۰

تعرفه جدید اینترنت ثابت از زبان وزیر ارتباطات

تاریخ انتشار
پنجشنبه ۹ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۰۷:۱۷
به گزارش عصر تعادل،وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر آماده بودن زیرساخت‌های فنی رجیستری از اجرای فاز دوم آن برای محصولات اپل خبر داد. وی همچنین تفاوت تعرفه‌های جدید اینترنت ثابت را تضمین سرعت توسط اپراتورها و کاهش قیمت اعلام کرد و گفت: بزرگترین اپراتور اینترنت ثابت برای سرعت 16 مگ، 210 گیگابایت حجم قرار داده است.

 محمدجواد آذری جهرمی، در گفت‌وگوی ویژه خبری با اشاره به جزئیات طرح رجیستری اظهار کرد: موضوع ثبت گوشی همراه یکی از موضوعاتی است که از سال 84 در کشور مطرح شد. وقتی گوشی قاچاق مطرح می‌شود، نظارت بر سلامت از بین می‌رود، کسب و کار نامشروع، در کشور شکل می‌گیرد که باعث درآمد غیرشفاف می‌شود، همچنین درآمدهای کشور از بین می‌رود.

وی با بیان اینکه وزارت ارتباطات مجری سیاست‌های فنی رجیستری است، افزود: البته ابداع این روش در کشورهای دیگر بوده است، اما خلاقیت‌هایی برای اینکه این روش به وسیله قاچاقچیان دور زده نشود، برعهده وزارت ارتباطات است.  همچنین با حضور ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، گمرک، وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت ارتباطات کمیته‌ای برای این موضوع تشکیل شده و جلساتی داشته‌ایم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات  در ادامه با اشاره به قاچاقچیانی که اقدام به واردات تجهیزات از مبادی غیررسمی می‌کنند، گفت: شبکه قاچاق، واردکنندگان و توزیع‌کنندگان غیررسمی  گوشی و تجهیزات چارچوب مشخصی دارند، اما اینکه بتوان آنها را ردگیری کرد، اهمیت دارد و تا زمانی که قانون درست نباشد، آنها می‌توانند از مبادی غیرقانونی گوشی وارد کنند. همانطور که در حال حاضر تنها 5 درصد گوشی‌ها از مجاری رسمی وارد می‌شود.

جهرمی با بیان اینکه توزیع‌کنندگانی که واردات رسمی گوشی را برعهده دارند نیز گاهی از قاچاق استفاده می‌کنند، افزود: زمانی که مقررات به خوبی اعمال نمی‌شود، این اتفاق می‌افتد و اثبات آن نیز دشوار است. یک فروشنده گوشی در نقطه نهایی نیز بررسی نمی‌کند که گوشی از مبادی رسمی و یا غیررسمی وارد شده است.

تعلل در رجیستری برای جلوگیری از اختلال در زندگی مردم بود

وی با اشاره به تعلل در اجرای رجیستری اظهار کرد: در حال حاضر بیش از 100 میلیون گوشی در دست مردم وجود دارد،  آنچه ما را به تامل وا داشت این بود که زندگی مردم دچار اختلال نشود. به همین دلیل همه حواشی را بررسی کرده و ابتدا نیز با یک مدل رجیستری را آغاز کردیم و از 14 آذر نیز تمامی مدل‌های ساخته شده توسط شرکت اپل مشمول طرح رجیستری خواهند شد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به اینکه درخصوص مشکلات مربوط به افزایش قیمت گوشی‌ها کدام نهاد پاسخگو است، بیان کرد: سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان از لحاظ قانونی در کالاهایی که برایش مشخص شده ورود می‌کند. البته اینطور نیست که ما نیز نسبت به این مساله بی‌تفاوت باشیم.

