک ایران به تصویب رسید و در مصوبه‌های دیگر از اتحادیه اروپا خواسته شده بود تا حزب الله لبنان را یک سازمان تروریستی بداند.

این اقدام کنگره در حالی رخ داد که مقامات کاخ سفید پیش‌تر اعلام کرده بودند که هرگونه توافق با ایران علاوه بر موضوع برنامه هسته‌ای ایران باید شامل همه اختلافات از جمله برنامه موشکی ایران نیز باشد. آنها طی ماه‌های اخیر در تلاش بودند تا بتوانند راهکاری را بیابند که بنا به گفته خودشان بتوانند توان موشکی و دفاعی ایران را مورد بررسی و ارزیابی قرار دهند.

در همین خصوص علی بیگدلی تحلیلگر مسائل بین‌الملل با تشریح مصوبه اخیر کنگره در گفت‌وگو با فرارو عنوان کرد: «مجلس نمایندگان طرحی را به تصویب رساند که در آن آمده بود که اگر ایران دست به ساخت و آزمایش موشک‌هایی بزند که قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای را دارند، برجام را نقض کرده است. زیرا در بندهای آخر توافق نامه آمده است که ایران حق ندارد موشک‌هایی با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای بسازد. این طرح امروز یا فردا به سنا می‌رود و قطعا تصویب خواهد شد و بعد به رئیس جمهور آمریکا ابلاغ می‌شود. اما تا این لحظه که ما صحبت می‌کنیم، هیچ قطعنامه‌ای علیه ما صادر نشده است.»

وی ادامه داد: «آمریکایی‌ها معتقدند که با توجه به تصویر برداری‌های ماهواره‌ای آنها، به نظر می‌رسد آخرین موشکی که ایران آزمایش کرده است با کمی تغییر قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای را دارد. اما این قابل استناد نیست. زیرا به هرحال عکس ماهواره‌ای است و ممکن است برداشت اشتباه صورت گرفته باشد. اما حالا بعد از این مصوبه اخیر کنگره، سیستم‌های ماهواره‌ای به طول متمرکز و کامل آزمایش‌های موشکی ایران را رصد می‌کند.»

این استاد دانشگاه تصریح کرد: «لذا اگر ثابت شود که ما موشک‌هایی با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای داشته باشیم، مورد تحریم‌های جدید قرار خواهیم گرفت. من دوباره تاکید می‌کنم که بهتر است نمایندگان مجلس بار دیگر برجام را مطالعه کنند که اگر تحریمی اتفاق افتاد در جریان چرایی آن باشند. زیرا در برجام به وضوح آمده است که ایران حق ساخت و یا خرید موشک  که توان حمل کلاهک هسته‌ای را دارا است، ندارد و این نقض برجام است.»

بیگدلی در پایان گفت: «من واقعا بعضا عصبانی می‌شوم. زیرا ما خیلی رفتارهای بچگانه‌ای داریم. متاسفانه گویا متوجه نمی‌شویم که در زمان توافق هسته‌ای، طرفین مذاکره به وضوح اعلام کردند که این توافق صرفا در خصوص مسائل هسته‌ای است و حالا اگر ایالات متحده مدعی می‌شود که قصد دارد سپاه را تحریم کند، با متوجه باشیم که این ربطی به توافق ندارد و نقض برجام نیست. بنابراین نه ما و نه آمریکا تا امروز هرگز برجام را نقض نکردیم.»

همچنین مهدی مطهرنیا دیگر تحلیلگر مسائل بین الملل طی گفت‌وگو با فرارو گفت: «ایالات متحده آمریکا بعد از به روی کار آمدن دونالد ترامپ، سیاست ابهام و استراتژی جوجیتسو را دنبال می‌کنند. در این استراتژی سه پایه وجود دارد.1 تحریک حریف 2- جاخالی دادن و 3- پرتاب کردن رقیب. اکنون ایالات متحده بر اساس همین مبنا سعی دارد به نوعی ایران را تحریک کند تا بتواند زمینه را برای فشار بر برجام فراهم کند و باعث شود ایران از این توافق هسته‌ای خارج شود.»

وی ادامه داد: «اگر چنین اتفاقی رخ دهد آن زمان است که آمریکا تحریم‌های هسته‌ای را با نام دیگر دوباره وضع خواهد کرد. ترامپ از رویکرد اصلی اوباما(اصلاح اوضاع) خارج شده است و حالا به دنبال تغییر نظام سیاسی در ایران است. برای پیاده سازی این معنا آنها باید سه قلوهای افسانه‌ای را احیا کنند. این سه قلوها عبارتند از پرونده موشکی ایران، پرونده مربوط به حمایت از تروریسم و در نهایت پرونده حقوق بشر.»

او تصریح کرد: «این موارد می‌توانند از منظر مدیریت آینده، فشار به ایران در زمان حال را افزایش دهد. در عین حال تلاش می‌کنند با تحریک ایران، پرونده هسته‌ای در تهران با شکست مواجه شود و با خروج احتمالی از این توافق‌ فشار تحریم‌های گذشته را به فشارهای زمان حال اضافه کنند. از این جهت کشش آینده و تصویر مطلوب خود (براندازی نظام)در چارچوب این اقدامات، دنبال کنند.»

مطهرنیا تاکید کرد: «تحریم‌ها می توانند فلج کنند اقتصاد ایران و در پی آن موجب نابودی سرمایه‌های اجتماعی و این باعث می‌شود ستون‌های سیاسی در ایران کاملا بلرزند. این در شرایطی اتفاق می‌افتد که در ایران دام چاله‌های گوناگونی دیده می‌شود. معضل‌های اجتماعی، زیست بومی، اقتصادی، فناوری، سیاسی از جمله فضاهایی هستند که در آنها دام چاله‌ها در حال گسترش هستند و می توانند هرکدام تبدیل به یک بحران فراگیر شوند.»

وی افزود: «از این جهت تشدید تحریم‌ها می‌تواند در نقش کاتالیزر عمل کنند. در جایی که اتحاد ملی در  درون مخدوش شده است و نوعی دوگانگی در حوزه اندیشه و مذهبی و فرقه‌ای در حال شکل‌گیری است، تحریم‌ها قطعا می تواند بیش از پیش تاثیر‌گذار یا حتی مخرب باشند و آمریکا را به هدف خود برسانند.»

وی در خصوص مصوبه اخیر کنگره آمریکا که به توان موشکی ایران پرداخته است، گفت: «قطعنامه 1232 شورای امنیت ملل متحد که بعد از توافق ژنو و در ارتباط با برجام شکل گرفت در ارتباط با فعالیت‌های موشکی ایران در زمینه های دفاعی و خارج از بالستیک مجوزهای خاصی را صادر کرده است و بر اساس همین است که بندهایی از تحریم‌های موشکی ایران توسط رئیس جمهور آمریکا تعلیق می‌شود.»

مطهرنیا عنوان کرد: «اما آزمایش موشک‌های بالستیک که برد معینی در ارتباط  با توان موشکی از منظر پذیرش بین‌المللی دارد، موشکی که بالای دوهزار کیلومتر برود، بالستیک هستند. لذا آزمایش موشک‌هایی با برد بالا خلاف برجام است. قطعنامه اخیر کنگره آمریکا که قطعا به تصویب سنا هم خواهد رسید، موجب می‌شود که رئیس جمهور آمریکا ماموریت پیدا کند که تمام فعالیت‌های موشکی ایران را بر این اساس پیگیری کند و در صورت نقض از سوی ایران، تحریم‌های جدیدی را اعمال کند.»
کد مطلب : ۱۳۴۸۷۷
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.