۰

کسب و کار آنلاین در تسخیر «بیت کوین»

تاریخ انتشار
شنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۳۲
به گزارش عصر تعادل، بیت کوین این ارز معروف رمز پایه یک بار دیگر رکورد تاریخی خود را جا به جا کرد و با عبور از مرز 8هزار دلار به 8 هزار و 20 دلار رسید. این درحالی است که در سال 2009 میلادی این ارز رمزینه فعالیت خود را با ارزشی در حدود 7 هزار درصد دلار آغاز کرد ولی اکنون و پس از حدود هشت سال بیت کوین از 8 هزار دلار هم عبور کرد.
 
رشد قابل توجهی که ساتوشی ناکامورا مبدع بیت کوین را که حدود ۹۸۰ هزار بیت کوین دارد، با ثروت 7.8میلیارد دلاری تبدیل به یکی از ثروتمندان دنیا کرده است.هرچند هنوز بانک‌های مرکزی دنیا واکنش واحدی در برابر این رمزینه پول ندارند و برخی آن را ممنوع کرده‌اند و برخی دیگر با احتیاط با آن برخورد کرده‌اند، ولی پیش از آنکه بانک مرکزی ایران به‌عنوان نهاد ناظر بازار ارز و پول تا نیمه نخست سال آینده موضع رسمی خود را در قبال رمزینه پول‌ها اعلام کند، خرید و فروش این نوع ارزهای دیجیتال بخصوص بیت کوین در داخل کشورمان به یکی از دغدغه‌های مسئولان تبدیل شده است.
 
کافی است تا واژه بیت کوین را در اینترنت جست‌و‌جو کنید تا با صدها سایت و اپلیکیشن خرید و فروش این ارز مجازی روبه‌رو شوید. سایت‌هایی که به گفته معاون فناوری بانک مرکزی بخشی از آنها از اقبال مردم برای خرید بیت کوین سوء‌استفاده کرده و اقدام به کلاهبرداری می‌کنند. حتی درخصوص بیت کوین آنچه در دهه‌های قبل در قالب شرکت هرمی گلدکوئیست شکل گرفته بود، راه‌اندازی شده است و روز به روز دامنه فعالیت آنها گسترده می‌شود. این درحالی است که مقامات ارشد بانک مرکزی پیش از آنکه نتیجه بررسی‌های خود را درباره اینکه چگونه به این ارزهای رمزینه نگاه خواهند کرد، اعلام کنند در نشستی رسمی به مردم هشدار دادند که در خرید و فروش بیت کوین نهایت احتیاط را به خرج دهند.
 
نگرانی مقامات پولی کشور از دو ناحیه نشأت می‌گیرد اول اینکه هنوز نهادهای مسئول درباره بیت کوین نظر رسمی خود را اعلام نکرده‌اند و خلأهای قانونی موجود امکان کلاهبرداری را افزایش داده است و دوم اینکه ریسک بیت کوین به‌دلیل نوسان شدید قیمتی بسیار بالاست و درصورت متضرر شدن متقاضیان هیچ نهادی پاسخگوی آنها نیست. بنابراین هرچند ممکن است تا پایان نیمه نخست سال آینده حتی بانک مرکزی بیت کوین را به‌عنوان ارز یا کالا به رسمیت بشناسد و ضوابط خرید و فروش آن را اعلام کند، اما تا آن زمان این دو ریسک اصلی متقاضیان را تهدید می‌کند.
 
 
نوسان شدید بیت کوین
 
 
درحالی که بیت کوین برای نخستین بار در عمر هشت ساله خود به بالای 8 هزار دلار رسیده است ولی نگاهی به افت و خیز این رمزینه پول حکایت از نوسان بسیار بالایی دارد که ممکن است سرمایه متقاضیان را ببلعد.ضمن اینکه هنوز سازوکار مورد تأییدی برای خرید بیت کوین ارائه نشده است و هرلحظه ممکن است افراد در دام کلاهبرداران بیفتند. بیت‌کوین برای نخستین بار پس از ۸ نوامبر که شاهد سقوطی بزرگ بود، از مرز ۸۰۰۰ دلار عبور کرد و در پایگاه بیت‌فینکس به رکورد تاریخی ۸۰۲۰دلار رسید و با اندکی افت در ۷۹۰۰ دلار تثبیت شد.
 
حدود یک هفته پیش آپ‌گرید سگ‌ویت۲اکس برای تقسیم بیت‌کوین کنسل شد و قیمت بیت‌کوین فورا از ۷۲۰۰ به ۷۸۰۰ دلار جهش کرد. اما ظرف یک ساعت قیمت افت کرد و به افت خود همچنان ادامه داد؛ قیمت بیت‌کوین به کمترین میزان سه هفتگی خود یعنی ۵۵۰۰ دلار رسید، درحالی‌که زیرشاخه بیت‌کوین (و رقیب کنونی آن)، بیت‌کوین کش از ۶۰۰ دلار تا ۲۶۰۰ دلار اوج گرفت. در آن زمان تعداد بسیاری از سرمایه‌گذاران بیت‌کوین به سمت بیت‌کوین کش سرازیر شدند و تعداد تبادلات تأیید نشده آن روز به ۱۳۵ هزار رسید. هرچند قیمت بیت‌کوین کش که صعودی عمودی داشت بسرعت افت کرد و متعاقب آن سرمایه‌گذاران دوباره به بیت‌کوین رو آوردند.
 
قیمت بیت‌کوین شروع به بالا رفتن کرد و با خبرهای خوبی که به گوش رسید حرکت‌های قیمت حتی بزرگتر از قبل شد. اما خبر خوب برای بیت‌کوین چه بود؟ گروه مدیریت صندوق‌های تأمینی انگلیس، که بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار در صندوق‌های خود تحت مدیریت دارد، اعلام کرد که از زمان آغاز به کار بازار سهام «سی‌ام‌ای» شروع به تجارت بیت‌کوین خواهند کرد. بلافاصله بعد از این اپلیکیشن پرداخت اسکوئر اعلام کرد خریدوفروش بیت‌کوین را به طور کامل با پلتفرم پرداخت خود یکپارچه‌سازی کرده است. ارزش بازار اسکوئر بعد از اعلام این بیانیه از ۱۵ میلیارد دلار به ۱۶ میلیارد دلار افزایش یافت.
کد مطلب : ۱۳۶۵۰۲
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.