۱

اتحاد ریاض و تل آویو جدی تر از همیشه شد

تاریخ انتشار
شنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۳۴
به گزارش عصر تعادل، با روی کار آمدن محمد بن سلمان به‌عنوان ولیعهد عربستان، سیاست‌های برتری‌جویانه این کشور در منطقه شدت بیشتری گرفته است و روز به روز به تلاش‌های این خاندان برای تغییر معادله‌های قدرت به نفع خودشان در منطقه افزوده می‌شود.
 
اکنون تمایلات هژمونیک آل سعود آنقدر زیاد است که باعث شده حتی از اتحاد با رژیم صهیونیستی هم چشم‌پوشی نکنند. به گزارش «ایران» به نقل از گاردین، ژنرال گدی آینکات رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل در مصاحبه‌ای بی‌سابقه با روزنامه سعودی ایلاف با اشاره به اتحاد اسرائیل با عربستان و افزایش نفوذ درمنطقه گفته است: «با عربستان درباره ایران اتفاق‌ نظر داریم. ما آماده تبادل تجربه با کشورهای میانه‌روی عرب و تبادل اطلاعات امنیتی برا‌ی مقابله با ایران هستیم.»
 
او با اشاره به موضعش درباره حزب‌الله گفت که این کشورقصد درگیری با حزب‌الله ندارد ولی تهدیدهای استراتژیک علیه اسرائیل در آن کشور را قبول نخواهد کرد. رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل، روز پنجشنبه در مصاحبه با روزنامه «ایلاف» گفت که کشورش آماده همکاری با ریاض به منظور مقابله با برنامه‌های ایران برای «کنترل خاورمیانه» است.
 
نشانه‌هایی از تقویت روابط و اتحاد میان رژیم صهیونیستی و آل سعود در شرایطی دیده شده‌اند که دو کشور مناسبات دیپلماتیک ندارند. پیش از این، ژنرال هرتزی هلوی فرمانده ارشد اطلاعاتی اسرائیل، اوایل تابستان سال‌جاری در سخنرانی‌ای با تأکید بر اشتراکات رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی در تقابل با ایران، از «عملگرایی» پادشاه سعودی و حکومت آن کشور در مقابل تهران ستایش کرده بود.
 
 
ژنرال هلوی، رئیس «امان»، رکن اطلاعات ارتش اسرائیل، «اعتدال و عملگرایی» حکومت عربستان سعودی از زمان به قدرت رسیدن ملک سلمان و جدیت سعودی‌ها در یک سال و نیم اخیر در برابر ایران در منطقه را «تحولی مثبت» خوانده بود که به گفته او «فرصت‌های جدیدی خلق کرده است».
 
 
فشار بر رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین
 
 
در شرایطی که از سوی اسرائیل پیام‌های روشنی برای اتحاد با عربستان به گوش می‌رسد، به گزارش ایسنا به نقل از المیادین، رسانه‌ها گزارش دادند که سلمان بن عبدالعزیز پادشاه سعودی بر محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین به‌منظور پذیرش محورها و اصول «معامله قرن» فشار وارد کرده است.
 
 
منابع عالی رتبه در جنبش فتح خاطرنشان کردند که جراد کوشنر، فرستاده ویژه رئیس‌جمهوری امریکا این طرح را به پادشاه عربستان ارائه داد. این طرح شامل چهار بند اصلی می‌شود که عبارتند از: مذاکرات مستقیم میان اسرائیل و فلسطینی‌ها زیر چتر منطقه‌ای و پیشرفت تدریجی به سمت راهکار تشکیل دو کشور و دادن مناطق بیشتری به فلسطینی‌ها در کرانه باختری و اعطای کمک‌های اقتصادی سخاوتمندانه به تشکیلات خودگردان فلسطین.
 
 کمیته امور خارجه درمجلس نمایندگان امریکا با قانونی موافقت کرد که دولت‌ها و افراد خارجی حامی مالی و مادی جنبش حماس را مجازات می‌کند. این قانون که اد رویس، نماینده ایالت کالیفرنیا از آن حمایت کرده است، مشخصاً از قطر به‌دلیل حمایت مالی و نظامی گسترده‌اش از حماس انتقاد می‌کند. این کمیته همچنین با قانونی موافقت کرد که ارائه کمک‌های مالی امریکا به تشکیلات خودگردان را تا زمان اتخاذ گام‌های محکمی جهت توقف خشونت‌ها علیه شهروندان امریکایی و اسرائیلی متوقف می‌کند.
 
 
عربستان سعودی برای پذیرفتن مشروعیت فلسطین سه مشخصه برای عباس تعیین کرده است. نخستین مشخصه، جلوگیری از اقدامات بیشتر است که موجب تقویت پیوند با حماس می‌شود، مگر آنکه حماس مجبور شود به‌صورت کامل روابط خود را با ایران قطع کند. بر اساس مشخصه دوم، عربستانی‌ها هراس و نگرانی شدید خود را به عباس نسبت به وضعیت جنبش فتح در لبنان و اردوگاه‌های لبنان ابراز کرده‌اند.
 
ریاض از عباس خواست تا تضمین‌های واقعی را در این زمینه بدهد که هیچ یک از پایگاه‌های قدرت جنبش فتح و هیچ یک از طیف‌های آن در جهت جانبداری سیاسی یا نظامی از حزب‌الله در صورت تشدید اوضاع برنیاید. شرط سوم این است که ریاض از عباس خواست تا به آغاز تماس‌ها پس از آشتی با غزه و دیدگاه آن گوش دهد و گزارش‌های مفصلی درباره موضع رئیس تشکیلات و نهادهای آن نسبت به روند سازش ارائه دهد. به گزارش ایرنا به نقل از شبکه خبری المیادین، یک مقام اردنی که خواست نامش فاش نشود به پایگاه خبری «میدل ایست آی» از تلاش عربستان برای عادی‌سازی روابطش با رژیم صهیونیستی ابراز نگرانی کرد.
کد مطلب : ۱۳۶۵۰۳
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.