جایزه مصطفی (ص) همانندجایزه نوبل نشود/این جایزه برای دانشمندان برجسته کشورهای اسلامی است

12 آذر 1396 ساعت 13:35

رئیس سازمان انرژی اتمی با تاکید بر اینکه علاقه ندارم جایزه مصطفی (ص) همانند جایزه نوبل شود،‌گفت: این جایزه، جایزه‌ای در میان کشورهای اسلامی است و دلیلی برای مقایسه آن با سایر جوایز وجود ندارد.


به گزارش عصر تعادل، دکتر علی اکبر صالحی امروز در حاشیه مراسم اعطای دومین جایزه مصطفی (ص) با تاکید بر اثرات موثر انتخاب الگوها به جامعه برای جوانان افزود: وقتی زندگی یک جوان شکل می‌گیرد، می‌خواهد الگوهایی داشته باشد تا بر اساس آن راه و شخصیت خود را انتخاب کند.
وی ادامه داد: زمانی که این جوایز اعطا می‌شود، در واقع برترین‌های هر حوزه معرفی می‌شود و جایزه مصطفی (ص) نیز جایزه‌ای است که می‌تواند بهترین‌ها را در عرصه علم و فناوری معرفی کند.
رئیس سازمان انرژی اتمی با تاکید بر اینکه این اقدام، معرفی الگوها و اسوه‌های مناسب برای جوانان و دانشمندان است، ادامه داد: از سوی دیگر ایران در بعد از انقلاب فصل تازه‌ای را در عرصه‌های علم و فناوری باز کرده است.
وی خاطرنشان کرد: ایران علی‌رغم محدودیت‌هایی که در بعد از انقلاب داشته است، توانست در عرصه‌های علم و فناوری گام‌های بلندی بردارد.
رئیس سازمان انرژی اتمی، جنگ تحمیلی و تحریم‌ها را از جمله محدودیت‌های کشور نام برد و اظهار کرد: علی‌رغم این محدودیت‌ها در حال حاضر ایران دارای 4.5 میلیون نفر جمعیت دانشجویی است و تعداد فارغ‌التحصیلان دوره دکتری نیز قابل مقایسه با قبل از انقلاب نیست.
به گفته وی، در قبل از انقلاب تنها در یکی دو رشته دانشجوی دکتری پذیرش می‌شد، ولی امروزه دانشگاه‌های کشور در اکثر رشته‌ها اقدام به پذیرش دانشجویان دوره دکتری می‌کنند.
صالحی، دستاوردهای عظیم هسته‌ای را از جمله اقدامات کشور برای حرکت شتابان در عرصه علم و فناوری نام برد و یادآور شد: از این رو لازم است تا این دستاوردها از طریق اعطای جایزه به جامعه بشری معرفی شوند و جایزه مصطفی (ص) هر چند که یک جایزه بین‌المللی است، اما الزاما برای دانشمندان ایرانی نیست، بلکه شامل همه دانشمندان مسلمان می‌شود.
صالحی با اشاره به اعطای این جایزه در سال جاری، تاکید کرد: این جایزه به دانشمندانی اعطا می‌شود که تحقیقات چشمگیری را اجرایی کرده‌اند و از جمله شاخص‌های آن صرفا مقاله نیست، بلکه تحقیقی است که مورد تایید جامعه جهانی باشد.
رئیس سازمان انرژی اتمی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه علاقه ندارم جایزه مصطفی (ص) همانند جایزه نوبل شود، گفت: این جایزه، جایزه مصطفی اسلامی است و دلیلی ندارد که آن را با سایر جوایز مقایسه کنیم، چرا که این جایزه ویژگی‌های خاص خود را دارد و امیدواریم به همین سبکی که تاکنون برگزار شده است، به پیش برود و آرام آرام جای خود را باز کند.
صالحی ادامه داد: اطمینان دارم که گامی که جمهوری اسلامی ایران برداشته است، قطعا در آینده نه چندان دور می‌تواند مجد و عظمتی که در پیش‌قراولی علم و فناوری در جهان داشته است را مجددا احیا کند.


کد مطلب: 137436

آدرس مطلب: http://www.asretaadol.ir/news/137436/جایزه-مصطفی-ص-همانندجایزه-نوبل-نشود-این-دانشمندان-برجسته-کشورهای-اسلامی

عصر تعادل
  http://www.asretaadol.ir