۰

هشدار درباره دسترسی‌هایی که خودتان به نرم‌افزارها می‌دهید

تاریخ انتشار
جمعه ۱۰ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۲۴
به گزارش عصر تعادل، گلمر بحری گفت: با بیان اینکه در زمان نصب هر نرم‌افزاری در اندروید، به شما توضیح داده می‌شود که چه دسترسی‌هایی با نصب این نرم‌افزار به توسعه‌دهندگان آن نرم‌افزار می‌دهید، گفت: یک نرم‌افزار می‌تواند دسترسی انجام هر نوع کاری را بخواهد. این موضوع مختص تاکسی‌یاب‌های اینترنتی یا سایر نرم‌افزارهای ایران نیست. بسیاری از نرم‌افزارها و محصولات خارجی دیگر هم چنین دسترسی‌هایی را از جمله دسترسی به پیامک‌ها و یا دوربین از شما می‌گیرند.
وی با بیان اینکه کاربر مختار است در صورت عدم تمایل به در اختیار گذاشتن دسترسی‌هایی که نرم‌افزار طلب می‌کند آن را نصب نکند، توضیح داد: شما می‌توانید اگر احساس کردید نمی‌خواهید این دسترسی‌ها را در اختیار نرم‌افزار قرار دهید، در تنظیمات خود این دسترسی را ببندید و یا در نهایت اگر در تنظیمات اجازه نصب به شما داده نشد، نرم‌افزار را نصب نکنید.
این کارشناس در پاسخ به اینکه آیا این موضوع نقض حریم شخصی محسوب نمی‌شود، گفت: نقض حریم شخصی زمانی است که شما بدون اجازه به چیزی دسترسی پیدا کنید، اما طبق قانون در زمان نصب همه این نرم‌افزارها، از شما سوال پرسیده شده و اطلاع داده می‌شود که این دسترسی‌ها گرفته می‌شود، در نتیجه نقض حریم شخص نیست.
بحری خاطرنشان کرد: برخی از دسترسی‌هایی که از کاربران گرفته می‌شود، به دلیل نخواندن و کوتاهی کاربر است وگرنه این حق به دلیل متن باز بودن اندروید برای هر کسی که بخواهد در اندروید برنامه‌ای بنویسد وجود دارد. کاربران باید یاد بگیرند وقتی می‌خواهند از یک محصول استفاده کنند، اطلاعاتی که هنگام نصب نرم‌افزار به آنها داده می‌شود را به جای رد کردن، مطالعه کنند. در آن صورت از این که چرا چنین دسترسی‌هایی داده شد و چرا یک تاکسی‌یاب اینترنتی یا هر نرم‌افزار دیگری چنین کنترلی دارد، گله‌مند نخواهند شد.
اجازه‌ای که خودتان به برنامه‌نویس می‌دهید
وی ادامه داد: بسیاری از افراد خصوصا هنگام نصب بازی‌ها نمی‌دانند که چه دسترسی‌هایی در اختیار برنامه‌نویسان قرار می‌دهند و این کار را به راحتی انجام می‌دهند. حتی خود برنامه‌نویسان گاهی دسترسی‌ها و درپشتی‌هایی برای خود باز می‌کنند و اجازه را هم رسما از شما می‌گیرند. اما شاید تاکنون این قضایا آنقدر رسانه‌ای نشده یا برایشان مساله‌ای ایجاد نکرده است. اما زمانی که یک نرم‌افزار را بدون خواندن نصب می‌کنید، بعد ممکن است مسائل امنیتی و نقض حریم شخصی برایتان پیش بیاید.
این متخصص امنیت IT در پاسخ به اینکه آیا در سیستم عامل iOS‌ هم چنین دسترسی‌هایی وجود دارد، گفت: بله اما نه به گستردگی اندروید و دسترسی‌هایش محدودتر است. با وجود این، برنامه‌نویس به مواردی از جمله دوربین یا سافاری دسترسی دارد و این طور نیست که این اطلاعات را در اختیار قرار ندهد.
بحری با بیان اینکه دسترسی‌هایی که برنامه‌نویسان هنگام نصب یک نرم‌افزار از کاربر می‌خواهند، بسیار رایج و حتی گاهی لازم است، افزود: اگر بخواهیم از حوزه امنیت به موضوع نگاه کنیم، این یک حق است که اندروید به دلیل متن باز بودن در اختیار برنامه‌نویس قرار می‌دهد و هر کس می‌تواند این دسترسی را داشته باشد.
وی همچنین خاطرنشان کرد: به هر صورت برای برنامه‌نویسی این موضوع در اختیار قرار دادن دسترسی وجود دارد و برای این است که شما بتوانید به صورت یک پارچه و یکجا از چندین امکان در یک نرم‌افزار استفاده کنید. طبیعتا همیشه در کنار مزایا یا مخاطراتی هم دارد و این کاربر است که باید حواسش به این موضوع باشد.
کد مطلب : ۱۳۷۳۰۲
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.