سپرده‌گذاران موسسات مالی به پول‌هایشان می‌رسند/ طرح هلال شیعی عقب‌افتادگی ذهنی است/ دشمنان به فکر برهم زدن برجام هستند

12 آذر 1396 ساعت 7:09

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه موسسات با سودهای بالا دارای مشکل هستند، گفت: مجلس با جدیت تمام پرونده زیان‌دیدگان موسسات مالی را به صورت ویژه و خارج از نوبت در دستور کار قرار داد.


به گزارش عصر تعادل، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی شامگاه (شنبه) در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی با مردم به مناسبت روز مجلس که از شبکه‌های اول و خبر سیما پخش شد، ضمن گرامیداشت یاد و نام شهید ایت‌الله سیدحسن مدرس در مورد مشکلات ایجاد شده در برخی موسسات اعتباری گفت: در اقتصاد کشور اینقدر سود کشش ندارد. و این موسسات بی‌مبالاتی کردند و برخی از افرادش هم دستگیر شدند.
وی ادامه داد: منتهی اینجا یک مسئله‌ای بود که ما با میلیون‌ها افرادی طرف بودیم که گاهی 5 یا 10 میلیون تا رقم‌های بالاتر در این موسسات گذاشته بودند.
رئیس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: مجازات برخی افراد و یا قصوری که موسسات کردند را باید از هم جدا می‌کردیم چون اگر به صورت متعارف می‌خواستیم بررسی شود خب این اشکالی در موسسه‌ای بوده و باید شکایت می‌شد و به قوه قضائیه می‌رفت، پرونده‌های حقوقی هم که چندسال طول می‌کشد بنابراین مردم زیادی که در این قضیه سرمایه‌گذرای کرده بودند باید سال‌های معطل می‌شدند.
لاریجانی افزود: اینجا مجلس ورود کرد و از روزهای نخست به این موضوع توجه کرد. نهایتا مجبور شدیم این مسئله را از قوه قضائیه هم پیگیری کنیم. چون برخی از اموال را به خاطر اینکه این موسسات غیرمجاز بودند آنها هم باید رسیدگی می‌کردند. نهایتا این شد که چون قوه قضائیه می‌گفت تا دادگاه حکم ندهد نمی‌توانم این قضیه را جواب دهم و پولی به افراد دهم زیرا باید اول اموال را کارشناسی کند و بعد به یک نسبت به آنها داده شود. از آن طرف خیل عظیمی از مردم بودند لذا مجبور شدیم از ساز و کار دیگری استفاده کنیم.
وی با اشاره به اینکه در جلسه سران قوا نتایج جلسه کمیسیون اقتصادی مجلس را مطرح کردیم اظهار داشت: نایب رئیس مجلس آقای پزشکیان مستمرا مامور شده بودند که این موضوع را پیگیری کنند. در جلسه سران هم که این موضوع بحث شد معلوم شد که ما باید یک سازوکار جدید و دیگری را معرفی کنیم تا اول این افرادی که تعدادشان هم خیلی زیاد است اموالی را که می‌توانیم بپردازیم و بعد به حساب متخلفین برسیم. احتیاج داشت که از حمایت مقام رهبری برخوردار شویم. خدمت ایشان گفته شد و تشکر می‌کنم که ایشان لطف کردند به حل این مسئله کمک کردند. خوشبختانه در مورد کاسپین خیلی جلو رفتیم. همان اول تا افرادی که تا صد میلیون سپرده داشتند را به آنها دادیم بعد 200 میلیون و گفتیم برای بقیه هم برنامه‌ریزی کنند.
لاریجانی اضافه کرد: به همین طریق بقیه موسساتی که دچار مشکل شده بودند مورد بررسی قرار گرفت و برایش راهکار پیدا شد. وقت زیادی از مجلس، کمیسیون و افراد مختلف گرفته شد تا به یک ساز و کاری برسیم و این فشار از روی مردم برداشته شود و هنوز هم داریم ادامه می‌دهیم و در آینده هم بانک مرکزی را موظف کردیم به هیچ وجه به اینگونه موسسات اجازه حضور ندهند. همین امروز رئیس بانک مرکزی به من گفت یک موسسه دیگر داشت به عنوان صندوقی بوجود می‌آمد که جلویش را گرفتم. ما در برنامه هم ذکر کردیم و اختیارات کافی به بانک مرکزی دادیم تا با اینگونه موسسات برخورد کنند.
رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه موسسات باید توانمندی داشته باشند و در چارچوب نظامات پولی و بانکی عمل کنند تصریح کرد: مردم عزیز ما هم توجه داشته باشند موسساتی که اینگونه سودها را می‌دهند غالبا دچار مشکل هستند و به بانک‌ها و موسسات معتبر مراجعه کنند و بانک مرکزی هم با دقت زیاد باید این موضوع را رصد و دنبال کند.  
لاریجانی در پاسخ به سوال مجری مبنی بر اینکه آیا سپرده‌گذاران خیالشان راحت باشند که به سپرده‌ خود در موسسات مالی و اعتباری می‌رسند، گفت: بله؛ حتما همینطور است. حدود 98 درصد افرادی که در کاسپین سرمایه‌گذاری کرده بودند زیر 200 میلیون سپرده داشتند. منطقی بود که اول این مشکل را حل کنیم که قشر عظیمی هستند، بقیه هم متناسب با شرایط حتما پیگیری می‌کنیم تا مشکلشان حل شود.
لاریجانی در پاسخ به سوالی درمورد بحث حمایت از توسعه صادرات گفت: تا زمانی که صادرات در کشور راه نیفتد مشکلات حل نمی‌شود و باید در زمینه صادرات سرمایه‌گذاری جدی کنیم و متاسفانه شرایط و مقررات و بخشنامه‌ها در کشور ما برای این امر آماده نبود.
وی افزود: ما در قانونگذاری برای رفع موانع تولید به موضوع صادرات توجه کردیم علاوه بر این ما باید یک پشتیبانی درستی برای صادرات فراهم کنیم تا کسی که در این بخش فعالیت می‌کند به این پشتیبانی اطمینان کند.
رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: امروزه صادرات بویژه برای کشورهایی مثل ما هزینه‌هایی دارد که از جمله می‌توان به بحث هزینه نمایشگاه و تبلیغات در کشورهای خارجی اشاره کرد و صادرکنندگان ما توان تامین این هزینه‌ها را ندارند و ما باید مشوق‌هایی را برای این هزینه‌ها درنظر بگیریم.
لاریجانی خاطرنشان کرد: ما در این باره به دولت پیشنهاد دادیم که ما حاضریم قانون مستقل از بودجه و دائمی برای صادرات تصویب کنیم که یک منبع روشن و پایداری برای مشوق‌های صادراتی در نظر گرفته شود البته الان هم مشوق‌های صادراتی هست و در بودجه ردیف اعتباری در این حوزه درنظر گرفته می‌شود اما وقتی که دولت در پرداخت حقوق و مزایای کارکنان با محدودیت بودجه مواجه می‌شود از اعتبارات بخش مشوق‌های صادراتی کم می‌کند و این یک منبع پایدار نیست.
وی افزود: ما به این فکر کردیم که حتی به عوارض واردات به استثنای محصولات استراتژیک اضافه کنیم و بودجه حاصل از آن را برای حمایت از صادرات اختصاص دهیم.
رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: ما حتما در بودجه سال 97 به بحث حمایت از صادرات توجه خواهیم کرد و برای این امر قانون دائم هم لازم است. دولت می‌تواند لایحه برای این کار بیاورد ا گر نیاورد ما خودمان در مجلس این کار را خواهیم کرد.
لاریجانی خاطرنشان کرد: یک بعد از اقتصاد مقاومتی برونزایی است،‌ما چون نفت و گاز داشتیم کمتر به صادرات توجه کردیم. باید به بحث صادرات را به صورت جدی دنبال کرد و سال‌ها مراقبت کرد تا این حرکت جا بیفتد.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا افزایش تعداد مناطق ویژه اقتصادی در کشور می‌تواند به امر صادرات کمک کند، گفت: این کار می‌تواند به بحث صادرات کمک کند مشروط بر اینکه رویکردشان تغییر کند.
رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: لایحه‌ای که دولت برای مناطق آزاد جدید به مجلس داد بررسی آن در کمیسیون در حال تمام شدن است و بعد از آن به صحن خواهد آمد و معطلی حدود 8 ماهه آن نیز به خاطر این بود که نقشه‌های این مناطق را باید دولت می‌داد تا در مجلس به تصویب برسد و دولت در دادن نقشه‌ها تاخیر داشت.
لاریجانی خاطرنشان کرد: ما چند بند به این لایحه اضافه کردیم که یکی از این بندها مسئله صادرات است و اینکه کسانی که در مناطق ویژه و مناطق آزاد به امر صادرات بپردازند از معافیت مالیاتی خود برخوردارند و اگر کسی چنین کاری نکند معافیت مالیاتی آنچنانی نخواهد داشت. بنابراین در مناطق آزاد برای اینکه رویکردها عوض شود سمت‌گیری‌ ما به طرف تسهیل صادرات است.
وی در پاسخ به سوالی درباره علت عدم تحقق مناسب اهداف سیاست‌های اجرای اصل 44،  افزود: براساس سیاست‌های کلی اصل 44 قانون خوبی در مجلس تصویب شد که هدف‌هایی داشت. هدف مهم آن این بود که بنگا‌ه‌های خصوصی در کشور شکل بگیرد و اقتصاد در دست مردم قرار گیرد و رقابت سالم بوجود بیاید و شفافیت ایجاد شود و ثروت‌زایی در کشور به یک مسابقه تبدیل شود.
رئیس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: اما آنچه که رخ داد از هدف اصلی منحرف شد به خاطر اینکه دولت‌ها در اداره کشور کم آوردند و این بنگاه‌ها را با عنوان بدهی به دستگاه‌ها دادند که حتما این کار غلط بود.
لاریجانی اظهارداشت: طرحی در مجلس آماده شده که براساس آن با کسانی که در این زمینه تخلف کرده‌اند برخورد شود و دیگر اینکه الزاماتی برای این حوزه گذاشته شود.
وی افزود: سیاست‌های اصل 44 این بود که زمینه را برای رقابت برابر فراهم کند تا مردم در حالت تعادل به رقابت بپردازند، لذا روند اجرای این قانون باید اصلاح شود و در جلسه روسای قوا در این باره بحث شد و هم بنده و هم آقای رئیس جمهور و هم رئیس قوه قضائیه بر این امر متفق‌القول هستیم که این اصلاحات باید در کشور صورت پذیرد.
رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی درمورد آینده وضعیت برجام، اظهار داشت: من فکر می‌کنم که در ارتباط با برجام ایران با دقت عمل کرد و راهی را انتخاب کرد که آن شرایطی را که در گذشته ایجاد شده بود که ایران با تمدن و تاریخ و همچنین ظرفیتهایی که در اختیار داشت در تنگنای اقتصادی قرار گرفته بود. کشور ما تصمیم درستی گرفت. فضا روان شد و نفت فروش می‌رود. مراودات نفتی ما سامان پیدا کرد، کشتیرانی ما شکل درستی به خود گرفت، بیمه‌ها راه افتاد و پتروشیمی و صنایع دیگر ما برای تولید کنندگان روان‌تر شد.
لاریجانی خاطرنشان کرد: آمریکا و رژیم صهیونیستی که دشمنان جمهوری اسلامی ایران هستند و برخی کشورهای دیگر درصدد بودند که برجام را به هم بزنند. آنچه مهم است این است که ما بدانیم این راه با دقت و درست انتخاب شده و برای شرایط امروز اقتصاد ایران لازم بود و لازم است با هوشیاری حوادث را رصد کنیم و اجازه بدهیم این مسیر ادامه پیدا کند.
وی افزود: ما عجولانه تصمیم نمی‌گیریم ولی با دقت و با بررسی این کار را دنبال می‌کنیم. 
رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در آن شرایط آمریکا و کشورهای اروپایی علاوه بر فشارهای اقتصادی اجماعی را هم اجمالاً در کشورهای بزرگ به ویژه اروپا به وجود آوردند و با هم هم‌نوا شدند که به ایران فشار بیاورند و برخی از کشورهای دوست ما هم که می‌خواستند به ما کمک کنند دچار محذور شدند و در برجام اینها شکسته شد و این سیطره از بین رفت.
