۰

انتظار ایران از اروپا در رابطه با تروریست ها

تاریخ انتشار
يکشنبه ۵ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۲۴
به گزارش عصر تعادل، یانوش لواندوفسکی رئیس کمیته روابط با ایران پارلمان اتحادیه اروپا عصر امروز با عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور در محل این وزارتخانه دیدار و گفت‌وگو کرد.

عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور در این دیدار ضمن خیر مقدم به هیات پارلمانی اتحادیه اروپا و تشکر از ابراز همدردی هیات اروپایی نسبت به جان باختن تعدادی از هموطنانمان در زلزله غرب کشور اظهار داشت: قدرت این زلزله 7.3 ریشتر بود که 1960 روستا و 7 شهر را تحت تاثیر قرار داد، با توجه به گستردگی حوزه جغرافیایی این زلزله تلفات ما هم در حوزه های مالی و انسانی بالا بود اما با آمادگی که در ستاد مدیریت بحران ما وجود دارد توانستیم ظرف کم تر از 15 ساعت 7 هزار 800 نفر را کم مجروح شده بودند از منطقه زلزله زده به مراکز درمانی منتقل کنیم.

رحمانی فضلی اضافه کرد: در مرحله نخست نیز تعداد 50 بالگرد عملیات امداد رسانی را انجام دادند و 2 هزار و 700 نفر را از زیر آوارها بیرون آوردیم و با توجه به اینکه زلزله شب اتفاق افتاده بود امکان پرواز بالگردها وجود نداشت و مجبور شدیم این عملیات را از اولین دقایق طلوع صبح شروع کنیم، در طول شب خود مردم، ارتش و سپاه که در منطقه بودند تحت فرماندهی ستاد مدیریت بحران نقش خود را به خوبی ایفا کردند.

وی با بیان اینکه باید بیش از 40 هزار واحد مسکونی را بازسازی و تعمیر کنیم، اظهارداشت: امیدواریم ظرف یک ماه اسکان موقت را ساماندهی کنیم همچنین کم تر از یکسال برای همه این مردم مسکن خواهیم ساخت.

وزیر کشور درباره روند اجرای برجام گفت: از عملکرد و موضع گیری های اروپا در این زمینه راضی هستیم، همچنین به این قراردادی که بین ایران و جامعه بین الملل منعقد شده است معتقدیم.

رحمانی فضلی تصریح کرد: برجام را قراردادی بین‌المللی می دانیم نه دوجانبه یا چندجانبه که با کنار رفتن یک کشور این قرارداد لغو شود.

وی با بیان اینکه کسانی که این قرارداد را در یک نهاد بین المللی یعنی شورای امنیت سازمان ملل امضا کرده اند در معرض قضاوت افکار عمومی دنیا هستند، گفت: طرف های مقابل باید به تعهدات خودشان عمل کنند.

وزیر کشور با تاکید بر اینکه ما به صورت اعتقادی و قلبی به موضوع استفاده از سلاح هسته ای در امور نظامی معتقد نیستیم، افزود: این مسئله فتوای شرعی رهبر ما است.

رحمانی فضلی ادامه داد: استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای در چهارچوب پروتکل ها و قوانین آژانس حق همه ملت ها است و ما هم باید از این حق برخوردار باشیم لذا هیچگونه انحرافی هم از این مقررات نخواهیم داشت.

وی بیان کرد: بهانه های آمریکا سیاسی است چطور ممکن است دولت قبلی مشتاقانه به دنبال این توافق بوده و اکنون دولت جدید مخالف آن باشد، چه اتفاقی جز تغییر دولت ها افتاده است؟

وزیر کشور خاطرنشان کرد: توافق و قراردادها یک میثاق بین المللی است که همه باید به آن پایبند باشیم و ما از همراهی و موضع گیری های اروپا در این زمینه تشکر می کنیم.

رحمانی فضلی مواجه ایران با موضوع مهاجرت را یکی از مسائل مهمی عنوان کرد و گفت: موقعیت ژئوپلیتیکی ایران به گونه ای است که ما با مسائل و موضوعات مهمی مواجه هستیم، تروریست از جمله موضوعاتی است که ما سالها با آن رو به رو هستیم.

