۰

نابودی تفکر داعشی یک ضرورت است

تاریخ انتشار
پنجشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۳۴
نابودی تفکر داعشی یک ضرورت است
به گزارش عصر تعادل،روابط میان اقلیم کردستان و دولت مرکزی عراق اخیرا با تنش همراه بوده است؛ در این راستا خبرنگار گفتگویی با «ماجد غماس» رئیس دفتر سیاسی مجلس اعلای اسلامی عراق در ایران انجام داده است که در ادامه می آید.
*آخرین وضعیت میدانی عراق در عرصه نبرد با تروریسم چگونه است؟
وی درباره وضعیت امنیتی عراق اظهار داشت: از لحاظ میدانی باید گفت عراق در حال حاضر پیروز میدان است قسمت کوچکی از خاک عراق هم مرز با سوریه و نیروهای امنیتی در حال نزدیک شدن به مرز سوریه هستند و کل قضیه داعش از لحاظ میدانی پرونده اش در عراق بسته خواهد شد. فداکاری های ارتش عراق و نیروهای زبده در عرصه نبرد با داعش به چنان موفقیت هایی دست یافتند که خیلی از قدرت های جهان نتوانستند به آن دست پیدا کنند و این موضوع قدرت این کشور را افزایش داده است و عراق هم اکنون می تواند در منطقه حرفی برای گفتن داشته باشد.
بیرون راندن داعش از عراق به تنهایی کافی نیست و یکسری اقداماتی در داخل عراق و منطقه باید مد نظر قرار دهیم تا بتوانیم ریشه گروه تکفیری داعش را ریشه کن کنیم و مسئله تفکر داعشی را از بین ببریم.  در مناطق سنی نشین باید برنامه های دقیقی انجام داد و علما در این زمینه می توانند نقش مهمی برای از بین بردن تفکر داعش ایفا کنند.
*دلایل شکست مسعود بارزانی چه بود و آینده اقلیم کردستان را چطور ارزیابی می کنید؟
مسئله کردستان بسیار پیچیده و وسیع است و کردها در زمان صدام جزء اساسی مبارزه با صدام بودند و شیعیان و کرد با یکدیگر هم پیمان بودند. این هم پیمانی زمان شهید حکیم انجام شد و این دو طیف توانستند در عرصه های میدانی و بین المللی فعالیتهای بسیاری در راستای تضعیف رژیم صدام انجام دهند. اما در عین حال در میان برخی رهبران کرد این ایده وجود داشت که ما به هر وسیله ای باید به استقلال برسیم. از زمان سقوط صدام تا کنون حتی قبل از سقوط رژیم صدام این موضوع این در ذهن برخی رهبران سیاسی کرد وجود داشت. منطقه خاورمیانه بسیار حساس است و هر گونه مسائل بزرگ و اساسی اگر تصمیم گیری درباره اش انجام بگیرد باید مسائل عدیده ای را مد نظر قرار بدهیم. وجود قدرت های سلطه گر و رخنه کردن آنها در منطقه و وجود غده سرطانی در منطقه و نیروهای مرتجع که خواهان آزادی مردم نیستند یکی از خطرات فرا روی این مطالبات است. متاسفانه برخی رهبران احزاب کرد این مسائل را نادیده می گیرند و تنها به استقلال فکر می کنند در حالی که خود این افراد در ابتدای روند سیاسی عراق در سال ۲۰۰۵ به توافق رسیدند قانون اساسی در عراق تدوین شود، قانون اساسی که بر وحدت و حاکمیت عراق تاکید داشت. مطالبه استقلال اقلیم دارای نکاتی است که باید به آنها اشاره کرد:
نکته اول این است که برخلاف قانون اساسی عراق است معنی آن این است که پیش از اجرا باید توافق همه طرف های عراقی را جلب کند.
نکته دوم اینکه با توجه به شرایط منطقه حتی خود آمریکا که عامل اساسی تنش در منطقه است با این موضوع مخالف است و تنها اسرائیل است که از این امر پشتیانی کرده است و این هم به خاطر تجزیه عراق است و منطقه باید تقسیم شود تا اینکه تنها خود اسرائیل در منطقه قدرتمند باقی بماند و مجری توطئه های آمریکا در منطقه باشد.
نکته سوم اینکه کردستان عراق از لحاظ ژئوپلتیک منطقه بسته محسوب می شود و کشورهای پیرامون همچون ایران، ترکیه، سوریه و خود عراق با استقلال اقلیم کردستان عراق مخالف هستند. اقلیم کردستان عراق مرز آبی ندارد. من از برخی نیروهای کرد شنیدم که اعلام می کردند ما نمی توانیم به این هدف برسیم اما خب اصرار برخی سیاستمداران کرد تنها به خاطر انگیزه های شخصی دنبال استقلال هستند. متاسفانه خیلی از مردم اقلیم کردستان عراق با همه پرسی استقلال موافق بودند و رهبران سیاسی کرد انها را تشویق می کردند که استقلال تنها راه خوشبختی آنها است.
*با توجه به عقب نشینی کردها از مناطق مورد مناقشه با بغداد چون کرکوک آینده اقلیم کردستان را چگونه ارزیابی می کنید؟
اقلیم کردستان عراق بهترین گزینه برای اقلیم کردستان عراق این است که در چارچوب عراق واحد و فدرال زندگی کند ما دیدیم در ۱۴ سال گذشته مردم کرد به حق و حقوق خود دست یافتند، صرفنظر از رفتار برخی مقامات اقلیم کردستان که سعی داشتند از منابع و ثروتهای این منطقه سوءاستفاده بکنند اما سیاست های کلی دولت عراق این است که مردم کرد عراق از محرومیتی که در دوره صدام داشتند خارج شوند و به حقوق خود دست یابند و این بهترین گزینه برای زندگی و همزیستی مسالمت آمیز در عراق و منطقه است.
کد مطلب : ۱۳۶۳۹۷
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.