۰

لکه گیری مناطق زلزله زده تا پایان امشب

تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۸:۴۰
به گزارش عصر تعادل،مدیرکل بهداشت و درمان جمعیت هلال احمر با بیان اینکه هلال احمر درحال حاضر به حدود 10 هزار نفر از مصدومان زلزله غرب کشور خدمات رسانی کرده است گفت: مردم تا جایی که ممکن است به ساختمان‌های آسیب دیده نزدیک نشوند زیرا به طور دائم مصدومانی به هلال احمر مراجعه می‌کنند.

افشین علیخانی در گفت‌وگو با ایسنا، در این باره اظهار کرد:  شب اول این حادثه تیم‌های امدادی و عملیاتی را به هفت استان درگیر اعزام کردیم؛ زیرا بیمارستان سر پل ذهاب که بیشترین حجم آسیب را دیده  بود،قابل استفاده نبود.بنابراین  بیمارستان سریع الاستقرار هلال احمر جای آن ظرفیت از دست رفته قرار گرفت و در 48 ساعت اول حادثه توانستیم با امکانات موجود، مصدومان و مجروحان را ساماندهی کنیم و بخش قابل توجهی از آنها را خدمات فوریتی بدهیم.

وی ادامه داد: تیم‌های دیگر ما نیز در مناطق دیگر مستقر شدند و سرپل ذهاب نیز به دلیل خرابی‌های بیشتر در اولویت قرار گرفت. همچنین در قصر شیرین، ثلاث باباجانی و دالاهو نیز تیم‌های دیگر استقرار یافتند و کماکان نیز در حال ارائه خدمات به آسیب دیدگان هستند.

مدیرکل بهداشت و درمان جمعیت هلال احمر با بیان اینکه در حال حاضر نیز ارائه خدمات به آسیب دیدگان زلزله از مرز 10 هزار نفر گذشته زیرا حجم مصدومان بسیار زیاد است گفت: بسیاری از خانه‌ها آسیب جدی دیده‌اند و در اینجا نیز پس لرزه‌های متعددی می‌آید بنابراین حضور افراد در همان حوالی نیز برای برداشتن وسایل‌شان می‌تواند آسیب‌های دیگری را به وجود آورد.همچنین مردم در این شرایط نیز به صورت عادی بیمار می‌شوند. درحقیقت دچار سرما و عفونت‌های روده‌ای و تنفسی  می‌شوند و این امر باعث  شده که تعداد قابل توجهی از مردم نیازمند خدمات سرپایی  باشند.

علیخانی تشریح کرد: امروز نیز دو بیمارستان صحرایی توسط دستگاه‌های دیگر به سرپل ذهاب اعزام و در آنجا مستقر شدند و در حال ارائه خدمات به مردم آسیب دیده هستند. همچنین  امروز در دانشگاه علوم پزشکی با حضور ریاست دانشگاه و معاونان جلسه‌ای را  مبنی بر اینکه این مرحله حاد گذشته  و استان نیازمند یک بازطراحی مجدد است، برگزار کردیم که قرار شد بر اساس این نیازمندی‌ها و خرابی‌هایی که در سیستم بهداشتی و سیستم درمانی استان به وجود آمده است تا 48 ساعت آینده نیازها و اولویت‌ها تفکیک شود و جمعیت هلال احمر بر اساس آن نسبت به اعزام واحدهای اضطراری یا متخصصان یا پیراپزشکانی که ممکن است در آن منطقه حضورشان نیاز باشد، اقدام کند و در چهارچوب برنامه کلان بهداشتی و درمانی کشور نقش خود را ایفا نماید.

مدیرکل بهداشت و درمان جمعیت هلال احمر با بیان اینکه تیم‌های اعزامی هلال احمر در استان‌های مرکزی،‌ کردستان، لرستان، همدان، آذربایجان غربی و کرمانشاه مستقر هستند، گفت: تمامی دستگاه‌ها با تمامی توانشان در حال خدمت رسانی هستند. اما در بعضی جاها کاستی نیز وجود دارد. تعداد قابل توجهی روستا درگیر شده‌اند و مشکلاتی نیز به وجود آمده است و افراد آسیب دیده نیز نیازمندی‌های متعددی دارند ودر بعضی مناطق نیز حرکت ماشین‌ها به سختی صورت می‌گیرد. بنابراین این امر باعث شده است که در بعضی مناطق آسیب دیده خدمت رسانی کندتر شود.

علیخانی با اشاره به اینکه باورم بر این است که باید نهایتا امشب همه مناطقی که دچار آسیب شده‌اند لکه گیری شوند، اظهار کرد: در حوزه بهداشت و درمان کمبودها کمتر از قسمت‌های دیگر است اما این به معنای آن نیست که کاستی وجود ندارد. یعنی ساماندهی لازم انجام شده است.همچنین با توجه به اینکه بیمارستان سرپل ذهاب از مدار خارج شده است هر کسی که نیازمند خدمات تخصصی بیشتر بود این خدمات به صورت هوایی و زمینی به او ارائه شد و هلال احمر نیز  بسیاری از تیم‌های امدادی را مستقیما به روستاها می‌فرستد تا در قالب ده گردشی به بررسی کمبودها بپردازند و کمک‌های لازم  انجام شود.

مدیرکل بهداشت و درمان جمعیت هلال احمر در پایان توصیه کرد: مردم تا جایی که ممکن است به ساختمان‌های آسیب دیده نزدیک نشوند زیرا به طور دائم مصدومانی از آنجا مراجعه می‌کنند. همچنین به دلیل ظرفیت بیمارستان‌ها، مجروحان با همراهان زیادی وارد مراکز درمانی نشوند از طرفی حفظ رعایت بهداشت فردی نیز  در این شرایط اهمیت خاصی دارد. زیرا ممکن است در این شرایط اپیدمی‌های انسانی اتفاق بیفتد البته دانشگاه علوم پزشکی و هلال احمر در تلاشند که تا حد امکان خدمات را با سرعت و فوریت به تمام روستاها و مناطق شهری داشته باشند تا از این موارد جلوگیری شود.
کد مطلب : ۱۳۶۳۵۱
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.