لاریجانی خاطرنشان کرد: امروز کشورهای مختلف با آمریکا علیه ایران هم‌نوا نیستند مگر رژیم صهیونیستی و برخی از کشورهای منطقه که شیطنت دارند و ما باید در این مسیر به گونه‌ای حرکت کنیم تا آنها در انزوا قرار بگیرند.
وی در پاسخ به سؤالی در رابطه با طرح جدید آمریکا برای ناامن‌سازی منطقه گفت: ایران به دعوت کشورهای عراق و سوریه به این کشورها که کرد که با تروریسم برخورد جدی شود و این کار هم برای امنیت منطقه و هم برای امنیت ایران اقدامی دقیق و اساسی بود. اینکه امروز ایران تا به این حد امن است پشت آن فکرها و کارهای زیادی انجام شده است.
رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: من از سپاه قدس و فرمانده سلحشور و مجاهد آن آقای سلیمانی تشکر می‌کنم چرا که این فرد خیلی زحمت کشید و این یک سرمایه بسیار مهمی برای کشور ما شد.
لاریجانی خاطرنشان کرد: طبعاً آمریکایی‌ها بحث‌های مختلف برای ایجاد مسئله در منطقه دارند اما این به این معنا نیست که موفق خواهند بود.
وی افزود: ایران راه روشنی را دنبال می‌کند ما اگر با تروریست‌ها مقابله می‌کنیم، می‌گویم و کار پنهانی نداریم اما این حرف را هم می‌زنیم که ما در منطقه با همه کشورهای منطقه روابط سالم و هم‌زیستی مسالمت‌آمیزی را دنبال می‌کنیم؛ به جز رژیم صهیونیستی و امثال آن که در منطقه مسئله‌ساز هستند با همه کشورهای منطقه دوست هستیم.
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ما هیچ چشم‌داشتی به هیچ سرزمینی نداریم،اظهار داشت: کسانی که بحث هلال شیعه و امثال این بحث‌ها را مطرح می‌کنند دچار عقب‌ افتادگی ذهنی هستند که فکر می‌کنند با این وضع هراسی را ایجاد می‌کنند تا پولی را از کشورهای منطقه بگیرند. 
لاریجانی خاطرنشان کرد: من امروز چندشم شد وقتی دیدم که آقای ترامپ در ملاقات با یکی از مسئولین کشور بحرین گفت که ما امروز یک کار خوبی کردیم و 10 میلیارد دلار برای این امر پول گرفته‌ایم چقدر این حرف سخیفانه است.
وی ادامه داد: ما برای ایجاد ارتباطات سنجیده با همه کشورهای منطقه پیش‌قدم هستیم و برداشت ما این است که آینده منطقه باید توسط همین کشورهای منطقه امن شود و سامان پیدا کند.
رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سؤالی در مورد وضعیت قانون مالیات بر ارزش افزوده اظهار داشت: قانون مالیات بر ارزش افزوده موقت و آزمایشی بوده و مدت زمان آن در حال اتمام است و باید در مورد آن تصمیم‌گیری شود.
لاریجانی خاطرنشان کرد: تولیدکنندگان ما در صنوف مختلف مشکلات‌شان را در مورد این قانون با ما در میان گذاشتند که عمده آن این بوده که این مالیات به صورت زنجیره‌ای گرفته می‌شود و پس داده می‌شود تا برسد به حلقه آخر و دولت باید با سرعت وقتی کالا را می‌گیرند و مجدد آن را می‌فروشند پول آن را به تولیدکننده یا واسطه بازگرداند که دولت به موقع این کار را انجام نمی‌دهد و تولیدکنندگان احساس نگرانی می‌کنند که ما این مالیات را پرداخته‌ایم وقتی کالا را به جای دیگری داده‌ایم باید پول بگردد و نمی‌دهند.
وی افزود: اصل قانون مالیات بر ارزش افزوده برای ایجاد شفافیت در اقتصاد است اما دو مشکل در اجرای آن وجود دارد یکی اینکه صندوق‌های مکانیزه باید در کشور ایجاد می‌شد تا این مسئله راحت‌تر صورت می‌گرفت و این کار انجام نشد و البته طرحی در این باره در مجلس مطرح است که به زودی تصویب خواهد شد.
رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: مشکل دیگر این است اینکه دولت‌ها به صورت زنجیره‌ای می‌گیرند و باید بدهند باید زمان‌دار باشد و زمان در آن ایجاد شود و دولت سر موقع باید پول را برگرداند وگرنه به تولیدکننده لطمه وارد می‌شود.
لاریجانی خاطرنشان کرد: در ارتباط با برخی مشاغل مالیات بر ارزش افزوده نباید باشد و باید معاف شوند. همانند فرش، صنایع دستی و... مستثنی خواهند شد و سایر مشاغل هم اگر باشد سازوکار ایجاد خواهد شد که به تولیدکننده لطمه وارد نشود.
وی افزود: کار منقح کردن قانون مالیات بر ارزش افزوده در مجلس در حال انجام است و اصلاحات در خصوص آن انجام خواهد شد.
رئیس دستگاه قانون‌گذاری کشور درباره اظهارنظرهایی مبنی براینکه صرفاً به افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی یارانه پرداخت شود، اظهار داشت: این نظر کامل نیست و حتماً باید افراد دیگر را در بر بگیرد چون خیلی از افراد هستند که باید به آنان یارانه داد ولی آنان جزء کمیته امداد و بهزیستی نیستند؛ از جمله بسیاری از روستاییان یا افرادی در شهرها به ویژه در حاشیه شهرها و شهرهای کوچک که باید به آنان در زمینه یارانه کمک کرد ولی جزء گروه‌هایی تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی هم نیستند.
وی افزود: پس باید دایره پرداخت یارانه را وسیع‌تر گرفت و این موضوع اکنون در مجلس در حال بررسی است و با دولت هم هم‌فکری کرده و اخیراً نیز در جلسه سران قوا روی آن بحث می‌کنیم که پرداخت یارانه‌ها به صورت معقولی در آینده سامان یابد.
لاریجانی در پاسخ به سؤالی درباره اینکه آیا روند برگزاری جلسات سران قوا همچون نشست‌های اخیر، هر ماه سه بار برگزار خواهد شد، گفت: بله، ما الان در سه قوه اختلاف آنچنانی نداریم و هماهنگی‌های ما نسبتاً خوب است و با توجه به مسائلی هم که در کشور داریم حتماً باید از ظرفیت‌های هم استفاده کنیم و هماهنگی‌هایمان بیشتر شود و برخی از این چالش‌ها احتیاج به آن دارد که هر سه قوه با هم کار کنند.
وی ادامه داد: به عنوان مثال درباره همین مؤسسات اعتباری اگر سه قوه با هم کار نمی‌کردند، فقط قوه مقننه به تنهایی شاید نمی‌توانست آن را حل کند.
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: ما در مجلس پیگیری کردیم ولی قوه مجریه صاحب کار بود و باید همکاری می‌کرد و قوه قضاییه هم در اینجا نقش مهمی داشت و رئیس محترم قوه قضاییه جلساتی مهمی برگزار کرد که از دولت و قوه مقننه هم حضور داشتند و مجموعاً کار کردیم تا حل شد.
وی خاطرنشان کرد: بنابراین سایر بحث‌ها هم که امروز در کشور است احتیاج دارد که از هر سه قوه استفاده شود و هم‌افزایی داشته باشند از این‌رو ما این مسیر را ادامه خواهیم داد.
لاریجانی در پاسخ به پرسش دیگر مجری این گفت‌وگوی تلویزیونی درباره تعدد قوانین در ایران و قوانین موازی درباره دستگاه‌ها و نهادهای مختلف که بعضاً ناقض یکدیگر نیز هستند، گفت: هم باید مجلس وقت زیادی بر اجرای قوانین بگذارد، چون خیلی از قوانین است که اجرای آن آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌هایی لازم دارد و همچنین شرایط و مقتضیات زمان هم تغییر می‌کند، از این‌رو خیلی از قوانین اصلاح نیاز دارد یا بعضی از موضوعاتی که به وجود می‌آید قانون می‌خواهد.
