۰

اعطای گرنت به 3 طرح برتر جشنواره دانشمندان برتر

تاریخ انتشار
سه شنبه ۷ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۰۸
به گزارش عصر تعادل، نصرت‌الله ضرغام در نشست خبری امروز با اشاره به برگزاری این جشنواره در روز چهارشنبه، 8 آذر ماه افزود: در این جشنواره 420 طرح ثبت نام شد که از این تعداد، 319 طرح اطلاعات آن‌ها تکمیل شد که از این تعداد 39 ایده در مرحله اول انتخاب شدند.
رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران با بیان اینکه در مرحله دوم از 39 ایده، 20 ایده به عنوان ایده‌های برتر این جشنواره انتخاب شدند، اضافه کرد: در روز برگزاری این جشنواره که در تالار علامه امینی دانشگاه تهران برگزار می‌شود، صاحبان 20 ایده برتر، طرح‌های خود را به صورت شفاهی ارائه می‌دهند.
وی اضافه کرد: از این تعداد 3 ایده برتر که قابلیت تبدیل شدن به فناوری و تولید دارند،‌ به عنوان طرح‌های برگزیده معرفی می‌شوند.
ضرغام اضافه کرد: به ایده اول مبلغ 30 میلیون تومان،‌ ایده دوم 20 میلیون تومان و ایده سوم 10 میلیون تومان گرنت برای تقدیر ایده فناوری اعطا می‌شود.
به گفته وی، طرح‌های پذیرفته شده در رشته‌های ریاضی و کامپیوتر،‌ فیزیک، شیمی و زمین شناسی است.
جایگاه صندوق حمایت از پژوهشگران در دنیا
ضرغام با اشاره به جایگاه صندوق حمایت از پژوهشگران در پایگاه‌های بین المللی گفت: بر اساس گزارش تامسون رویترز، این صندوق دارای رتبه اول در حمایت از پژوهش و تولید علم در کشور است.
وی حمایت همه جانبه از ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل علمی کشور را از اهداف این صندوق نام برد و افزود: بر اساس پیش‌بینی‌ها 10 سال گذشته به عنوان "بیداری علمی در آسیا" نامگذاری شد که پرچمداران آن چین و کره جنوبی بوده‌اند، به گونه‌ای که رشد سرمایه‌گذاری چین در تحقیق و توسعه معادل یک سوم رشد جهانی بودجه تحقیق و توسعه و معادل مجموع رشد سرمایه‌گذاری آمریکا در کشورهای اتحادیه اروپا بوده است.
رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران با اشاره به وضعیت ایران در حوزه تحقیق و توسعه، اظهار کرد: در برنامه سوم توسعه ملی کشور، میزان بودجه تحقیقات معادل یک و نیم درصد از تولید ناخالص ملی تعیین و حدود 71 صدم درصد آن محقق شد و این میزان در برنامه‌های بعدی توسعه علی‌رغم افزایش سهم بودجه تحقیقات از تولید ناخالص ملی به نیم درصد نیز نرسید.
حمایت صندوق از پژوهش و فناوری
ضرغام تعداد پروژه‌های تحقیقاتی دریافتی از سوی این صندوق در سال 94 را هزار و 627 پروژه عنوان کرد که این میزان در سال 95 به 3 هزار و 431 پروژه افزایش داشته و ادامه داد: تعداد پروژه‌های تحقیقاتی مصوب این صندوق از 717 پروژه در سال 94 به هزار و 102 پروژه در سال 95 افزایش داشته است.
وی تعداد پروژه‌های خاتمه یافته این صندوق را در سال 94 ،‌ 264 و در سال 95، تعداد 326 طرح عنوان و اظهار کرد: در سال 94، 6 سقف اختراع با حمایت این صندوق صورت گرفت که این تعداد در سال 95 به 13 اختراع افزایش یافت.
رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران با تاکید بر اینکه تا سال 94 تعداد 36 درخواست برای دریافت کرسی‌های پژوهشی به این صندوق ارسال شده است، اضافه کرد: 12 کرسی مصوب شده، ضمن آنکه تاکنون 57 کرسی پژوهشی و یک کرسی جوانان به محققان حوزه‌های علمی اعطا شده است.
وی تعداد گرنت‌های مصوب این صندوق در سال 95 را 22 گرنت عنوان کرد و ادامه داد: در سال 95 نیز از 95 مقاله چاپ شده ISI،  تعداد 10 مقاله چاپ شده پژوهشی و 34 مقاله تعهد شده حمایت شد و در مجموع 94 گرنت پژوهشی به محققان و دانشمندان اعطا شده است.
ضرغام به بیان روند اجرای طرح‌های پژوهشی صندوق حمایت از پژوهشگران اشاره کرد و یادآور شد: در سال 94 تعداد 1627 طرح دریافت شد که از این تعداد 717 مورد مصوب و 264 طرح خاتمه یافته و در سال 95 نیز 3431 طرح مصوب و از این تعداد 1102 طرح مصوب شد. از تعداد 1102 طرح مصوب در سال 95 تعداد 326 طرح خاتمه یافته است.
به گفته وی با حمایت صندوق حمایت از پژوهشگران در سال 95 از 711 طرح در قالب رساله‌های دکتری حمایت شد که در قالب 6 تفاهم‌نامه تعداد 102 رساله تصویب شد، ضمن آنکه در زمینه طرح‌های پسا دکتری نیز در سال 94 تعداد 166 طرح دریافت و از این تعداد 101 طرح مصوب شد. در سال 95 تعداد طرح‌های ارسال‌شده 384 مورد بوده که از این تعداد 204 طرح مصوب شده است.
حمایت از اختراعات در دستور کار صندوق حمایت از پژوهشگران
رییس صندوق حمایت از پژوهشگران حمایت متوازن از پژوهشگران، فناوران و مخترعان را از برنامه‌های این صندوق نام برد و گفت: بر اساس آمارهای آخرین جلسه کمیته تخصصی این صندوق، سهم پژوهشگران و فناوران استان تهران معادل 74 درصد سهم پژوهشگران و فناوران سایر استان‌ها بوده است؛ ضمن آنکه 24 درصد از طرح‌های پژوهشی مصوب مربوط به اساتید با مرتبه علمی استاد، 26 درصد مربوط به دانشیاران و 50 درصد مربوط به استادیاران دانشگاه‌ها و مراکز علمی و تحقیقاتی کشور می‌شود. 
وی با اشاره به حمایت‌های صندوق حمایت از پژوهشگران از ثبت اختراعات، افزود: در سال 95 تعداد 181 اختراع برای ثبت بین‌الملل به این صندوق ارسال شد که از این تعداد 46 طرح مصوب و 28 طرح در حال بررسی است. تعداد اختراعات ارسال‌شده در سال 94 بالغ بر 90 طرح بوده که از این تعداد 38 طرح مصوب شده است.  
ضرغام ادامه داد: از سال 86 تا 6 ماهه اول سال جاری تعداد 1072 اختراع برای دریافت حمایت این صندوق برای ثبت در خارج کشور ارسال شده است که از این تعداد 324 اختراع مصوب، 726 طرح رد شده و 22 اختراع در مرحله داوری قرار دارد.
به گفته این مقام مسوول با توجه به گسترش فعالیت‌های کارگروه ثبت اختراع صندوق و افزایش کارگزاری‌های آن در سال 95، تمام طرح‌های ارسالی به USPTO بدون اصلاحات و در مرحله اول دارای حق ثبت اختراع شدند و 24.8 درصد از پتنت‌های ایرانی ثبت شده در USPTO از سوی صندوق حمایت از پژوهشگران حمایت شده است.
کد مطلب : ۱۳۷۰۹۶
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.