۰
رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی:

رخداد یک زلزله 7 ریشتری در هر 10 سال/تکلیف نماهای سازه‌ای را مشخص کنیم

تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۲۴
رخداد یک زلزله 7 ریشتری در هر 10 سال/تکلیف نماهای سازه‌ای را مشخص کنیم
به گزارش عصر تعادل،دکتر شکرچی‌زاده روز چهارشنبه، اول آذرماه جاری در نشست ارائه یافته‌های علمی تیم تحقیقاتی اعضای مرکز تحقیقات مسکن در خصوص زلزله کرمانشاه با اشاره به جزئیات این زلزله، افزود: این زلزله بخش‌های مهمی از استان کرمانشاه را لرزاند و این زلزله بزرگ‌ترین زمین لرزه‌ای بوده است که ما در این ناحیه از زاگرس انتظار داشتیم.
وی بزرگای این زلزله را 7.3 ذکر کرد و افزود: شتاب‌های این زلزله توسط 102 دستگاه شتاب‌ نگاری ثبت شد.شتاب‌های این زلزله توسط 102 دستگاه شتاب‌ نگاری ثبت شد و در هزار کیلومتر دورتر در استان خراسان شمالی شتاب این زلزله توسط دستگاه‌های شتاب‌نگاری به ثبت رسید.
شکرچی‌زاده با تاکید بر اینکه این زلزله در بخش‌های بزرگی از کشور و کشورهای همسایه احساس شده است، خاطر نشان کرد: بر اساس داده‌های موجود بیش از 100 میلیون نفر این زلزله را احساس کردند و خساراتی را نیز به بار آورد.
رئیس مرکز تحقیقات مسکن، راه و شهرسازی با تاکید بر اینکهزلزله علاوه بر لرزاندن، عملکردهای گذشته ما را در ساخت و ساز آشکار می‌کند؛ زلزله همچنین جلوه‌دهنده توانمندی‌های ما در مقابل زلزله است.  زلزله علاوه بر لرزاندن، عملکردهای گذشته ما را در ساخت و ساز آشکار می‌کند، اظهار کرد: در زمان‌های وقوع زلزله میزان آمادگی ما در مدیریت صحنه و پس از حادثه خود را نشان می‌دهد و به عبارت دیگر زلزله جلوه دهنده توانمندی‌های ما در مقابل زلزله است.
وی با اشاره به حضور تیم تحقیقاتی مرکز تحقیقات مسکن، راه و شهرسازی در منطقه زلزله‌زده استان کرمانشاه یادآور شد: با حکم وزیر راه در ساعات اولیه پس از زلزله نیروهای این مرکز تحقیقات به منطقه زلزله‌زده اعزام شدند و با حضور خود اقدام به مطالعه و بررسی رفتارهای ساختمان‌های جدید الاحداث و بویژه بیمارستان‌ها کردند.
شکرچی‌زاده با تاکید بر اینکه اظهار نظر قطعی در این زمینه نیاز به مطالعات بیشتر دارد که در هفته‌های آینده اعلام می‌شود، ادامه داد: بر اساس تحقیقات، رفتارهای متفاوتی از ساختمان‌های مسکن مهر و سایر سازه‌ها مشاهده کردیم، چرا که شتاب زلزله نسبت مستقیمی بر نیروهای وارد شده بر ساختمان دارد.
وی با تاکید بر اینکه در دو شهر اسلام آباد و سرپل ذهاب دو نوع متفاوت شتاب احساس شده است، توضیح داد: در سر پل ذهاب شتاب زلزله به میزان 68 صدم جی در مدت 11 ثانیه احساس شد و در شهر اسلام آباد نیز حداکثر شتاب 12 صدم جی بوده است که در مدت طولانی احساس شد.
وی اضافه کرد:  مطالعات ما نشان داد که سازه‌ها بر روی زمین‌های سست و باتلاقی احداث شده، که هیچگونه اقداماتی برای زیرسازی سازه‌ها انجام نشده بود.مطالعات ما نشان داد که سازه‌ها بر روی زمین‌های سست و باتلاقی احداث شده، که هیچگونه اقداماتی برای زیرسازی سازه‌ها انجام نشده بود.
