۰

کلاهبرداری اینترنتی 17 درصد مجموع جرائم سایبری در استان کرمان

تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۵۴
به گزارش عصر تعادل، سرهنگ «امین یادگارنژاد» گفت: در هفت ماهه نخست امسال 17 درصد مجموع جرائم سایبری استان کرمان مربوط به کلاهبرداری اینترنتی است، در حالی که این آمار در مدت زمان مشابه سال قبل 16 درصد بوده است و این موضوع حاکی از افزایش کلاهبرداری اینترنتی  در سطح استان به میزان یک درصد است.

وی در خصوص کلاهبرداری از طریق فروش کالا در سایت‌های پرفروش افزود: در سال‌های اخیر فضای مجازی در دنیا و ایران رشد کرده است و برخی از شرکت‌ها با هدف فروش خدمات و کالا اقدام به بارگذاری یک سری صفحات کرده‌اند.

یادگارنژاد تصریح کرد: این امر موجب افزایش گرایش جامعه به خریدهای اینترنتی نسبت به خریدهای سنتی شده است، در حالی که بسیاری از سایت‌ها و کانال‌های فعال در امر خرید و فروش فاقد مجوزهای لازمه می‌باشند و در نهایت منتج به دو اتفاق می‌شود یا محصول ارسالی با محصول سفارش داده شده مطابقت نداشته یا اینکه اصلاٌ محصولی برای سفارش دهنده ارسال نمی‌شود.

وی به شهروندان توصیه کرد: پیش از این که خریدی انجام دهید، آدرس و شماره تلفن واقعی فروشنده اینترنتی را بررسی کنید و نسبت به صحت آن اطمینان حاصل کنید، به این منظور اگر بعداً برای شما سوالی پیش بیاید یا به مشکلی برخورد کنید، آدرس و شماره تلفن فروشنده در دست شما است و می‌توانید به آنها مراجعه کنید.

رئیس پلیس «فتا»ی استان کرمان با بیان این‌که رضایت در خرید اینترنتی شرط است، اظهار کرد: شرایط و ویژگی‌ها را به دقت بررسی کنید، هر نوع اطلاعات ثبت شده که مربوط به این معامله است و شامل تمامی نامه‌های الکترونیک ارسالی به فروشنده و دریافتی از فروشنده است را ذخیره کرده و حتی از آنها پرینت بگیرید.

وی ادامه داد: به صورت روزانه و مستمر حساب‌های خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید تمامی برداشت‌های پول از حساب مطابق نظر خودتان صورت گرفته است‌.

یادگارنژاد در خصوص یکی دیگر از کلاهبرداری ها که از طریق تماس تلفنی و یا ارسال پیامک صورت می گیرد، اشاره و افزود: در این نوع کلاهبرداری، فردی ناشناس  با شما تماس گرفته و خود را از مجریان برنامه رادیوئی معرفی کرده و اذعان می دارد که شما برنده خوش شانس مسابقه ما شده‌اید و به همین مناسبت از سوی برنامه جایزه‌ای با عناوین مختلف به شما تعلق گرفته است، لذا از شما می خواهد برای واریز مبلغ جایزه کنار دستگاه خودپرداز رفته و با فریب دادن شما، رمز  دوم حساب بانکی شما  را فعال و اقدام به برداشت از حساب می‌کند.

وی در این خصوص توصیه کرد: به پیامک‌هایی که به شیوه های مختلف مثل اعلام برنده شدن در مسابقات و قرعه کشی ها، سفرهای زیارتی و مواردی از این قبیل، اطلاعات شما نظیر اطلاعات کارت بانکی شما را درخواست می‌کند، اعتماد نکرده و به آنها پاسخ ندهید.

رئیس پلیس فتا استان ادامه داد: صحت و سقم پیامک‌های دریافتی در خصوص برنده شدن در قرعه کشی شرکت و موسسات را از طریق سایت معتبر آنها و یا شماره تماس موسسات، مورد بررسی قرار دهید.

سرهنگ یادگارنژاد در خصوص جرایم مالی در فضای مجازی یادآور شد: با توجه به این‌که خرید از فروشگاه‌های اینترنتی افزایش یافته است اما مردم در این زمینه هوشیاری به خرج نمی‌دهند و زمینه کلاهبرداری‌ها را فراهم می‌کنند.
کد مطلب : ۱۳۶۷۵۸
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.