۰

تمسخر سعودی‌ ها برای اعطای تابعیت به ربات!

تاریخ انتشار
دوشنبه ۸ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۱۶
به گزارش عصر تعادل،اقدام عربستان برای اعطای تابعیت و گذرنامه این کشور به رباتی با نام سوفیا با واکنش تمسخرآمیز  هزاران نفر از سعودی ها مواجه شده است که به بهانه ها و توجیه های مختلف از حق تابعیت یا گذرنامه منع شده اند.

سوفیا، یک ربات زن انسان نما است که مراسم رونمایی از آن هفته گذشته در مقر سازمان ملل در نیویورک انجام شد. سوفیا روبات انسانی فوق‌العاده ای است که توسط شرکت  Hanson Robotics، به صورت واقع گرایانه طراحی شده و قادر به تعامل با انسانها است و می تواند احساساتی مانند خشم و اندوه و شادی را اظهار کند.

این رباط با استفاده از سیستم سنتز، دوربین تعبیه شده در چشمان خود در واقع قادر به درک، یادگیری و ارتباط با محیط است. سوفیا احتمالا پیشرفته ترین ربات انسان ‌نما است که تا به حال ساخته شده است.

روزنامه القدس العربی در مطلبی به بررسی واکنش افکار عمومی عربستان در سایت‌های اجتماعی و کامنت های تمسخر آمیز و منتقدانه آنها بعد از این اقدام عربستان پرداخته و می‌نویسد که این اتفاق در شرایطی است که گزارش مطبوعاتی که اخیراً منتشر شده از لیست هایی ده‌ها هزار نفره از سعودی ها حکایت دارد که ممنوع الخروج شده‌اند. از جمله این افراد برخی شاهزادگان سعودی و اعضای خاندان حاکم بر عربستان هستند. این در حالی است که برخی منابع سعودی از چند ماه پیش تاکنون اخباری منتشر کردند مبنی بر اینکه تمامی اعضای خاندان حاکم ممنوع السفر شده اند و باید برای انجام سفرهای مختلف از محمد بن سلمان ولیعهد عربستان مجوز بگیرند تا بتوانند از کشور خارج شود. این موضوعات برای جلوگیری از به صحنه آمدن شاهزادگان مخالف حاکمیت عربستان در خارج از این کشور است.

شبکه بی بی سی اخیرا در برنامه‌ای مستند از راز ربوده شدن سه نفر از شاهزادگان مخالف حاکمیت کنونی عربستان در خارج از این کشور پرده برداشته و اعلام کرد که این افراد ربوده شده و به داخل کشور بازگردانده شدند. یکی از این افراد شاهزاده ای است که نزدیکان وی احتمال می‌دهند که او بعد از ربوده ‌شدن ، کشته شده است.

این روزنامه عربی می افزاید که سعودی ها و عرب‌ها با اعلام اعطای تابعیت عربستان و گذرنامه سعودی به ربات زن انسان نما شگفت‌زده شده اند. این اتفاق در یکی از نشست‌های طرح آینده سرمایه‌گذاری در عربستان رخ داد که یک کنفرانس بزرگ اقتصادی بود که در ریاض پایتخت عربستان برگزار ‌شد. محمد بن سلمان ولیعهد عربستان در جریان سخنرانی در این کنفرانس از آغاز پروژه شهر مدرن نئوم با ارزشی بالغ بر 500 میلیارد دلار پرده برداشت. این پروژه، شهری مدرن  مبتنی بر تکنولوژی آینده است.

بلافاصله با اعلام این موضوع موج تمسخر این اقدام در میان شهروندان سعودی به پا خاست. این در حالی است که  میلیون ها انسان عادی از سالها پیش در عربستان زندگی می‌کنند ، اما هنوز نتوانسته‌اند تابعیت این کشور را به دست بیاورند. این افراد علاوه بر شهروندان سعودی این سرزمین هستند که گذرنامه برخی از آنها مصادره شده یا ممنوع الخروج شده اند.