وی افزود: ایران خود قربانی تروریست بوده و هست، در همین زمینه سران کشورمان با ترورهایی که توسط منافقین انجام شده به شهادت رسیدند، برخی منافقین که اکنون در برخی از کشورهای اروپایی هستند جزء تروریست های بسیار خطرناک اند و انتظار ما این است که اروپا در رابطه با این تروریست ها موضع محکم تر و قوی تری اتخاذ کند.
وزیر کشور تاکید کرد: طالبان، القاعده و داعش و سایر گروه هایی که تحت عنوان گروه های اسلامی اقدامات تروریستی می کنند مورد حمایت قدرت های خارج از منطقه هستند، این ها اعتقادی به اسلام اصیل و ناب ندارند، اسلام این گروه ها اسلام انحرافی است و از جهل و فقر و عقب افتادگی این کشورها و مردم استفاده می کنند.

رحمانی فضلی افزود: نتیجه نهایی این گروه های تروریستی برای کشورهای منطقه مرگ و وحشت و نابودی و منهدم شدن تمدن ها است، ما وظیفه خود می دانیم در صورت درخواست قانونی دولت ها از ملت ها در حوزه های مستشاری، سیاسی، دارویی و غذایی و ... حمایت کنیم.

وی گفت: علی رغم ناامنی هایی که در مرزهای عراق و افغانستان و پاکستان مواجه بودیم ایران کشوری امن و کاملا حفاظت شده است.

وزیر کشور با بیان اینکه ایران بیش از 35 سال با موضوع مهاجرت رو به رو است از وجود 940 هزار مهاجر قانونی در کشور خبر داد و اظهارداشت: حدود 1.5 میلیون مهاجر غیرقانونی در کشورمان وجود دارند که تحت مدیریت و کنترل کامل هستند، همه این مهاجرین مانند خانواده های ایرانی در حال زندگی هستند، هرچند که به راحتی می توانیم این افراد را از کشورمان خارج کنیم اما از وضع کشور افغانستان از جمله ناامنی، فقر و توسعه نیافتگی آن با خبر هستیم لذا این افراد برای داشتن یک زندگی خوب به ما پناه آوردند، اکنون نیز در حال مذاکره با دولت افغانستان و سازمان ملل هستیم که مهاجرین غیرقانونی را به صورت قانونی ساماندهی کنیم.

رحمانی فضلی گفت: بیش از 420 هزار دانش آموز از مهاجرین در مدارس ایران در حال تحصیل هستند، همچنین بیش از 14 هزار نفر از این مهاجرین از دانشگاه های ایران فارغ التحصیل شدند. هنگام ورود این افراد به داخل ایران تنها 10 درصدشان با سواد بودند درحالی که اکنون 66 درصد آنها با سواد هستند.

وی افزود: بهترین راه ساماندهی مهاجرین برگشت داوطلبانه این افراد به افغانستان است، با توجه به وضعیت افغانستان که شرایط بسیار نامناسبی دارد این کار بر عهده جامعه جهانی است که کمک کنند این مهاجران به افغانستان برگردند تا شغل، بهداشت و اسکان مناسبی هنگام بازگشتشان داشته باشند.

وزیر کشور گفت: شما در اروپا در سال گذشته و جاری با مشکلاتی در زمینه مهاجرین مواجه شدید اما ایران 35 سال با این مشکل مواجه است که انتظار داریم کمک شود تا هر که در وطن و خانه خود زندگی کند، اگر این اتفاق نیافتد این ها می توانند برای تمام کشورها مشکل ایجاد کنند.

رحمانی فضلی تاکید کرد: کمک چندانی به ایران در بحث مهاجرین نمی شود تنها سازمان ملل کمک های بسیار ناچیز در ایران در حوزه آموزش و بهداشت فقط برای پناهندگان قانونی دارد.

وی با بیان اینکه مواد مخدر بلای انسانی جهانی است، اظهارداشت: مواد مخدر برای یک عده ای محل کسب ثروت، درآمد و تجارت و برای عده ای دیگر موجب هلاکت و بدبختی شده است.

وزیر کشور با بیان اینکه متاسفانه ایران در کنار کشوری قرار گرفته که اولین تولید کننده مواد مخدر است، گفت: متاسفانه اقدام عملى مناسبی از طریق جامعه بین المللی در مبارزه با قاچاق مواد مخدر صورت نمی گیرد.