جهرمی خاطرنشان کرد: طی جلساتی که با وزارت صنت داشتیم، بررسی کردیم که واردکنندگان و تولیدکنندگان گوشی مشکلی نداشته و تا دچار کمبود در حوزه تلفن همراه نشویم و انحصاری نیز در واردات ایجاد نشود. همچنین یکی از مباحث بهره‌گیری از ظرفیت فروشگاه‌های آنلاین بود تا با توجه به مجوز واردات و نمایندگی آنها، کنترل بازار را در دست بگیریم، زیرا همزمان با اجرای رجیستری کالای مغازه‌ها با افزایش حبابی قیمت مواجه شده بود.

وی با بیان اینکه فاز اول رجیستری این بود که گوشی‌هایی که از طریق رسمی وارد شده‌اند ثبت شناسه شوند، افزود: 5 درصد گوشی وارد شده از مبادی رسمی همان ابتدا ثبت شناسه شده و با فاز اول نیز 95 درصد دیگرپایش شدند.  در فاز دوم اعمال مقررات مرحله‌ای برای محصولات اپل آغاز می‌شود که احتمالا این روند بیشتر از 45 روز طول نمی‌کشد.

ارسال پیامک برای گوشی‌هایی که از مبادی غیررسمی وارد شده‌اند

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه گوشی‌هایی که تا پیش از 14 آذر خریده شده باشند، مشکلی ندارند ادامه داد: از 14 آذر که وارد شبکه می‌شوند باید در گمرک ثبت شده باشند. اگر گوشی از مجاری رسمی وارد نشده باشد، پیامکی برای فرد ارسال می‌شود مبنی بر اینکه 30 روز فرصت دارند تا گوشی خود را ثبت کنند. این گوشی‌ها تا 30 روز کار می‌کنند و در نهایت بعد از آن غیرفعال خواهند شد.

جهرمی با بیان اینکه گمرک می‌گوید اگر گوشی از مجاری رسمی وارد نشده باشد، ثبت نمی‌شود،گفت: در مراکز خرید یک کد فعال‌سازی به همه گوشی‌ها الصاق شده است. مردم توجه داشته باشند تحت هیچ شرایطی گوشی ثبت نشده نخرند.زیرا این گوشی‌ها کار نخواهند کرد. در حال حاضر نیز بسته‌های آموزشی برای موضوع رجیستری در حال پخش است تا مردم بدانند چطور اصالت گوشی را بررسی کنند.

شناسایی رفتار کاربر خانگی برای مدل غیرحجمی

وی با اشاره به موضوع تغییر مدل اینترنت ثابت از حجمی به غیرحجمی اظهار کرد: در مدل حجمی افراد سرعتی در نظر گرفته و به میزان مصرف خود حجم می‌خریدند. در مقابل مدل حجمی، دو مدل وجود دارد. در مدل نامحدود یک مدار اختصاصی اجاره می‌شود، مدل غیرحجمی نیز برای مصرف خانگی است

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه رفتار کاربر خانگی در مصرف غیرحجمی شناسایی شده است افزود: برای این مدل حد مصرف منصفانه را در نظر داریم که در کشورهای مختلف متفاوت است و زمانی که مصرف کاربر به سقف آن برسد، سرعت به حداقل کاهش می‌یابد. در مدل حجمی قبل اگر حجم تمام می‌شد، سرویس قطع می‌شد در صورتی که با این مدل قطعی رخ نمی‌دهد.

جهرمی خاطرنشان کرد: ایران در حوزه اینترنت موبایل جزو 10 کشور دنیا قرار دارد اما در حوزه اینترنت ثابت رتبه 90 هستیم. در همه جای دنیا اینترنت ثابت از موبایل بهتر است، به همین دلیل در پیوست حکم رییس جمهور در زمان انتصاب به وزارت بنده،  به محورهای این موضوع اشاره شده بود که موانع آن برداشته شود.

