۰

تغییر قبله بانکی دولتی‌ها!

تاریخ انتشار
جمعه ۱۲ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۵۵
تغییر قبله بانکی دولتی‌ها!
به گزارش عصرتعادل، با روی کار آمدن دولت یازدهم و مبنا قراردادن مذاکرات هسته ای به عنوان اولویت سیاست خارجی ایران اتفاقات زیادی رخ داد به صورتی که برخی از کارشناسان این سیاست را چیزی بالاتر از سیایت خارجی دولت قبل عنوان کرده و مسیر انتقادات آنها به دولت های گذشته هموار جهت رفت و آمد به کشورهای کوچک و آسیایی یا آفریقایی هموار تر شد.
در همین راستا وزارت امور خارجه ایران و به ویژه شخص ظریف و روحانی تمرکز خود را بر روی کشورهای اروپایی و غربی قرار دادند و در راستای به نتیجه رساندن برجام سفرهای زیادی به کشورهای اروپایی از سوی وزارت امور خارجه و حتی روحانی صورت گرفت.
با آغاز دولت دوازدهم اگرچه بدنه اصلی دولت تغییر چندانی نکرد اما راهبرد سیاست خارجی کشور با دولت قبل تفاوتهای عمده ای را شامل شد. در شرایطی که امید دولت یازدهم از کشورهای غربی ناامید شده و برجام تقریبا نتوانست دستاورد زیادی برای ایران داشته باشد وزارت امور خارجه به فکر توسعه روابط خود با کشورهای آفریقای جنوبی و آسیایی افتاده است.
 در همین راستا طی ماه ها گذشته سفرهای هیات دولت به ویژه ظریف به عنوان وزیر امرو خارجه به کشورهایآفریقای جنوبی و آسیای غربی بیشتر شده است.
 
سفر ظریف به آفریقای جنوبی
طی هفته های گذشته محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه کشور به آفریقای جنوبی سفر کرده و با حضور در جمع ایرانیان مقیم این کشور تفاهم نامه هایی را به امضا رسانید.
در این سفر سیزدهمین نشست کمیسیون مشترک ایران و آفریقای جنوبی در پرتوریا برگزار و سند آن توسط وزرای امور خارجه دو کشور به امضاء رسید که این خود حاکی از تلاش دو کشور برای گسترش همکاری های میان دو کشور است.
 
سفر به کامپالا پایتخت اوگاندا
ظریف در پایان سفر خود به آفریقای جنوبی به همراه هیات عالیرتبه سیاسی و اقتصادی، پرتوریا را به مقصد کامپالا پایتخت اوگاندا ترک کرد تا در این کشور نیز با مقامات اوگاندا دیداری داشته باشد.
وی ضمن این دیدارها در خصوص مناسبات دو جانبه، گسترش روابط اقتصادی و سیاسی ایران و اوگاندا گفت و گو کرد و در این سفر و با حضور وزیر امور خارجه بیمارستان ۵۰ تخت خوابی که توسط جمهوری اسلامی ایران از بودجه کمک های توسعه ای احداث و تکمیل شده است، افتتاح شد.
همچنین برگزاری نشست های اقتصادی و تجاری نیز از برنامه های هیات عالیرتبه اقتصادی همراه وزیر امور خارجه در این سفر بود.
 
سفر جهانگیری به ترکیه
در هفته گذشته نیز مهدی جهانگیری معاون اول دولت سفری به ترکیه داشت و در خصوص مبادلات دو جانبه با پول ملی دو کشور گفتگو هایی داشته و نتایج مطلوبی نیز حاصل شد.
معاون اول رئیس‌جمهور درباره دستاوردهای این سفر گفته بود که براساس توافق، تسویه تجاری از طریق پول‌های ملی ایران و ترکیه به جای سایر ارزها انجام خواهد شد و این اقدام فرصت بسیار مناسبی پیش‌روی تجار و سرمایه‌گذاران دو طرف قرار خواهد داد.
سفرهای اخیر دولت به کشورهای آسیایی و آفریقایی بعد از 4 سال مهر تایید دولت بر بدعهدی دولتهای غربی در عمل به وعده های خودشان حتی در قالب برجام بوده است به طوری که دولت ناگزیر به ایجاد روابط اقتصادی با کشورهای دیگر شده است.
این در حالی بود که رسانه های وابسته به دولت در 4 سال گذشته همواره ارتباط گیری با کشورهای آسیایی و آفریقایی را مورد انتقاد قرارداده بودند و حتی در جایی به آنها لقب کشورهای زیر پونزی می دادند و ارتباط با آنها را بدون دستاورد برای ایران عنوان می کردند.

رویکرد اخیر دولت در حالی است که اتفاقات زیادی به خاطر نداشتن ارتباط با کشورهای حاشیه خلیج فارس و کشورهای به اصطلاح زیر پونزی برای ایران رخ داد؛ تجاوز به دو پسر ایرانی توسط سعودی‌ها، بازداشت معلمان ایرانی در کویت، بازداشت کودک ۵ ساله ایرانی در آمریکا، حمله های مکرر دزدان دریایی سومالی به کشتی های ایرانی، توهین و ضرب و شتم ایرانیان در ترکیه، فاجعه غم‌انگیز منا، ممنوع الورودی ابوطالبی به نیویورک، منع ورود شهروندان ایرانی به آمریکا، ویزا ندادن به جنتی برای ورود به عربستان، قطع ارتباط تعدادی از کشورها با ایران، حمله به سفارتخانه‌های ایران در سایر کشورها و ... مواردی هستند که شاید اگر دیپلماسی در مسیر درستی پیش میرفت شاهد بروز چنین اتفاقاتی نبودیم.
 
انتهای پیام/ط
کد مطلب : ۱۳۵۳۲۹
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.