رحمانی فضلی ادامه داد: طبق آمار سازمان ملل 9 هزار تن تریاک در سال جاری در افغانستان تولید خواهد شد درحالی که این آمار در سال گذشته 4 هزار 600 تن بوده و در سال جاری 90 درصد افزایش داشته است.

وی تاکید کرد: ایران سال گذشته 750 تن مواد مخدر را در مبارزه با قاچاقچیان کشف و منهدم کرد.

وزیر کشور تصریح کرد: حدود 4 هزار نفر از نیروهای ایرانی در مبارزه با مواد مخدر شهید شدند و بیش از 2 برابر این آمار مجروح و زخمی و معلول داریم.

رحمانی فضلی گفت: مواد مخدر تجارت مشخصی دارد وقتی هروئین در افغانستان کیلویی 4 میلیون تومان به بفروش می رسد و قیمت آن در اروپا به 10 برابر می رسد به خاطر بازاری است که در آنجا وجود دارد، فرآیند این تولید و تجارت کاملا از کشت در مزرعه تا داخل بانکهای اروپایی و سایر کشورها مشخص است لذا ما اگر بخواهیم برنامه جدی داشته باشیم باید این موضوع را جهانی ببینیم و از مزرعه تا داخل بانکها نظارت داشته باشیم.

وی ادامه داد: 50 تا 60 میلیارد دلار چیزی نیست که بیرون از شبکه بانکها جا به جا شود بنابراین این سیستم پولشویی که متعقدیم وجود دارد پس چرا این پولها را نمی بینند.

وزیر کشور تاکید کرد: هیچ کشوری به ایران در امر مبارزه با مواد مخدر کمک نکرده است حتی زمانی که می خواستیم سگ های مواد یاب و دستگاه ای ایکس ری خریداری کنیم به خاطر تحریم هایی که اروپا و آمریکا داشتند نمی گذاشتند این محصولات وارد ایران شود.
رحمانی فضلی خاطرنشان کرد: اگر واقعا اراده ای برای مبارزه با مواد مخدر وجود دارد بارها در سازمان ملل، مجامع بین المللی و نشست های دوجانبه و چندجانبه اعلام کرده ایم که ایران از سر مزرعه تا همکاری های منطقه ای بین کشورهایی که مسیر و مبدا و مقصد انتقال مواد مخدر هستند و همچنین در زمینه نظام پول شویی و هر جای دیگر در امر مبارزه با مواد مخدر آماده همکاری است.

وی بیان کرد: در 4 سال گذشته متاسفانه تروریستها و قاچاقچیان مواد مخدر با یکدیگر پیوند خورده اند و مواد مخدر محل تامین مالی تروریست ها شده است لذا اگر دنیایی توام با صلح، آزادی و برابری و عدالت می خواهیم باید همه ما برای آن برنامه ریزی کرده و اقدام کنیم.

وزیر کشور یادآور شد: امیدواریم این همکاری های پارلمانی منجر به تصمیمات منسجم و قوی در جهت همکاری بین کشورها برای زندگی توام با صلح و آزادی و عدالت شود.

یانوش لواندوفسکی رئیس کمیته روابط با ایران پارلمان اتحادیه اروپا نیز در این دیدار طی سخنانی ضمن عرض تسلیت به ملت ایران بابت زلزله اخیر در کرمانشاه گفت: از مدیریت بحران و امدادرسانی و کمک به زلزله زدگان بسیار خرسند شدم. دولت ایران کمک رسانی خوبی و واکنش مناسبی نسبت به مدیریت زلزله زدگان داشت.

وی در ادامه افزود: اروپا در زمینه هسته ای فارغ از هرگونه تحولاتی که در آمریکا اتفاق بیافتد و یا هر تصمیمی که رئیس جمهور آن کشور بگیرد، همراه ایران است.

رئیس کمیته روابط با ایران پارلمان اتحادیه اروپا تصریح کرد: اروپا حمایت کامل خود را از توافق هسته ای اعلام می کند و همچنین بر پایبندی کامل ایران به توافق هسته ای تاکید می کند و این موضوع را صریحا اعلام کرده است.

لواندوفسکی تاکید کرد: قطعا مذاکره مجددی درباره برجام صورت نخواهد گرفت.
کد مطلب : ۱۳۶۹۸۳
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.