۰
نتیجه نشست 173 اوپک

تمدید کاهش تولید اوپک تا پایان سال ۲۰۱۸ تصویب شد

تاریخ انتشار
پنجشنبه ۹ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۲۲:۱۰
به گزارش عصرتعادل،روسیه که تولیدکننده غیرعضو اوپک است و امسال برای نخستین بار در همراهی با این سازمان، تولیدش را به میزان قابل توجهی کاهش داده، خواستار یک پیام واضح درباره چگونگی خروج از توافق شده است تا ضمن اینکه بازار با کمبود شدید عرضه مواجه نشود و قیمت‌ها رشد سریعی پیدا نکنند و شرکت‌های شیل آمریکا به افزایش بیشتر تولیدشان ترغیب نشوند.
در توافق کنونی که تولیدکنندگان تولیدشان را مجموعاً حدود ۱.۸ میلیون بشکه در روز کاهش می دهند، مارس سال میلادی آینده به پایان می‌رسد.
دو نماینده اوپک به رویترز گفتند این سازمان همانطور که بازار انتظار داشت، با تمدید کاهش تولید به مدت ۹ ماه دیگر تا پایان سال ۲۰۱۸ موافقت کرده است.
همچنین اوپک تصمیم گرفت تولید نیجریه را در حدود ۱.۸ میلیون بشکه در روز محدود کند اما هنوز درباره سقف تولید برای لیبی توافقی صورت نگرفته است. هردو کشور پیش از این به دلیل ناآرامیهای داخلی و حجم تولید پایین تر از حد معمول، از مشارکت در کاهش تولید معاف شده بودند.
کشورهای صادر کننده نفت اوپک تا لحظه انتشار این خبر هنوز با روسیه  دیدار نکرده بودند.
خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان پیش از این‌که نشست اوپک در مقر این سازمان در وین آغاز شود، گفته بود هنوز صحبت درباره خروج از کاهش تولید حداقل به مدت چند سه ماهه زود است و این گروه پیشرفت توافق را در نشست بعدی خود در ژوئن بررسی خواهد کرد.
فالح گفت: زمانی که بخواهیم از توافق خارج شویم این اقدام به شکل بسیار تدریجی انجام می شود تا اطمینان حاصل کنیم که بازار را شوکه نمی کنیم.
وزیران نفت عراق، ایران و آنگولا نیز اظهار کردند احتمال بازبینی توافق در ژوئن در صورتی که بازار با محدودیت عرضه بالایی رو به رو شود، وجود دارد.
نفت برنت روز پنج شنبه بیش از یک درصد افزایش یافت و حدود ۶۴ دلار در هر بشکه معامله شد.
افزایش قیمت‌های نفت سبب شده روسیه نسبت به اینکه تمدید کاهش تولید باعث افزایش تولید آمریکا شود که در این توافق حضور ندارد، ابراز نگرانی کند. روسیه نسبت به عربستان سعودی به قیمت نفت پایین‌تری نیاز دارد تا بودجه خود را متعادل نگه دارد در حالی که عربستان آماده می شود سهام غول انرژی دولتی آرامکو را سال آینده در بازار سهام عرضه کند و به این ترتیب  از نفت گرانتر سود خواهد برد.
کاهش تولید اوپک از ابتدای سال ۲۰۱۷ آغاز شده و کمک کرده مازاد ذخایر جهانی به بیش از نصف کاهش پیدا کند با این‌همه ذخایر جهانی همچنان با ۱۴۰ میلیون بشکه بالاتر از میانگین پنج ساله قرار دارد.
کد مطلب : ۱۳۷۲۶۴
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.