۰

فداییان حریم ولایت در ایستگاه هفتم/از غرش «کرار» تا آتش «هرکول»

تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۰۰
فداییان حریم ولایت در ایستگاه هفتم/از غرش «کرار» تا آتش «هرکول»
به گزارش عصر تعادل، هفتمین رزمایش اقتدارهوایی فداییان حریم ولایت نیروی هوایی ارتش هفته گذشته و از روز دوشنبه ۸ آبان ماه به مدت ۲ روز در منطقه عمومی اصفهان یعنی پایگاه شکاری شهید بابایی و میدان تمرین جنگ الکترونیک شهید علی ابوعطا در انارک، با حضور گسترده تمامی پرنده های نیروی هوایی از کلیه پایگاه های شکاری این نیرو برگزار شد.
رزمایش فداییان حریم ولایت که هفتمین دوره خود را سپری کرد، از سال ۱۳۸۸ بر اساس برنامه زمانبندی رزمایش های سالیانه نیروهای مسلح هرساله در یکی از پایگاه های شکاری نیروی هوایی ارتش برگزار می شود؛ اما ۳ سالی است که این رزمایش در منقطه عمومی اصفهان برگزار می شود که می توان علت آن را وجود میدان تمرین جنگ الکترونیک شهید علی ابوعطا برشمرد چراکه با وجود این میدان، علاوه بر اجرای عملیات های تاکتیکی رزمی، عملیات های مرتبط با جنگ الکترونیک نیز در این میدان انجام می شود.
امیر سرتیپ خلبان مسعود روزخوش فرمانده پایگاه شهید بابایی اصفهان سال گذشته در گفتگویی تفصیلی با مهر، در خصوص میدان تمرین جنگ الکترونیک شهید ابوعطا این گونه گفت (مشروح گفتگو را در اینجا بخوانید) :
«میدان تمرین جنگ الکترونیک شهید ابوعطا، فضای بسیار بزرگی است در منطقه انارک که در آنجا رادارهای جنگ الکترونیک و دستگاه های اخلالگر (ECM)، ضداخلالگر و ضدضد اخلالگر مستقر هستند و خلبانان ما در این منطقه تمرینات لازم را انجام می دهند.»
تمام پرنده های نهاجا در میدان رزم
در هفتمین رزمایش فداییان حریم ولایت کلیه جنگنده های نیروی هوایی ارتش  شامل بمب افکن سنگین سوخو۲۴ و اف۴، اف۵، اف۷، میگ۲۹، اف۱۴، صاعقه، هواپیماهای سوخت رسان بوئینگ ۷۰۷ و ۷۴۷، هواپیماهای ترابری و پشتیبانی c۱۳۰ به همراه هواپیماهای بدون سرنشین مهاجر و کرار از پایگاه های ۹ گانه نیروی هوایی ارتش حضور داشتند.
با توجه به اینکه کلیه پایگاه های نیروی هوایی هرکدام به سهم خود در این رزمایش درگیر بوده اند، می توان این رزمایش را در گستره ای به وسعت کل کشور ارزیابی کرد. همچنین پایگاه شهید نوژه همدان نیز به عنوان ستاد دوم این رزمایش و با محوریت فرماندهی عملیات های برد بلند، به طور مستقیم در این رزمایش حضور داشت.
بمباران با هرکول ها / غرش «کرار» بر سر اهداف
در هفتمین رزمایش فدائیان حریم ولایت هواپیماهای ترابری سی-١٣٠ ملقب به هرکولس که تاکنون از آنها در امور ترابری، لجستیکی و پرش چترباز استفاده می شد، برای نخستین بار اقدام به بمباران اهداف زمینی به وسیله بمب های سقوط آزاد Free Fall کردند.
این قابلیت که برای نخستین بار از آن رونمایی شد، هواپیمای سی-۱۳۰ را قادر به حمل ۵۰ تیر بمب ۱۰۰ کیلویی و یا ۳ تیر بمب ۲۰۰۰ پوندی می سازد.

هواپیمای ترابری سی-۱۳۰ در حال بمباران بوسیله بمب های ۲۰۰۰ پوندی
در کنار بمباران اهداف زمینی توسط هرکولس ها، پهپاد کرار نیز برای اولین بار با استفاده از موشک های برد بلند خود، در خارج از رینگ های پدافندی اقدام به انهدام اهداف زمینی کرد.
پهپاد «کرار» که توسط متخصصین صنعت دفاعی کشور طراحی و تولید شده است، نخستین هواپیمای بدون سرنشین مجهز به موتور توربو جت است که قادر به حمل ۲۵۰ کیلوگرم مهمات در برد ۱۰۰۰ کیلومتر و با سرعت ۹۰۰ کیلومتر در ساعت است.

