۰

سازمان ملل خواستار توقف عملیات نظامی ارتش میانمار شد

تاریخ انتشار
جمعه ۲۶ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۲۱
به گزارش عصرتعادل به نقل از خبرگزاری رویترز، اقدامات ارتش میانمار باعث شده تا پیش‌نویس قطعنامه سازمان ملل که سال گذشته میلادی پس از پیشرفت‌ها در زمینه حقوق‌بشر در میانمار متوقف شده بود، بار دیگر مورد بحث قرار گیرد.
کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل که در زمینه حقوق بشر فعالیت دارد با 135 رای موافق، 10 رأی مخالف و ۲۶ رای ممتنع پیش‌نویسی را تایید کرد که در آن از آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل خواسته شده تا فرستاده ویژه‌ای را در میانمار منصوب کند.
۱۵ سال است که این کمیته به صورت سالانه قطعنامه‌ای را در محکومیت وضعیت حقوق بشر در میانمار تصویب کرده اما سال گذشته میلادی اتحادیه اروپا مانع به جریان افتاد این پیش‌نویس شد و به پیشرفت‌ها در این زمینه تحت رهبری آنگ سان سوچی، رهبر دوفاکتوی میانمار اشاره کرده بود.
در ماه گذشته میلادی،‌ بیش از ۶۰۰ هزار مسلمان روهینجایی در پی آغاز عملیات نظامی میانمار در استان راخین، به بنگلادش گریختند.
این مساله باعث شد تا سازمان همکاری اسلامی پیش‌نویس جدیدی را در مورد قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل درباره وضعیت حقوق بشر در میانمار ارائه کند و قرار است این پیش نویس به صورت رسمی از سوی مجمع عمومی سازمان ملل در ماه آتی میلادی تصویب شود.
این قطعنامه خواستار فشارهای بین المللی علیه عاملان جنایت و نقض حقوق بشر در میانمار شده است.
ارتش میانمار روز دوشنبه در گزارش‌ها اتهامات مبنی بر تجاوزهای گسترده و کشتار مسلمانان روهینجا توسط نیروهای امنیتی را محکوم کرده است. مقام‌های ارشد سازمان ملل خشونت‌ها علیه مسلمانان روهینجا را پاکسازی قومی دانسته‌اند، در حالی که دولت میانمار این اتهام را رد کرده است.
در پیش نویس قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل که توسط کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل روز پنجشنبه مورد تایید قرار گرفته از میانمار خواسته شده تا به مقام‌های مربوطه امکان دسترسی به استان راخین را بدهند.
همچنین از دولت میانمار خواسته شده است تا دسترسی آزاد کمک‌های بشردوستانه را بدون قید و شرط برای مسلمانان روهینجایی امکان پذیر و فراهم کند.
انتهای پیام
کد مطلب : ۱۳۶۴۸۰
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.