۰

​ سیاست های عربستان، ایران را تقویت کرده

تاریخ انتشار
سه شنبه ۷ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۲۰:۱۸
به گزارش عصر تعادل، موسسه تحلیلی «سوفان» در مطلبی پیرامون اقدام‌های اشتباه عربستان سعودی در سیاست خارجی نوشت: تلاش‌های عربستان سعودی در مواجهه با نفوذ ایران در خاورمیانه اثر معکوس داشته است.

سوفان در ابتدای گزارش خود نوشته است: «با وجود آنکه عربستان سعودی در مسئله ایران از کاخ سفید چک سفید امضا دارد، اما نه تنها نتوانسته با نفوذ ایران در خاورمیانه مقابله کند، بلکه در عمل حتی آن را تقویت کرده است.»

این وبگاه نوشته است که پافشاری عربستان سعودی بر مخالفت با ایران در هر موضوع منطقه‌ای باعث شده که بسیاری از ایرانیان طبقه متوسط ملی گراتر شده و مخالف واشنگتن و ریاض باشند.

بر این اساس، در حالی‌که عربستان در ظاهر متعهد به مبارزه با تروریسم است، اما سیاست فرقه‌گرایانه این کشور راهبردهای ضد تروریستی و اعتبار نخستین نشست ائتلاف نظامی مبارزه با تروریسم کشورهای اسلامی که در 26 نوامبر در این کشور برگزار شد را تهدید می‌‌کند.

واشنگتن نیز در این نبرد قومیتی با متحد شدن با یک طرف، برخلاف راهبرد اعلام شده ضدتروریستی خود عمل می‌کند.

این موسسه در خاتمه نوشته است: موضع ایران در منطقه اکنون در مقایسه با دو سال قبل تقریبا در هر عرصه‌ای که عربستان سعودی تلاش داشته به صورت مستقیم و غیرمستقیم در مورد آن‌ اعمال فشار کند، تقویت شده است.

 در عین حال، واشنگتن با اتحاد با یک طرف در نبردی فرقه‌ای که ریشه درگیری‌هایی است که در قرن جاری به ویرانی عراق، سوریه و یمن منجر شده و در چند دهه گذشته لبنان را ویران کرده، بر خلاف راهبرد اعلامی‌اش علیه تروریسم، عمل می‌کند.
کد مطلب : ۱۳۷۱۲۲
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.