۰

سند چشم‌انداز مخالفان سور برای ساختار حکومت تحویل دی‌میستورا شد

تاریخ انتشار
شنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۴۵
به گزارش عصر تعادل، به نقل از شبکه خبری روسیا الیوم، هیئت مخالفان سوری این سند را طرحی زنده خوانده که همواره قابل به روزرسانی و تغییر است.
هیئت مذکور در طرح پیشنهادی پایبندی کامل خود را به حاکمیت کشور سوریه، استقلال، امنیت مرزها و وحدت آن و به صورت ویژه در مورد لزوم بازپس‌گیری جولان اشغالی از طریق تمامی راه‌های قانونی ابراز داشته و تاکید کرده است، مردم باید در مورد ساختار سیاسی و اجتماعی کشور خود از طریق انتخابات بدون هیچگونه فشار یا دخالت خارجی تصمیم‌گیری کنند.
هیات مخالفان سوری همچنین بر رویکرد خود در مورد سوریه به عنوان "کشوری دموکرات و غیر طابفه‌ای مبتنی بر اصل شهروندی و با صرف نظر از دین، جنسیت و نژاد، و نیز رعایت اصل تعددگرایی سیاسی، حاکمیت قانون میان مسئولان، استقلال دستگاه قضایی و رعایت کامل اصل برابری میان تمامی شهروندان، تنوع فرهنگی در جامعه، حمایت از آزادی و آزادی عقاید، شفافیت و شمولیت، حسابرسی و محاکمه، اتخاذ اقدامات سازنده برای مبارزه با فساد و سوء مدیریت، برابری همه در مقابل قوانین ملی تاکید کرده و اظهار داشتند، سوریه بخشی از جهان عرب بوده و سیاست‌هایش را به شکلی ترسیم می‌کند که منافع عالی مردم سوریه محقق شده و وحدت و امنیتش حفظ شود."
هیئت مذکور تاکید کرد، کشور سوریه باید به اصل وحدت ملی و تمرکز زدایی اداری پایبند بوده و تمرکز خود را بر توسعه‌ای جامع و متعادل بگذارد.
نکته چهارم در سند ارائه شده از سوی مخالفان سوری بر ادامه فعالیت‌های نهادهای عمومی کشور و بهبود عملکرد آنها، حمایت از زیرساخت‌ها و املاک عمومی و خصوصی، اجرای بیانیه ژنو، قطعنامه‌های ۲۱۱۸ و ۲۲۵۴ شورای امنیت و قطعنامه‌های مربوطه، ارائه خدمات عمومی برای همه شهروندان بدون تبعیض و برابری میان زن و مرد و ایجاد راهکارهایی سازنده جهت حفظ منافع شهروندان در زمینه ارتباطاتشان با همه مسئولان و تضمین رعایت حاکمیت قانون، حقوق بشر و حق مالکیت عمومی و خصوصی تاکید دارد.
در این سند آمده است: در قانون اساسی کشور تضمین شده ارتش اصلاح شده و به ارتشی ملی، یکپارچه و مبتنی بر اصول ملی که پایبند به بی‌طرفی سیاسی است، تبدیل شود به نحوی که بتواند مسئولیت خود در حفاظت از مرزهای کشور و دفاع از مردم در برابر تهدیدات خارجی و تروریسم را اجرایی کند."
در سند مذکور تاکید شده، قانون اساسی سوریه تضمین می‌کند، نهادهای امنیتی دوباره تشکیل شده و مسئولیت آنها به حفاظت از امنیت داخلی و حفاظت از جان شهروندان محدود شده و آنها طبق معیارهای احترام به آزادی‌های اصلی و حقوق بشر و بدون دخالت در زندگی روزمره مردم باشند.
مخالفان سوری در ادامه مخالفت خود را با همه اشکال تروریسم، تعصب، افراط‌گرایی‌ و طائفه‌گرایی ابراز داشته و بر پایبندی خود به مبارزه با این مسایل و ممانعت از ظهور آنها در سطوح فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی تاکید کردند.
آنها در ادامه بر لزوم احترام به حقوق همه شهروندان بدون هیچ تبعیضی و حمایت از آنها به ویژه حفاظت از حقوق اصلی، فرصت‌های زنان برای برابری با مردان و نیز اتخاذ اقدامات سازنده و موثر برای تضمین مشارکت آنها در نهادهای حاکمیتی و ادارات تصمیم‌گیرنده در کشور و به شکل خاص تعیین راهکارهایی برای تضمین حضور دستکم ۳۰ درصدی آنها و در نهایت حضور برابرشان در جامعه تاکید کردند.
مخالفان سوری در این سند اظهار داشتند، سوریه هرگز تبعیض در حق هیچ یک از گروه‌های نژادی، طایفه‌ای، زبانی یا فرهنگی را نخواهد پذیرفت و نمایندگان این اقلیت‌ها شامل عرب، کرد، ترکمان، سریانی و آشوری باید طبق قانون اساسی از حقوق و فرصت‌های برابر در ابعاد عمومی زندگی اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی برخوردار باشند چراکه زبان‌های ملی به منزله خلاصه‌ای از تاریخ و تمدن سوریه هستند.
در این سند مساله کردها بخشی از مساله ملی سوریه دانسته و تاکید شده که همه سیاست‌های تبعیض‌آمیز و استثناهایی که در حق کردها و دیگر شهروندان سوری در پیش گرفته شده‌اند، لغو و تابعیت به آنهایی که تابعیتشان لغو شده بازگردانده شود.
مخالفان سوری با تاکید بر اصل حسابرسی و محاکمه اظهار داشتند، طبق قوانین بین‌المللی کیفری، عاملان جنایات جنگی و جرایم ضد بشری باید مسئولیت آنچه مرتکب شده‌اند را بپذیرند.
نکته پایانی سند نیز این بود که تمامی قوانین و دستورات صادر شده پس از مارس ۲۰۱۱ از سوی کمیته‌های قانونی ویژه‌ای جهت تصویب و یا لغو مورد تجدیدنظر قرار می‌گیرند.
کد مطلب : ۱۳۷۳۴۷
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.