فعالان فضای مجازی هشت' " بُدون مهم تر از سوفیا" را در سایت های اجتماعی توئیتر و فیس بوک به راه انداخته اند تا این موضوع را به تعداد زیادی از ساکنان عربستان مرتبط کنند که از کوچک‌ترین حقوق یک انسان عادی در این کشور محروم هستند.

یکی از کاربران در این رابطه می‌نویسد: سوفیا اولین روباتی است که گذرنامه و تابعیت می‌گیرد، هیچکس نیست بگوید چرا به ما تابعیت نمی دهند؟

هدیل عویس یکی دیگر از کاربران توئیتر می نویسد: کسانی که قلبشان ضعیف است، این روزها باید از پیگیری اخبار عربستان خودداری کنند، چرا که ممکن است برای آنها سکته قلبی به بار بیاورد.

طارق بن عیسی در این رابطه می‌نویسد: تمدن در این نیست که به یک روبات تابعیت بدهید. تمدن در تولید روبات و فروش گاو شیرده است.

احمد الخالدی در کامنت خود می نویسد: آیا عاقلانه است که دولتی که بیش از 250 هزار نفر از افراد بدون تابعیت در آن زندگی می کنند و این افراد از کوچک‌ترین حقوق انسانی خود بی بهره هستند ، به یک ربات تابعیت بدهد.

یک کاربر زن دیگر با نام ایمان بن عبدالعزیز این سوال را از القحطانی می پرسد که آیا این ربات ساخت اسرائیل است؟ فرد دیگری با عنوان عائشة می نویسد: متأسفانه ما صنعت سعودی نداریم و تشویقی نیز به صنایع و پروژه های ملی وجود ندارد.

محمد السعدی در این رابطه می‌نویسد: خدایا به ما نعمت عقل ارزانی کند. میلیاردها هزینه برای این اقدامات بیهوده صورت می‌گیرد . مهندس نایف العنزی، مشاور دیوان پادشاهی که اقدام به اعطای تابعیت به این ربات کرده را مخاطب قرار داده و می‌نویسد: استاد سعود القحطانی! افراد قبایل آواره به اعطای تابعیت اولویت بیشتری دارند. هزاران خانواده وجود دارند که روزانه طعم تلخ زندگی را می چشند.

فرد دیگری نوشته است: ربات ها در اعطای تابعیت سعودی مهم‌تر از انسان‌ها و قبایل عرب و متولدان این کشور هستند. خدایا به خودت پناه می برم.

فعالان سعودی و خلیجی ویدیوئی از یک شهروند سعودی را منتشر کردند که تابعیت این کشور از وی سلب شده است. آنها خواستار این موضوع شدند که پس از اعطای تابعیت به ماشین های وارداتی و روبات های انسان نما به این فرد سعودی تابعیتش را بازگردانند.

خلف حمید العنزی یکی از شهروندان سعودی در این ویدیو می گوید: التماس می کنم یا ابن سلمان. من سعودی هستم، اما اوراق هویتم مصادره شده است. او می گوید: من 10 سال است که در اداره ثبت اخوال ثبت نام کرده ام،‌اما کاری برای من انجام نداده اند. آنها تمامی خدمات را از من سلب کرده‌اند و از من می‌خواهند تابعیت کشور دیگری را بگیرم. این در حالی است که من سعودی هستم و در این کشور خدمت کرده و در آزادسازی کویت مشارکت داشته‌ام. اما الان به همراه خانواده‌ام در شرایطی رقت‌بار قرار داریم.

این ویدئو مورد استقبال گسترده مردم قرار گرفته و بسیاری از آنها نسبت به این اظهارات واکنش نشان داده اند.

فرد دیگری در این رابطه می نویسد: در رابطه با افراد بدون تابعیت چه کار می کنید؟ ما ناراحت هستیم. مساعد الرسلانی یکی دیگر از فعالان فضای مجازی می‌نویسد: استاد سعود! برادران و اهالی قبایل می‌خواهند در آینده کشور خود نقش داشته باشند و چیزی که برای آنها کم است، همان چیزی است که به سوفیا داده ای.
کد مطلب : ۱۳۴۹۸۰
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.