شکرچی زاده با تاکید بر اهمیت نحوه اجرای سازه و میزان رعایت دستورالعمل و میزان کیفیت مصالح سازه، خاطر نشان کرد: این پارامترها عناصر تعیین‌ کننده برای سازه‌ها هستند، به گونه‌ای که در برخی موارد شاهد بودیم بعضی از سازه‌ها تخریب نسبی داشته‌اند.
رئیس مرکز تحقیقات مسکن با اشاره به وضعیت دیوارها و نماها در زلزله کرمانشاه، خاطر نشان کرد: بررسی ما نشان داد که در این زلزله اسکلت‌های سازه جایگاه مناسبی نداشتند و بسیاری از نماهای سازه فرو ریخت. از این رو ما باید تکلیف خودمان را با این المان‌های غیرسازه‌ای روشن کنیم.بررسی ما نشان داد در این زلزله اسکلت‌های سازه جایگاه مناسبی نداشتند و بسیاری از نماهای سازه فرو ریخت؛ از این رو ما باید تکلیف خودمان را با این المان‌های غیرسازه‌ای روشن کنیم.
شکرچی‌زاده با بیان اینکه این وضعیت در زلزله‌هایی مانند زلزله بجنورد مشاهده شده است، ادامه داد: ما باید به طور جدی بر نحوه اجرای آئین‌نامه‌ها توجه کنیم.
وی همچنین به وضعیت دستگاه‌های شتاب‌نگاری در کشور اشاره کرد و گفت: این دستگاه‌ها در زلزله‌های اخیر نشان داد که سرمایه‌ای ملی و دارای ارزشی بالا هستند، چرا که علاوه بر اطلاعات شتاب نگاری داده‌های دقیقی از زلزله‌ها به ما ارائه می‌کنند و از این رو  تقویت و به‌روز رسانی این دستگاه‌ها ضرورتی تام برای کشور دارد.تقویت و به‌روز رسانی دستگاه‌های شتاب‌نگاری ضرورتی تام برای کشور دارد.
شکرچی‌زاده با تاکید بر اینکه هر 10 سال یک بار یک زلزله بیش از 7 در کشور رخ می‌دهد، اظهار کرد: این زلزله‌ها معمولا در شهرهایی که جمعیت کمی دارند به ثبت می‌رسد؛ ولی اگر در کلان شهرهایی مثل تهران، تبریز و مشهد رخ دهند ریسک آن‌ها به مراتب بیشتر خواهد بود؛ به گونه‌ای که شاهد فجایعی فراتر از مرزها خواهیم بود.
هر 10 سال یک بار یک زلزله بیش از 7 در کشور رخ می‌دهد.
وی در ادامه به وضعیت بیمارستان‌های این منطقه اشاره کرد و افزود: بر اساس تقسیم‌بندی‌های آئین‌نامه 2800 بیمارستان‌ها، سازه‌های با اهمیتی هستند که نباید در زلزله‌ها کاربری خود را تغییر دهندبیمارستان‌ها، سازه‌های با اهمیتی هستند که نباید در زلزله‌ها کاربری خود را تغییر دهند و این در حالی است که در زلزله اخیر کرمانشاه متاسفانه بیمارستان‌های کل منطقه در همه شهرها آسیب دیدند، به گونه‌ای که در بهره‌برداری مستمر از آن‌ها خلل ایجاد شد.
به گفته وی در یکی از بیمارستان‌ها به دلیل افتادن یک دیوار و قطعی برق استفاده از بیمارستان غیر ممکن شد.
شکرچی زاده اضافه کرد: به منظور ارزیابی دقیقتر بیمارستان با وزارت بهداشت مذاکراتی انجام دادیم.
وی همچنین تاکید کرد: ما راهی جز رعایت کردن استانداردها و آئین‌نامه‌ها نداریم؛ از این رو آئین نامه 2800 باید به عنوان میثاق ملی مورد توجه قرار گیردآئین نامه 2800 باید به عنوان میثاق ملی مورد توجه قرار گیرد..
کد مطلب : ۱۳۶۷۲۸
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.