۰

۱۵۰ میلیارد دلار هزینه بازسازی مناطق آزادشده در عراق است

تاریخ انتشار
شنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۳۵
به گزارش عصر تعادل، به نوشته روزنامه الحیاة، مصطفی الهیتی، رئیس صندوق بازسازی‌های عراق اظهار داشت: هزینه بازسازی مناطق جنگ‌زده به ۱۵۰ میلیارد دلار می‌رسد.
الهیتی افزود: برای رسیدن به ارزیابی درست از هزینه‌ها با بانک جهانی در مورد تعیین خسارت‌ها به وسیله ماهواره‌ها توافق شد.
وی در ادامه گفت: بودجه جدید به بازسازی زیرساخت‌های مهم استان‌های موصل، الانبار، جنوب کرکوک و جرف الصخر اختصاص خواهد یافت.
عبد الزهره الهنداوی، سخنگوی وزارت برنامه‌ریزی عراق اظهار داشت: تنها خسارت‌های وارد شده به موصل حدود ۸۰ درصد است اما ارزیابی دقیق بودجه مورد نیاز برای بازسازی منتظر پایان یافتن کار کمیته‌های تخصصی است.
برخی منابع در دولت عراق اعلام کردند، بودجه بر بازسازی پنج بخش شامل آب و فاضلاب، برق، بهداشت، حمل و نقل و خدمات شهری متمرکز خواهد بود، همچنین این بودجه به بازسازی و حفاظت از اماکن تاریخی واقع در بخش قدیمی موصل که در درگیری‌ها به شدت آسیب دیده کمک خواهد کرد.
عراق با افزایش هزینه‌های مربوط به بازسازی‌های پس از جنگ با داعش همزمان با کاهش قیمت نفت که منبع اصلی تامین‌کننده بودجه عراق محسوب می‌شود، مواجه است.
صندوق بازسازی مناطق جنگ‌زده با صندوق توسعه اقتصاد عربی کویت یادداشت تفاهمی را برای مدیریت کمک مالی دولتی به ارزش ۱۰۰ میلیون دلار برای حمایت از بخش بهداشت مناطق آسیب دیده به امضا رساند.
برخی منابع آگاه به روزنامه الحیاة اعلام کردند، دولت از ابتدای ماه جاری میلادی تحقیقات جدی را در پرونده‌های فساد به ویژه پرونده‌های مربوط به قاچاق اموال به خارج از کشور با کمک ۲۱ کارشناس خارجی در هفت کمیته پارلمانی و شورای قضایی آغاز خواهد کرد.
به گفته این منابع، اقدامات مذکور بخشی از آمادگی برای برگزاری کنفرانس کویت و اطمینان بخشی به کشورهای کمک‌کننده است.
منابع یادشده در ادامه تاکید کردند که طرف‌های کمک‌کننده باید اطمینان یابند که دارایی‌هایی که برای بازسازی مناطق آزادشده اختصاص خواهند یافت، واقعا برای توسعه این مناطق هزینه خواهند شد.
آنها در ادامه پیش‌بینی کردند که در هفته‌های آتی شاهد اقدامات دولتی و قضایی علیه متهمان و محکومان در پرونده‌های فساد از سال ۲۰۰۴ خواهیم بود.
کد مطلب : ۱۳۷۳۴۶
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.