۰

اعضای اتحادیه اروپا توافقنامه نظامی «پِسکو» را امضا کردند

تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۴۵
اعضای اتحادیه اروپا توافقنامه نظامی «پِسکو» را امضا کردند
به گزارش عصر تعادل، ۲۳ کشور از مجموع ۲۸ عضو اتحادیه اروپا روز دوشنبه در بروکسل، مقر این اتحادیه توافقنامه «پسکو» (PESCO)- همکاری سازمان یافته دائمی (Permanent Structured Cooperation)- را امضاء کردند. بدین ترتیب، اتحادیه اروپا یک گام به تشکیل ارتشی مشترک نزدیک تر شد.
«فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اعلام حمایت از این ابتکارعمل، امضای این توافقنامه را «یک لحظه تاریخی» خواند و اظهار داشت که پسکو با پشتیبانی بودجه دفاعی ۵ میلیارد پوندی (۶.۵ میلیارد دلاری) اتحادیه اروپا، «اعضای این اتحادیه را قادر می سازد که از مزیت مقیاس اروپا (مزیت کاهش هزینه در اثر افزایش حجم همکاری) بهره مند شوند و بدین ترتیب، اختلافِ موجود میان کارکردهای خود را برطرف نمایند».
این توافقنامه در ماه دسامبر به مرحله اجرا درخواهد آمد و از آن پس، امضاء کنندگان این توافق به طور قانونی متعهد و ملتزم به مشارکت در پروژه های پسکو خواهند بود.
گفتنی است که کار بر روی این توافقنامه جدید از سال گذشته و در حالی آغاز شد که شک و تردیدهای بسیاری در خصوص تصمیم انگلیس به خروج از اتحادیه اروپا وجود داشت و اعضای اروپایی ناتو نیز به دلیل عدم برآورده کردن تعهدات مالی خود در قبال این ائتلاف نظامی با رگبار انتقادات «دونالد ترامپ» رئیس جمهور جدید آمریکا روبرو شده بودند.
اکنون این فرانسه و آلمان هستند که به عنوان دو عضو مهم و تأثیر گذار اتحادیه اروپا، رهبری و هدایت تلاشها برای تشکیل یک نیروی نظامی مشترک و دائمی برای این اتحادیه را در دست دارند.
انگلیس که به مدت چندین دهه با تشکیل یک ارتش اروپایی مخالفت کرده است، در این توافقنامه مشارکتی ندارد.
کشورهای ایرلند، دانمارک، پرتغال و مالت نیر این توافقنامه را رد کرده اند؛ اما اتریش- که در ناتو عضویت ندارد- در آخرین دقایق با پیوستن خود به پسکو موافقت کرد.
شایان ذکر است که پسکو با حذف زوائد، ساده و مؤثرسازی دستاوردهای دفاعی، و تقویت لجستیکی از طریق شبکه ای از مراکز فعالیت خود در سرتاسر قاره اروپا راه را برای ارتقای میزان اثربخشی و کارآیی ارتش اروپایی هموار می سازد.
این توافقنامه همچنین درصدد راه اندازی دوره های آموزش و تعلیم مشترک افسران نظامی است.
کد مطلب : ۱۳۶۲۲۰
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.