پهپاد توربوجت کرار در حال پرتاب از لانچر
در کنار اجرای ماموریت انهدام اهداف زمینی، نسل جدید این پهپاد تحت عنوان «کرار رهگیر» نیز قادر به رهگیری اهداف هوایی و رهگیری پرنده های متجاوز به حریم کشور است که قابلیت‌های عملیاتی متنوع‌تری را برای پدافند هوایی در ارتفاع بالا و دفاع از حریم هوایی کشور خواهند داشت.
تمرکز بر نقطه زنی و ناکارآمد کردن پدافند دشمن
یکی از نکات بسیار بارزی که در هفتمین رزمایش فداییان حریم ولایت بر روی آن تاکید شد، ناکارآمد کردن لایه های پدافندی دشمن با بهره گیری از تکنیک ها و تسلیحات برای حملات دورایستا بود.
در این رزمایش برای نخستین بار از بمب سنگین «یاسین» رونمایی شد، یاسین که از جنگنده اف-۷ شلیک می شود، قادر است با وزن ۲ هزار پوند اهداف را در فاصله ۶۰ کیلومتری و در خارج از رینگ های پدافندی دشمن مورد اصابت قرار دهد.

جنگنده اف-۷ در حال برخاستن از باند پایگاه شهید بابایی اصفهان
پهپاد کرار نیز با استفاده از موشک های جدید خود در فاصله ای خارج از رینگ های پدافندی اقدام به انهدام اهداف از پیش تعیین شده کرد.
همچنین جنگنده اف-۴ یا همان فانتوم معروف هم که با انجام عملیات برد بلند و سوختگیری هوایی، با پرواز در ارتفاع پست و پنهان شدن از دید رادارها خود را به محل رزمایش رسانده بود، با اجرای تاکتیک Loft Bombing توانستند اهداف خود را در خارج از رینگ های پدافندی دشمن مورد اصابت قرار دهند.
این تاکتیک که اجرای آن نیازمند دقت و محاسبات دقیق است، برای نخستین بار در این رزمایش مورد تست و ارزیابی قرار گرفت.
یکی دیگر از موضوعاتی که همواره مورد تاکید نیروهای مسلح کشورمان و حتی شخص فرمانده معظم کل قوا بوده است، بحث دقت سلاح ها و نقطه زنی است. نیروی هوایی ارتش با در دست داشتن طیف گسترده ای از جنگنده ها، سلاح های متنوعی نیز در این خصوص در اختیار دارد.

جنگنده فانتوم در حال شلیک موشک ماوریک
در رزمایش فدائیان حریم ولایت ۷، جنگنده بمب افکن های سوخو-۲۴ با استفاده از موشک های لیزری Kh-۲۵ و جنگنده های اف-۴ با استفاده از موشک های بهینه سازی شده AGM-۶۵ ماوریک توانستند اهداف زمینی را با موفقیت منهدم کنند. همچنین اجرای حجم سنگین آتش با استفاده از تاکتیک Carpet Bombing نیز در این رزمایش اجرا شد.
اجرای رزم هوایی نیز از دیگر برنامه های رزمایش فداییان حریم ولایت بود که در دو بخش رزم هوایی بین جنگنده های اف-۱۴ و میگ-۲۹ و همچنین شلیک هدف هوایی TDU-۱۱ از هواپیمای اف-۵ و انهدام آن بوسلیه موشک R-۷۳ از جنگنده میگ-۲۹ به اجرا در آمد.
در کنار استفاده از تاکتیک های جدید، جنگنده های اف-۷ و اف-۵ نیز با استفاده از بمب های هوشمند و راکت های لاتری، اهداف زمینی را مورد اصابت قرار دادند.

اجرای عملیات شبانه توسط خلبانان جوان نیروی هوایی ارتش
رزم شبانه نیز از دیگر مواردی بود که در این رزمایش مورد تمرین قرار گرفت، جنگنده های اف-4 فانتوم و سوخو-24 تحت پوشش هوایی جنگنده های اف-14 در منطقه رزمایش در دو دسته «گانر» و «فلرمن» عملیات شبانه و بمباران در شب را تمرین کردند.
کد مطلب : ۱۳۵۴۶۱
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.