وی با اشاره به تعرفه‌های غیرتصویب شده در دولت قبل اظهار کرد: مدلی که در دولت قبل توسط کمیسیون تنظیم مقررات تصویب شده بود، با اعتراض درباره سقف حجم روبه‌رو شد.  به همین دلیل این مصوبه متوقف شد، طی نظرسنجی‌های در نظر گرفته شده، چارچوبی تعیین شد که اکنون ما حداقل‌هایی را تعیین کرده و برای حداکثر حجم به رقابت گذاشتیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره تفاوت تعرفه‌های سابق با جدید توضیح داد: در بسته قدیمی برای دو مگابیت در ثانیه، 35 هزار تومان و 10 گیگابایت مصرف داشتیم، در تعرفه‌های جدید برای دو مگابیت پایه قیمت 25 هزار تومان است و حجم ارائه شده توسط برخی شرکت‌ها تا سه برابر افزایش یافته است، با این تفاوت که سرعت ارائه شده توسط شرکت‌ها  تضمین شده و بین کاربرها به اشتراک گذاشته نمی‌شود.

سقف 210 گیگابایت برای سرعت 16 مگ توسط مخابرات

جهرمی در پاسخ به اعتراض برخی کاربران مبنی بر اینکه چرا سرویس نامحدود دارای حجم است، گفت: تعرفه‌های جدید نامحدود نیست بلکه غیرحجمی است البته سرویس نامحدود برای مصرف تجاری وجود دارد. در هند برای سرعت 16 مگابیت در ثانیه، حجم 300 گیگی وجود دارد، البته شرکت مخابرات به عنوان بزرگترین شرکت ارائه دهنده اینترنت ثابت نیز اعلام کرده است که برای سرعت 16 مگ، 210 گیگ مصرف گذاشته است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر در ابتدای مسیر مدل غیرحجمی هستیم، افزود: ما نظامی گذاشتیم که تعرفه نظام‌های داخلی کاهش یابد، همچنین 500 سایتی که جزو سایت‌های داخلی محسوب می‌شدند برداشته شده و مقرر شده هرآنچه ترافیک داخلی بوده، نسبت به ترافیک بین‌الملل نصف قیمت مصوب شود و این مصوبه تا هفته آینده داده می‌شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر تغییر تعرفه‌ها برای حمایت از تولید محتوا اظهار کرد: با بزرگتر شدن شرایط بازار، شرایط اصلاح می‌شود. باید توجه داشت از زمانی که تعرفه‌های جدید آغاز شود، درآمد 6 ماهه اپراتورها 700 میلیارد تومان کاهش می‌یابد اما این درآمدها با بزرگ شدن بازار و رشد ویدیو، بازی و محتوای بومی جبران می‌شود.

استفاده از پیام‌رسان فرمایشی نیست

جهرمی با اشاره به سرمایه‌گذاری‌های انجام گرفته برای حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی بیان کرد: برای حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی در شورای عالی فضای مجازی اصولی تصویب شده و سه نفر از بخش خصوصی از حوزه بازار و متخصصان نظام صنفی یارانه‌ای و فعالی و همچنین از داخل وزارتخانه بر حسن اجرای وزارتخانه نظارت دارند. همچنین از محل وام وجوه ارائه شده وام‌هایی برای حمایت از پیام‌های رسان‌های داخلی در نظر گرفتیم.

وی با بیان اینکه در مصوبه شورای عالی فضای مجازی برای حمایت از پیام‌رسان‌ها به تعرفه تشویقی اشاره شده، گفت: در حال حاضر اپراتورها قیمت را برای پیام‌رسان‌های داخلی یک سوم کرده‌اند، ما نیز در شرکت ارتباطات زیرساخت، پهنای باند این شرکت‌ها را مجانی کردیم، البته استفاده از پیام‌رسان فرمایشی نیست و آنها باید جذابیت ایجاد کرد و برای مردم اعتمادسازی کنند و خلاقیت داشته باشند. بنابراین اصل موضوع پیام‌رسان‌های داخلی به خود آنها وابسته است که بتوانند مخاطب را جذب کنند و نباید منتظر دولت و نظام باشند.
کد مطلب : ۱۳۷۲۲۳
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.