وی اذعان داشت: فرض کنید ما در کشور تاکنون رسانه‌های رادیو و تلویزیون و روزنامه‌های مکتوب داشته‌ایم حال رسانه‌های جدید به وجود آمده‌اند که باید قانونمند شوند تا مردم بدانند در چه چارچوبی کار کنند.
رئیس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: بنابراین تجدیدنظر در قوانین طبیعی است و متناسب با پیشرفت‌ها باید صورت گیرد یا فرض کنید ما یک قانون تجارت داریم که متعلق به 60 الی 70 سال پیش است در حالی که امروز تجارت بسیار تغییر کرده پس نیازمند این هستم که قانون مدون دیگری به وجود بیاوریم ولی قبول دارم نیاز به آن نیست که برای هر امر کوچکی قانون بگذاریم و یک سری قوانین مادر هست که باید در کشور ثبات داشته باشد.
وی در پاسخ به این سؤال به پرسشی درباره چگونگی اجرای قانون هوای پاک عنوان داشت: موضوع مهمی را اشاره کردید زیرا مسئله هوا مسئله‌ای اساسی است و ما آسیب‌هایی در این زمینه داریم که قدری ریشه‌دار هم هست.
لاریجانی در ادامه گفت: قانونی که اخیراً تصویب شد امر جامعی است و باید همه بخش‌های آن با هم اجرا شود؛ فرض کنید که ما موتور سیکلت در تهران زیاد داریم و آلودگی موتورسیکلت‌ها حدود شش برابر اتومبیل است؛ در این قانون قید شده که این موتورسیکلت‌ها به سمت برقی شدن بروند.
وی تصریح کرد: این موضوع الان مورد صحبت قرار گرفت و وزارت صنایع اکنون به سمت تولید موتورسیکلت‌های برقی حرکت می‌کند یا استانداردهای اتومبیل باید با دقت بیشتری دنبال شود و ما هم اخیراً قانون استاندارد را تصویب کردیم و سخت‌گیری‌های کافی هم در آنجا هست؛ البته من نمی‌گویم اتومبیل‌هایی که ما تولید می‌کنیم به اندازه اتومبیل‌های تولید شده در کشورهای پیشرفته سلامت دارند ولی باید فشار بیاوریم که این کار را بکنند.
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: یا برخی کارخانجات که آلودگی زیاد دارند باید کنترل شوند که اینها استانداردهایی را رعایت کنند و همه این موضوعات در قانون هوای پاک دیده شده است و من فکر می‌کنم که این قانون اگر درست اجرا شود شرایط خیلی بهتری به وجود می‌آید.
وی افزود: من با رئیس محترم شورای شهر تهران هم صحبت کرده‌ام و آنها هم روی این مسئله کار می‌کنند و قرار شد در جلساتی هم به مجلس بیایند و در این باره توضیح دهند و ما پیگیر این مسئله هستیم چرا که اجرای آن اکنون هم برای تهران و هم برای شهرهای دیگر که آلودگی پیدا کرده‌اند ضرورت دارد.
لاریجانی در این باره گفت: یکی از مسائلی که وجود دارد مسئله غبار و مسئله خشکی دریاچه‌ها است که یکی از آنها دریاچه ارومیه، قم و سایر دریاچه‌هایی که مشکل پیدا کرده‌اند هستند که خیلی از آنها آلودگی ایجاد می‌کنند و برای این هم در این قانون فکر شده تا حقابه‌هایی برای اینها در نظر گرفته شود و ستادی تشکیل شود مورد پیگیری قرار گیرند.
رئیس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد:‌ البته ما در منطقه خشکی قرار گرفته‌ایم ولی باید کشاورزی ما از ساختاری برخوردار باشد که ما بتوانیم این دریاچه‌ها را احیا کنیم چون مسئله محیط زیستی پیدا می‌کند.


کد مطلب: 137393

آدرس مطلب: http://www.asretaadol.ir/news/137393/سپرده-گذاران-موسسات-مالی-پول-هایشان-می-رسند-طرح-هلال-شیعی-عقب-افتادگی-ذهنی-دشمنان-فکر-برهم-زدن-برجام-هستند

عصر تعادل
  http://www.asretaadol.ir